اصلاح امور مسلمانان، راه کاهش پرونده های قوه قضاییه

حجت الاسلام خواجه کریمی با تبیین اینکه می توان با اصلاح امور مسلمانان توسط افراد متدین و معتمد در مسجد، مانع از ورود پرونده ها به دادگستری و کاهش پرونده ها شد، گفت: قوه قضایاه با رهایی از پرونده های دست و پا گیر سراغ پرونده های فساد برود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوانسار، حجت الاسلام «رسول خواجه کریمی» در آئین تودیع و معارفه دادستان خوانسار با اشاره به آیات سوره حدید، گفت: خداوند برای حاکمیت پیامبر اکرم(ص) در جامعه اسلامی قوانین مدون، میزان و سنجش حق واجرای قوانین را قرار داد که امروز به نام های قوه مقننه، قضائیه و اجرایی  شناخته می شوند.

امام جمعه خوانسار با اشاره به چالش های قضاوت در طول تاریخ از صدر اسلام تا کنون و برخی قوانین اروپایی که از پیش از انقلاب برجای ماندند و تغییر نکردند ،انتقاد کرد: حجم ورودی پرونده ها به دادگستری بالا و گاه هر پرونده زمان طولانی نیاز دارد و کار قضاوت، بسیار سخت است.

وی خواستار افزایش اصلاح بین مسلمانان و کاهش حضور در قوه قضائیه شد، افزود: قوه قضائیه باید در پرونده های بزرگ برای اجرای عدالت وارد شود و این پرونده های خانوادگی و غیره دست و پای این قوه را گرفته است، پرونده هایی که  می تواند با حضور  در مسجد، اشخاص متدین و معتمد، حل شود.

حجت الاسلام خواجه کریمی با بیان اینکه جایگاه قضا متعلق به پیامبر اسلام (ص) است و مرتبه بالایی در نظام اسلامی دارد، یادآوری کرد: وظیفه این قوه اجرای قسط و عدل در نظام اسلامی است.

 

*حجم بالای پرونده با شاکی خصوصی در خوانسار

 در ادامه «محمود خلیلیان» در تشریح عملکرد دادگستری شهرستان خوانسار در ۳۳ ماه گذشته گفت: ۷هزار و ۴۳۸ پرونده در مرحله رسیدگی دادسرا قرار دارد و ۲ هزار و ۶۸۲ پرونده در مرحله اجرای احکام‌ قرار دارد.

دادستان سابق خوانسار با اظهار تاسف از وجود ۱۰ هزار پرونده در شهرستان خوانسار خبر داد و بیان کرد: این آمار نسبت به جمعیت خوانسار تاسف بر انگیز است که ۹۰ درصد آنها  شاکی خصوصی و ۱۰ درصد آن انتظامی است.

به گزارش شبستان، در این آیین از تلاش های 33 ماهه «محمود خلیلیان» تقدیر و «محمد قاسمی» به عنوان دادستان جدید شهرستان خوانسار معرفی شد./

کد خبر 940422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha