برگزاری آزمون ارتقای پایه وکلا در استان لرستان

نایب رئیس مرکز وکلا قوه قضائیه استان لرستان با اشاره به برگزاری آزمون ارتقای پایه وکلا در استان، گفت: در مرکز وکلا تلاش می شود با ارتقاء خدمات بستر رفع مشکلات و نواقص فراهم شود.

« مسلم محمدیان» امروز(24 خرداد) در حاشیه برگزاری آزمون ارتقای پایه وکلای استان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: آزمون ارتقای پایه کارآموزان وکالت در لرستان برای نخستین بار با حضور 36 نفر از وکلای لرستانی در خرم آباد برگزار شد.

 

نایب رئیس مرکز وکلا قوه قضائیه استان لرستان افزود: آزمون ارتقای پایه کار آموزان وکالت به پایه یک، با حضور 36 نفر از کارآموزان خانم و آقا در سالن اجتماعات دادگستری لرستان در خرم آباد برگزار شد.

 

وی بیان کرد: این آزمون توسط مرکز وکلای قوه قضائیه و با حمایت رئیس کل دادگستری استان لرستان و معاونت منابع انسانی و مدیریت آموزش، با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار شد.

 

برگزاری دوره های آموزشی در بستر فضای مجازی

 

محمدیان ادامه داد: امسال کلاس های ارتقای پایه کار آموزان و کالت استان به صورت مجازی و در هشت درس حقوقی و کیفری با حضور اساتید، وکلای برجسته و قضات دادگستری استان برگزار شد.

 

وی افزود: از بدو تشکیل دوره چهارم هیئت مدیره مرکز وکلای استان  شروع کار آموزی وکلا در دستور کار قرار گرفت و با برگزاری دوره های آموزشی برای کارآموزان وکالت جهت ارتقاء پایه برگزار شد.

 

نایب رئیس مرکز وکلا قوه قضائیه استان لرستان بیان کرد: معرفی به آموزش دادگستری و شعبات دادگستری جهت تهیه گزارش از پرونده اعم از حقوقی و کیفری، شروع دوره های عملی برگزاری، کلاس های ارتقا پایه که با توجه به مشکلات بوجود آمده از جمله شیوع بیماری کرونا برای اولین بار در سطح کشور به صورت آنلاین و مجازی برگزار شد از جمله اقدامات انجام شده در راستای ارتقای پایه وکلا بوده است.

 

محمدیان در ادامه با اشاره به شروع به کار هیئت مدیریه مرکز وکلای قوه قضائیه استان در سال جاری، گفت:در مدت کوتاه شروع کار هیئت مدیره جدید شاهد تحولات و نوآوری هایی بوده ایم از جمله آنها تشکیل سریع تمامی کمیسیون ها، انتخاب اعضاء آنها،فعال شدن کمیسیون های مربوطه ورسیدگی و تسرسع در حل مشکلات و کلا و افراد مراجعه کننده به این نهاد بوده ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت شعبات دادیاری رسیدگی به تخلفات نیز از جمله نوآوری های بوده که محقق شده است.

 

محمدیان بیان کرد: تلاش می شود در آینده ای نزدیک شاهد ارتقاء خدمات بیشتر و رفع مشکلات و نواقض پیش رو باشیم.

 

فلسفه تشکیل مرکز وکلای قوه قضائیه

 

نایب رئیس مرکز وکلا قوه قضائیه استان لرستان گفت: طبق اصل 156 قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضائیه احیای حقوق عامه و سترش عدل و آزادی های مشروع است.

 

وی ابراز کرد: همچنین براساس اصل 35 قانون اساسی در همه دادگاه ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی آنرا نداشته باشند، باید برای آنها امکان تعییت وکیل فراهم شود.

 

محمدیان خاطرنشان کرد: تربیت وکیل و کارشناس مورد نیاز کشور از جمله وظایف قوه قضائیه است، تا قبل از سال 1380 یکی از مشکلاتی که عامه مردم با آن روبرو بودند، عدم دسترسی همه افراد کشور به وکیل و کارشناس رسمی مورد نیاز بود.

 

وی افزود: تعرفه های بالا و حق الوکاله های سنگین عملا موضوع وکالت را به ورطه فراموشی سوق داده بود و وکالت را به مسیری کشانده بود که جز افراد محدود که درآمد کافی داشتند، سایر اقشار جامعه امکان تعیین به کار گیری وکیل را نداشتند.

 

محمدیان خاطرنشان کرد: رشد فزاینده فارغ التحصیلان رشته حقوق و علوم قضایی و بیکاری جمع کثیری از آنان دولت را آن داشت که در این خصوص تدبیرمناسبی اتخاذ نمایند.

 

وی افزود: دولت جهت حل مشکلات مذکورو دسترسی آسان و کم هزینه آحاد مردم جامعه به خدمات حقوقی و قضایی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 17 فروردین 1379 مجلس شورای اسلامی، به قوه قضائیه اجازه داد تا نسبت به تایید صلاحیت فارغ التحصیلان رشته حقوق و ایجاد موسسات حقوقی و نیر رشاه های کارشناسی اقدام نماید.

 

محمدیان تاکید کرد: این موضوع سنگ زیربنای مرکز را تسکل داد و بدین طریق این مرکز وارد تشکیلات قضایی کشور شد.

 

ضرورت داشتن وکیل

 

نایب رئیس مرکز وکلا قوه قضائیه استان لرستان در ادامه با اشاره به ضرورت داشتن وکیل در دعاوی، گفت: چناچه شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی اطلاعات کافی از قانون و مقررات نداشته باشند و نتواند  از حقوقی که موثر در موفقیت در روند پرونده است استفاده نماید ممکن است باعث تضیع حق و حقوق خود شود.

 

وی بیان کرد: افراد جامعه برای احقاق حق خود همانطور که  قانون و مقررات به آنها اختیار داده است می توانند وکیل انتخاب نمایند.

 

محمدیان اذعان داشت: انتخاب وکیل ممکن است به صورت مطلق برای تمام امور موکل باشد و یا به طور مقید برای امر یا امور خاصی باشد.

 

وی افزود: وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگری را برای انجام امری نایب خود می نماید.

 

محمدیان خاطرنشان کرد: افراد جامعه برای رسیدن به حقوق کامل خود به دور از هرگونه اشتباه و مشکلات پیش رو می تواند از بین وکلای متعهد و وکلایی که تجربه و تخصص کافی در زمینه مربوطه را دارند استفاده نمایند.

 

وی ادامه داد: باید گفت از ضروریات داشتن وکیل کاهش هزینه ها برای افراد جامعه و رفع اضطراب و نگرانی افراد و مدیریت زمان و موفقیت در رسیدن به حق و حقوق و پرونده های آنها می باشد.

 

تحقق تحولی بزرگ در رسیدگی به دعاوی در قوه قضائیه

 

محمدیان ابراز کرد: این روزها در سایه تلاش های گسترده رئیس قوه قضائیه شاهد تحولی عظیم در احقاق حق و رسیدگی به پرونده های با حداقل اطاله دادرسی در کشور هستیم.

 

 نایب رئیس مرکز وکلاقوه قضائیه استان لرستان افزود: این تلاش های موثر و روز افزون منجر به کاهش پرونده های ورودی به دادگستری و تسریع درصدور آراء شده است.

 

وی افزود: وکلا هم در سراسر کشور برای بسط عدالت و احقاق حق در جامعه تلاش های قابل تقدیری متحمل می شوند.

کد خبر 938514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha