مناطق گردشگری شیروان محروم از امکانات/ شیروان برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری مستعد است

طی سالیان اخیر شاهد رشد چشمگیر صنعت گردشگری بوده ایم که این خود موجب رونق اقتصادی، درآمدزایی، توسعه شهرستان و اشتغال زایی می شود، ولی این صنعت نیازمند داشتن زیرساخت ها و امکاناتی برای جذب گردشگر است که شیروان محروم از امکانات گردشگری است.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ امروز صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع پردرآمد شناخته می شود، صنعتی که می تواند با سرمایه گذاری کمتر نسبت به بسیاری از صنایع دیگر، درآمد پربارتری را عاید هر منطقه ای کند. این صنعت از نظر اقتصادی سبب ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و افزایش درآمد می شود، اما با وجود ظرفیت های بسیار در شیروان مغفول مانده است.

 

یکی از ظرفیت های مهم شیروان در صنعت گردشگری وجود روستاها و مناطق گردشگری فراوان با جاذبه های چشم نواز است که می تواند پذیرای بسیاری از گردشگران باشد و درآمد سرشاری را نصیب روستاییان کند و در رفع بیکاری کمک شایانی کند اما نبود زیرساخت های لازم برای ماندگاری مسافران و گردشگران امری است که باید مورد توجه مسئولان ذی ربط قرار گیرد. روستاهای گلیان، اسطرخی، زوارم، زو، اوغاز و  گلیل به عنوان ۶ منطقه نمونه گردشگری شیروان در کنار روستاهایی مانند قلجق، گرماب، سرانی و مناطق گردشگری  مانند سد بارزو می توانند صنعت گردشگری یک شهر را متحول کنند اما تاکنون و به دلیل نبود زیرساخت های لازم و مکان های اقامتی هیچ اتفاق خاصی در حوزه گردشگری این محل ها به وقوع نپیوسته است.

 


به جرات می توان گفت در هیچ کدام از این مناطق گردشگری مراکز اقامتی و نیز مراکز پذیرایی و خدماتی مانند رستوران و فروشگاه  ایجاد نشده است مسئله ای که سد بزرگی در مقابل استفاده از ظرفیت صنعت گردشگری در این مناطق و ماندگاری مسافران در آن است. با توجه به ظرفیت مهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور، این شهرستان با توجه به پتانسیل بالای گردشگری می‌تواند از این ظرفیت مهم در توسعه اقتصاد مقاومتی و نیل به شعار سال که همانا «جهش تولید» است، بهره گیرد.

 

 

درآمد حاصل از گردشگری، سهل‌الوصول ترین درآمد اقتصادی است؛ به این معنا که همزمان موجب درآمدزایی برای کشور می‌شود و سهم عمده ای در رونق و تولید ناخالص داخلی دارد. از سویی رونق صنعت گردشگری به عنوان سکوی پرتاب به سمت جهش تولید است، هر گردشگر با ورود خود به کشور علاوه بر هزار دلار درآمدزایی، می‌تواند بهترین مبلغ برای ایران معرفی اسلامی شود. همچنین صنعت گردشگری منبع عظیمی از درآمد است و می‌تواند موجب رونق در کسب و کار شود و زمینه اشتغال زایی را فراهم کند.


 

یکی از شهروندان که به گفته خود در فصل بهار از مناطق بکر گردشگری این شهرستان بازدید می کند با بیان این که اهمیت صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، می گوید: حتی با حضور مسافران و گردشگران در مناطق گردشگری شیروان چیزی عاید مردم این شهرستان نمی شود.

 


«اسحاق بیانی» اظهارداشت: در حال حاضر در مناطق گردشگری شیروان هیچ گونه امکاناتی برای ماندگاری مسافران دیده نشده است.

 


این شهروند شیروانی اذعان داشت: در صورتی که محل های اقامتی برای مسافران ایجاد شود به فراخور آن فروشگاه های عرضه محصولات مختلف و نیز مراکز خدماتی دیگر شکل می گیرد که باعث ایجاد اشتغال و درآمد برای شهروندان خواهد شد.

 


یکی از اهالی روستای گلیان نیز با اشاره به جاذبه های این روستا برای مسافرانی که وارد آن می شوند، می گوید: به دلیل نبود مراکز اقامتی و خدماتی چرخه گردشگری کامل نمی شود و مسافران به گردشی حداکثر یک روزه قناعت می کنند.

 


«مرتضی زاهدی» تصریح کرد: نبود مراکزی به منظور اقامت مسافران گاهی اوقات باعث حضور آن ها در باغ های شخصی روستاییان می شود که این مسئله باعث وارد شدن خساراتی به باغداران می شود و مشکلاتی را به همراه دارد.

 


وی که خود صاحب باغ بزرگی در این روستا است و سرمایه گذاری در این حوزه را مفید می داند، خاطرنشان کرد: همکاری لازم با دستگاه های متولی این امر وجود ندارد و سنگ های زیادی در مقابل پای سرمایه گذاران قرار دارد که همین موضوع رغبت برای سرمایه گذاری در این بخش را از بین می برد.

 


زاهدی تصریح کرد: کاغذبازی های فراوان و زمان بر بودن استعلامات و بعضا نبود زیرساخت های لازم مانند راه و ارتباطات مناسب سرمایه گذار را از حضور در این عرصه پشیمان می کند.

 


یکی از دانشجویان رشته تاریخ که مقاله اش در خصوص صنعت گردشگری و اهمیت آن در جامعه است با اشاره به وجود مناطق اکو توریستی و مناطق طبیعی متنوع و نیز جاذبه های تاریخی و فرهنگی متنوع در شهرستان اظهار می دارد: توسعه زیر ساخت ها و امکانات در جذب هر گردشگری بسیار موثری است ولی متاسفانه به این مسائل توجه چندانی نشده است.

 


«زهرا خوشقامت» سهم روستاها و مناطق نمونه گردشگری شیروان را از محل های اقامتی و خدماتی واقع در روستاها بسیار ناچیز بر شمرد و ادامه می دهد: در حال حاضر هیچ گونه مکان اقامتی و خدماتی در روستاها و مناطق گردشگری شیروان نداریم.

 


وی البته استقبال سرمایه گذاران را در این حوزه خوب می داند و می افزاید: مسئله زمان بر شدن استعلامات، روال اداری طولانی و موانعی که به دلیل تغییر کاربری بر سر راه سرمایه گذار وجود دارد باعث شده تاکنون شیروان از داشتن این ظرفیت محروم باشد و سرمایه گذاران از ادامه پیگیری ها منصرف شوند.

 

 این دانشجوی رشته تاریخ با اشاره به کمپی که در ابتدای دره زوارم توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساخته شده است، می گوید: برای تکمیل و بهسازی این پروژه اعتبارات بسیاری از محل اعتبارات سفر رهبری تخصیص یافته است که بعد از انجام اقدامات مربوطه عملیات عمرانی و بهسازی آن آغاز  شد.

 


خوشقامت با بیان این که اقامتگاه های بوم گردی می تواند گزینه مناسبی هم برای سرمایه گذاری و هم برای توسعه گردشگری اکوتوریسم در شهرستان باشد، تصریح می کند: در قالب طرح اقامتگاه های بوم گردی تسهیلات با نرخ ارزان به سرمایه گذاران و روستاییانی که می خواهند منازلشان را در اختیار گردشگران قرار دهند پرداخت می شود که این مسئله به همان دلایلی که اشاره شد تاکنون در شیروان مغفول مانده است.

 


وی گفت: باید تقویت ظرفیت‌ها و حمایت از سرمایه گذاران بخش گردشگری در استان مورد تاکید قرار گیرد.

 


وی با اشاره به توانایی‌ها و پتانسیل‌های استان در محور گردشگری، اظهار کرد: استان و شهرستان برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری بسیار مستعد است.
 

 

 

 

کد خبر 939923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha