پایه‌ریزی حکومت و تمدن جهانی اسلامی در جریان فقه محقق شد

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به اهمیت جایگاه امام صادق(ع) به عنوان امام تمدن ساز گفت: پایه ریزی حکومت و تمدن جهانی اسلامی در جریان بیان و تبیین فقه دینی محقق می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، « حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع» طی نشست حسینیه فضای مجازی به مناسبت شهادت حضرت امام صادق(ع) که شامگاه سه شنبه 27 خرداد برگزار شد گفت: شناخت امام صادق(ع) و نقش ویژه و منحصر به فردی که این امام عالی مقام در جهت تعالی بشر داشته اند مانند بسیاری از حقائق عمیق دیگر نیاز به زمان و تبیین دارد.

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: به واقع انسان ها یا تاریخ خودشان را درست درک می کنند و یا اگر درست درک نکنند در آینده دور و نزدیک کسانی خواهند آمد که هم تاریخ خودشان، هم ظرفیت های سربسته تاریخ گذشته را درک می کنند و هم احیانا می توانند برای آینده ظرفیت سازی کنند.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه کسی که اشراف داشته باشد نسبت به زمانه خودش دچار گمراهی و لغزش نمی شود؛ اشراف به زمان یعنی انسان بداند که زمان در کدام ایستگاه خودش قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه معرفتی امام صادق(ع) توضیح داد: حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یکی از شاگردان امام صادق(ع) جایگاه ویژه ای در نقش تاریخ سازی داشتند.

در نوشته های بسیاری از حتی شیعیان هنوز هم رگه هایی از سوء ظن به امام صادق(ع) دیده می شود، که احساس می کنند امام از باب ناچاری به کار علمی پرداختند؛ اما آنچه مسلم است نقش ویژه آن امام معصوم در پایه ریزی حکومت و نقش تمدن سازی اسلام داشته است.

فهم این حقیقت در زمانه امام صادق(ع) شاید به اندازه انگشتان دو دست بود که عده ای فهمیدند که چرا امام تا این اندازه اصرار بر فقه شیعه و عمیق شدن جوانان در دین شناسی خودشان دارد. سه حرکت جدی را امام پایه ریزی کردند که البته از امام محمدباقر(ع) شروع شد و آن اینکه تمام فقه فلسفه عملی حکومت اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه در راه رسیدن به آن آرمان اصلی نقطه عزیمت تشکیل حکومت اسلامی است و آن چه حکومت می کند فقه است، توضیح داد: امام صادق(ع) فقه شیعه را کامل احیاء و ارائه کرده است؛ آن قدر قوی و گسترده فروعات در فقه باز کرده است که بزرگان مکاتب دیگر اعتراف به این مسئله می کنند.

مشخصات جوان تراز مکتب امام صادق(ع) معرفت به دین است

وی توضیح داد: بخاری که بزرگترین کتاب اهل سنت با عنوان صحیح بخاری را دارد، در جایی اعتراف می کند که من برای نوشتن فقه 17 حدیث بیشتر نداشتم؛ بنابر این امام صادق(ع) در امر حکومت، نرم افزاری که در فقه باید تأمین می گردید به صورت کامل بیان کردند.

به گفته حجت الاسلام مهدوی ارفع تصریح کرد: امروز فقه به این نتیجه رسیده است که اساسا اگر خود را به سمت حکومت اسلامی نبرد نه نمازی برپا می شود و نه زکاتی احیاء و نه امر به معروف و نه نهی از منکر به همین منظور امام صادق(ع) اصرار دارند که اهل خواص و نخبگان و عموم جوانان شیعه بیایند و خوب عمیق شوند در مسائل که ما اصول را می دهیم شما فروع را در آورید.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به اهمیت جایگاه امام صادق(ع) به عنوان امام تمدن ساز تصریح کرد: پایه ریزی حکومت و تمدن جهانی اسلامی در جریان بیان و تبیین فقه دینی محقق می شود.

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی جوان تراز انقلاب اسلامی از نگاه امام صادق(ع) را آشنا به فقه خواند و مطرح کرد: امام تمدن ساز مانند امام صادق(ع) در عرصه حکومت می فرمایند که چقدر دوست داشتم با تازیانه بر سر جوانان شیعه بزنم تا در دین شان فقیه شوند یعنی علم دین شان را عمیق بشناسند. 

مکاتب انحرافی یکی از علف های هرزی که دین را مورد هجمه قرار می دهد

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی بیان کرد: دوران امام صادق(ع) مکاتب متعدد انحرافی به وفور دیده می شد، انواع بدعت ها زیاد شده بود، امام صادق(ع) نرم افزار تمدن ناب اسلامی را ساخته، شاگردانش را هم تربیت کرده و تفکر حقیقت را آورده تا تفکرهای بدعت رنگ باخته است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به اینکه مبارزه با بدعت ها دومین حرکت اساسی امام صادق(ع) است مطرح کرد: امام صادق(ع) به ریزه کاری زندگی شیعیان خود می پرداختند تا هر یک از آنان الگوی سبک زندگی براساس فقه اسلام باشد. 

این استاد نهج البلاغه خوانی در محور دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه امام صادق(ع) اصرار داشتند که زندگی حرفه ای شیعه را بسازند عنوان کرد: امام صادق(ع) به جد و اصرار در تلاش بودند که شیعه را به صورت حزب، شبکه و کارگروهی بسازند. 

شبکه سازی محور اصلی تربیت شاگردان امام صادق(ع) است

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با تأمل بر این مطلب که شبکه سازی و حزب سازی محور و مبنای فعالیت امام صادق(ع) در جریان تربیت شاگردان خود بود توضیح داد: اینکه هریک از شاگردان امام صادق(ع) به حرفه و شغلی متفاوت هستند یکی از جریان سازی و شبکه سازی تربیتی امام صادق(ع) است. 

حجت الاسلام مهدوی ارفع مطرح کرد: امام صادق(ع) چنان ویژگی های ممتازی برای شیعیان معین می کردند، که هیچ فرقه ای شبیه شیعه نشود؛ شیعه در دوران امام صادق(ع) تشکیلاتی و حزبی شد. 

این استاد نهج البلاغه خوانی تصریح کرد: ظرفیت زیارت امام حسین(ع) در زمانه امام صادق(ع) شکل می گیرد و این یک حرکت شد، این اربعینی که امروز مردم ایران به برکت انقلاب احیاء کردند چیزی بود که امام صادق(ع) آن را احیاء کرد. 

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی در پایان خاطرنشان کرد: نرم افزار تمدن بزرگ انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی را ساخته است، با بدعت ها مبارزه کردند و در نهایت شیعه را در قالب تشکیلات و حزب و شبکه آورده اند و جریان رهبری جامعه را این گونه تکثیر کرده اند. 

 

 

کد خبر 939865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha