نقاط قوت طرح ارزیابی قاریان نسبت به مسابقات قرآن

یکی از دغدغه‌ها و مطالبات جامعه قرآنی کشور، ساماندهی و شفاف‌سازی در امر رتبه‌بندی قاریان و مدرسان قرآن بوده که این طبقه‌بندی در طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم تحقق یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،‌ از گذشته، یکی از دغدغه‌ها و مطالبات جامعه قرآنی کشور، ساماندهی و شفاف‌سازی در امر رتبه‌بندی قاریان و مدرسان قرآن بوده که در این طبقه‌بندی، سطوح عناصر قرآنی با توجه به ویژگی‌های علمی و مهارت‌های عملی ضابطه‌مند شود. همچنین در سایه این رتبه‌بندی شفاف و ضابطه‌مند، هر قاری و مدرس قرآن ضمن شناخت توانمندی‌ها و استعدادهای خویش، شرایط و مراحل ارتقا به رتبه‌های بالاتر را نیز به خوبی رصد نماید تا در مجموع، رشد و ارتقای قاریان و معلمان عزیز فراهم آید. به تبع آن هم، شرایطی ایجاد گردد تا با الگوسازی و نصاب‌آوری در قرائت، شاهد تولید آثار فاخر در این حوزه باشیم. این مهم در تأکیدات مقام معظم رهبری در تعیین حد قاری کامل، خود را به خوبی نمایان ساخته است. جرقه‌های اولیه اجرای طرحی که پاسخ گوی این مطالبه به حق باشد، به سال ۷۶ و ۷۷ برمی‌گردد که پیش‌نویس‌هایی در شورای عالی قرآن تهیه شده بود.

 

این گزارش می افزاید: با تلاش‌های وافر و تشکیل جلسات متعدد کارشناسی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تعیین ساز و کاری جهت ارزیابی و رتبه‌بندی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم و تسهیل تعامل و خدمت‌رسانی دستگاه‌های مختلف به ایشان، آیین‌نامه ضوابط ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم در جلسه نهم شورای توسعه فرهنگ قرآنی در تاریخ هفتم اسفندماه ۱۳۸۹به تصویب و جهت اجرا به شورای عالی قرآن ابلاغ شد و مقرر گردید هر سال حداقل یک دوره آزمون تخصصی برگزار و به قبول‌شدگان گواهی‌نامه تخصصی قرائت و تدریس قرآن اعطاء شود.

 

بنابراین گزارش محمدتقی میرزاجانی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به آغاز ثبت نام نهمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم  و زمان بندی اعلام برگزیدگان این آزمون  به تشریح این طرح قرآنی پرداخت و گفت: طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم پس از تصویب و ابلاغ از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در سال ۱۳۸۹ و با ابلاغ دستورالعمل های اجرایی طی هشت سال گذشته به همت شورای عالی قرآن اجرایی شد و اکنون که در نهمین دوره این طرح قرار داریم نتایج و برگزیدگان  هشت دوره گذشته مشخص و در سایت شورای عالی قرآن کریم منتشر شد.

 

معاون اجرایی شورای عالی قرآن کریم با اشاره به اهداف برگزاری طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم، بیان کرد: در این طرح شرکت کنندگان در دو بخش ارزیابی قاریان و ارزیابی مدرسان شرکت می کنند تا در یکی از سطوح و درجات ۱ تا ۴ مهارت های خود را  بسنجند.

 

وی با اشاره به مراحل آزمون طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم، تصریح کرد:  طبق زمانبندی انجام شده از ابتدای سال ۹۰ تاکنون هر سال یک دوره طرح ارزیابی به همت شورای عالی قرآن برگزار می‌شود که آزمون مرحله اول آن شامل بخش ورودی و غیر حضوری با ارسال آثار صوتی و تصویری از سوی شرکت کنندگان برگزار می شود. هم چنین افرادی که توانایی کسب حد نصاب نمرات در مرحله ورودی را داشته باشند به آزمون مرحله دوم شامل اطلاعات و مصاحبه حضوری راه خواهند یافت. شایان ذکر است این آزمون به صورت متمرکز در شهر تهران برگزار می‌شود.

 

 معاون اجرایی شورای عالی قرآن کریم با  اشاره به برگزاری مرحله سوم طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم عنوان کرد برگزیدگان مرحله دوم پس از تثبیت و قطعی شدن درجه شان وارد مرحله سوم که همان ازمون نظریه خواهند شد که پس از جمع بندی و احراز  صلاحیتهای لازم گواهینامه رسمی با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای عالی قرآن دریافت خواهند کرد که می تواند  معتبرترین مدرک تخصصی قرآن در کشور  باشد.

 

  میرزاجانی با اشاره به برخی از تسهیلات در نظر گرفته شده  ویژه قاریان و مدرسان قرآن کریم تصریح کرد: افرادی که موفق به دریافت درجات یک تا دو طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم شوند می توانند از تسهیلات همچون ورود بدون کنکور دانشگاه در مقاطع تحصیلی مختلف و بهره مندی از تحصیل رایگان در دانشگاه ها متناسب با درجه کسب شده شان استفاده کنند همچچنین عضویت در بنیاد ملی نخبگان، بهره‌مندی از اعزام های تبلیغی خارج از کشور و تلاوت در برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده ویژه برگزیدگان طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم است.

 

معاون اجرایی شورای عالی قرآن کریم پرهیز از محدودیت ها و چالش‌های مسابقات قرآن را یکی از نقاط قوت طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم دانست و تاکید کرد: این طرح  قرآنی با فرصت و زمان بندی گسترده که در اختیار شرکت کنندگان میگذارد برخی از محدودیت ها و چالش ها و مسابقات قرآن را ندارد و استعدادها و توانمندی افراد به هر میزان که باشد می‌تواند ارزیابی شود.

کد خبر 938971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha