تقاضای سرمایه‌ای و غیر مصرفی در بازار مسکن، علت اصلی جهش قیمت‌ است

قدیری با اشاره به اینکه رشد نقدینگی در ۳۰ سال اخیر بی سابقه بوده است، گفت: بخشی از این نقدینگی وارد بازار ارز، سرمایه و ملک می‌شود و این تقاضای سرمایه‌ای و غیر مصرفی در بازار مسکن، علت اصلی جهش قیمت‌های مسکن است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «فرید قدیری» شب گذشته (یکشنبه 25 خرداد) با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت:​ افزایش بیش از ۴۰ درصدی اجاره بها، معلول جهش قیمت مسکن است بنابراین باید جهش قیمت مسکن را علت یابی کنیم.

 

کارشناس بازار مسکن ادامه داد: انتظارات تورمی و نگاه فنی اغلب فعالان اقتصادی و مردم عادی به آینده تورم و متغیر‌های اقتصادی، موجب می‌شود که مردم نقدینگی و دارایی‌های خود را تبدیل و در بازاری سرمایه گذاری کنند که خطر کمتر و سود بیشتر دارد بنابراین طبیعی است بخش زیادی از نقدینگی دو سال اخیر در بازار مسکن و زمین سرمایه گذاری شده است.

 

وی گفت: رشد نقدینگی در ۳۰ سال اخیر بی سابقه بوده است بنابراین بخشی از این نقدینگی وارد بازار ارز، سرمایه و ملک می‌شود و این تقاضای سرمایه‌ای و غیر مصرفی در بازار مسکن، علت اصلی جهش قیمت‌های مسکن است.

 

قدیری، کمبود عرضه مسکن در پنج سال اخیر را از دیگر علت‌های افزایش قیمت مسکن بیان و اضافه کرد: همه این علت‌ها به جهش قیمت مسکن منجر شده و در نتیجه در یک سال اخیر توان مستاجران در پرداخت اجاره بها، کاهش یافته است.

 

این کارشناس بازار مسکن گفت: دولت می‌تواند بخشی از پول پیش اجاره مسکن را در قالب تسهیلات به مستاجران بپردازد، اما نباید توقعی در مستاجران ایجاد شود که نتوان به آن پاسخ داد، زیرا احتمال تحقق این موضوع، بسیار ضعیف است.

 

کارشناس بازار مسکن هم با بیان اینکه شهرداری باید از ظرفیت نهاد‌هایی که زمین‌های مسکونی دارند استفاده کنند، گفت: باید توافق سه جانبه میان شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و زمین دار انجام شود و بر مبنای آن از زمین دار و سازنده تعهد گرفته شود که بخشی از واحد‌های مسکونی را به مستاجران نیازمند حمایت معرفی شده از سوی دولت، به مدت پنج سال اجاره دهند و در قبال آن شهرداری درصدی از عوارض را از آن‌ها نگیرد./

کد خبر 938995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha