مساجد نیمه کاره ظرفیت بزرگ فرهنگی و دینی مغفول مانده هستند

مساجد علاوه بر پایگاه عبادی سیاسی، ظرفیتی بزرگ در حوزه فرهنگ جوامع اسلامی هستند که باید با برنامه ریزی مناسب از این ظرفیت بزرگ بهره برداری شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، مسجد کانون عبادت مسلمانان است، سیره و منش پیامبر گرامی اسلامی، ائمه معصومین و بزرگان دینی شاهدی بر اهمیت مسجد و محوریت مساجد است.

 

از صدر اسلام مساجد محور تمام امور مسلمانان در موضوع های مختلف دینی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و محل برقرار ارتباطات جمعی و حل مشکلات مختلف جوامع اسلامی بوده است.

 

مساجد از دیربازد کانونی برای گردهمایی‌های مسلمین در تجمعات مختلف دینی و مذهبی و مکانی برای ادای شرایع و عبادات، محلی برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل مختلفی چون جنگ و سخنرانی‌های سیاسی و اعتقادی و مکانی برای قضاوت و دادرسی بوده اند.

 

در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و  جنگ تحمیلی هم مسجد یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های مردمی در همه عرصه ها بوده است و نقشی کلیدی و تاثیر گذار در آگاهی بخشی به مردم و پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در دوران دفاع مقدس داشته است.

 

امروز با تشکل پایگاه های مقاومت بسیج و کانون های فرهنگی هنری در مساجد تلاش می شود از ظرفیت عظیم مسجد در راستای هدایت معنوی جامعه، جذب جوانان، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی و مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان بهره گرفته شود.

 

با هدایت و نظارت ائمه جماعت به عنوان پدر معنوی مسجد تلاش می شود از ظرفیت گسترده مساجد برای هدایت نسل جوان و نوجوان بهره گرفته شود.

 

 در استان لرستان بیش‌تر از هزار و 800 مسجد وجود دارد که می تواند ظرفیتی بزرگ در حوزه فرهنگ دینی و فرهنگ عمومی جامعه باشد.

 

به رغم اینکه کم نیستند مناطق شهری و روستایی که از نعمت مسجد محروم هستند، اما استفاده صحیح از ظرفیت مساجد موجود  بویژه در حوزه جذب و هداست نسل جوان و تلاش برای تربیت صحیح و دینی نسل جوان می تواند گامی مهم در راستای ارتقای جامعه اسلامی باشد.

 

مساجد نیمه کاره ظرفیت بزرگ فرهنگی و دینی هستند که سال های سال است در انتظار مشارکت مردم و خیرین برای تکمیل و بهره داری قرار دارند.

 

نبود خانه عالم هم از عامل های عدم استقرار امام جماعت در مساجد و متاسفانه خالی ماندن مساجد بویژه در مناطق روستایی شده است که رفع مشکلات مساجد نیازمند همت جدی نیاز است.

 

همچنین برخی محله‌ها،شهرک‌ها و مسکن مهر مسجد ندارند که لازم است  اداره مسکن و شهرسازی و مسئولان مربوطه تلاش کنند موانع را برطرف کنند.

 

وجود حدود 500 میجد نیمه کار در استان لرستان

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان با اشاره به وجود بیش از هزارو ۸۰۰ مسجد در این استان، گفت: از این تعداد، ۵۰۰ مسجد نیمه کاره و در حال ساخت و برخی نیز نیاز به تعمیرات دارند.

 

حجت الاسلام محمد جواد عباس زاده اظهار داشت: مساجد بعنوان پایگاه الهی نقشی بازدارنده در کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایفا می کنند و در بالندگی اخلاقی جوانان نیز تاثیرگذارند.

 

وی با اشاره به این که مساجد در تربیت افراد مومن و متعهد وکادرسازی اسلام و انقلاب نقش اساسی دارند، افزود: از طریق ارتباط با مساجد و حضور در این پایگاه های  الهی می توان بسیاری از نیازهای اخلاقی خانواده و اجتماع را پاسخگو بود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان با اشاره به ضرورت احیای سبک زندگی اسلامی، ابراز داشت: مساجد از ارکان اساسی نشر و گسترش سبک زندگی اسلامی به شمار می آیند.

 

حجت الاسلام عباس زاده، مسجد را پایگاه نشر و گسترش آموزه های دینی و اخلاقی معرفی کرد و بیان داشت: بسیاری از مفاسد اجتماعی و اخلاقی افراد از طریق ارتباط آنان با مساجد اصلاح خواهد شد.

 

وی با اشاره به این که امروز باید جایگاه مساجد در جامعه ارتقا یابد، تصریح کرد: مساجد باید برای تمام عرصه های زندگی افراد، الگوهای دینی و سالم عرضه نمایند چرا که امروز یکی از راهکارهای اصلی مقابله با سبک زندگی غربی، احیای مساجد است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان ادامه داد: با توجه به پراکندگی جمعیت و همچنین تمرکز مساجد در برخی نقاط امید می رود مردم و مسئولان نسبت به ساخت مساجد بیشتر اهتمام ورزند.

 

وی اظهار کرد: خیران و واقفان نیک اندیش باید در زمینه ساخت مساجد بیشتر مشارکت کنند تا زمینه احداث مسجد در همه مناطق فراهم شود.

 

ضرورت مشارکت خیرین برای تکمیل مساجد نیمه کاره

 

معاون بهره وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه لرستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، گفت: اطلاعات تمامی مساجد استان در طی سنوات گذشته جمع آوری شده و در سامانه جامع موقوفات موجود است.

 

« مسلم رضایی پور» اظهار داشت: اطلاعات دو هزار و ۲۰۰ مسجد شامل احداثی، نیمه کاره  و تعمییری در سامانه اوقاف و امور خیریه استان لرستان ثبت شده است.

 

وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم و خیران در تکمیل مساجد نیمه کاره، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از مساجد ثبت شده در سامانه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان به صورت احداثی، تعمیری و نیمه کاره هستند.

 

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان با بیان اینکه اعتبارات اوقاف در زمینه ساخت و تعمیر مساجد محدود است، اظهار کرد: مساجد کاملاً مردمی بوده و اعتبار ویژه و خاصی در رابطه‌ با ساخت آنها نداریم.



وی ادامه داد: علی‌رغم کمبود اعتبارات که داشتیم در زمینه ساخت، تجهیز و تعمیر مساجد در سطح استان فعالیتهایی در طول سال‌ های اخیر انجام شده است.

 

رضایی پور با بیان اینکه در سال 98 تعداد 60 باب مسجد با  اولویت مساجد نیمه کاره یا نیازمند تعمییر و مرمت در مناطق محروم و کم برخوردار شناسایی شده است، اظهار کرد: طی تفاهم تامه ای با بنیاد برکت برای رفع مشکلات عمرانی مساجد مناطق عمرانی و کم برخوردار استان تلاش شده است.

 

 مشارکت و همراهی مردم توانمند، خیرین، مسئولان برای تکمیل مساجد نیمه کاره و بستر بهره برداری از ظرفیت بزرگ مساجد در عرصه های مختلف بویژه عرصه فرهنگی ضروری است.

کد خبر 938825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha