کسب رتبه برتر زندان های فارس در کشور

ابراهیمی گفت: تعامل سازنده مجموعه قضایی استان با زندان های فارس باعث شد تا زندان های فارس رتبه برتر را در کشور کسب کنند و در شمار سه استان برتر کشور در زمینه بازدید قضات از زندان ها قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «اسحاق ابراهیمی»، امروز (شنبه 31 خرداد) در نشست خبری رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اقدمات انجام شده در زندان های استان فارس گفت: تعامل سازنده مجموعه قضایی استان با زندان های فارس باعث شد تا زندان های فارس رتبه برتر را در کشور کسب کنند و در شمار سه استان برتر کشور در زمینه بازدید قضات از زندان ها قرار بگیرد.

مدیرکل زندان های استان فارس افزود: با شیوع کرونا، هفت هزار و 500 زندانی واجد شرایط در فارس به مرخصی رفته اند و 2 هزار و 600 محکوم واجد شرایط نیز با استفاده از مرخصی پایان حبس و دیگر تاسیسات حقوقی آزاد شدند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه آمار نشان می دهد که شمار زندانیان در زندان های فارس در سال 98 نسبت به سال 97 در حدود 17 و نیم درصد و آمار ورودی زندان ها 2 و هفت درصد کاهش داشته است.

مدیرکل زندان های استان، اعمال مجازات های جایگزین حبس را نیز موثر دانست و بیان کرد: با اعمال این مجازات ها تا کنون هشت نفر از زندانیان استان واجد شرایط از پابند الکترونیک استفاده کرده اند و 20 پابند دیگر آماده تحویل است.

ابراهیمی با اشاره به انتقال زندان «عادل آباد» به خارج از شهر گفت: اقدامات مثبتی در این راستا انجام شده است و برای عدم تملک زمین که کار اجرایی انجام نشده بود، لایجه ای از سوی وزارت دادگستری ایجاد شد.

وی ادامه داد: زمین فعلی زندان «عادل آباد» شیراز نیز به وسعت 200 هکتار به صورت رایگان در اختیار سازمان زندان ها قرار خواهد گرفت.

مدیرکل زندان های فارس تصریح کرد: ممکن است ساخت زندان سال ها به طول بینجامد و پیش بینی تهاتر برای زمین زندان فعلی نیز شده است تا هزینه ساخت دریافت شود و ساخت زندان به انجام برسد.

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خرید اقلام بهداشتی مورد نیاز و توزیع در بین همکاران و زندانیان در بحران کرونا عنوان کرد: کنترل ورودی های زندان ها با تب سنجی، بیماریابی ورودی زندانیان و همکاران، ایجاد قرنطینه اول در تمامی زندان ها و قرنطینه دوم در زندان های دارای امکانات لازم و ... از اقدامات موثری است که در بحران کرونا به انجام رسید.

وی یکی از حوزه های موفقیت آمیز در زندان های استان را اقدامات انجام شده در حوزه اصلاح و تربیت و بازاجتماعی نمودن زندانیان عنوان کرد و گفت: راه اندازی 18 مدرسه و درالقرآن در زندان های استان و ارائه آموزش های قرآنی در رشته های مختلف علوم قرآنی به 60 درصد از زندانیان، تربیت یک هزار و 450 حافظ قرآن، اقامه نماز جماعت در 76 نمازخانه زندان های استان و کسب رتبه برتر در 10 دوره متوالی ارزیابی ستاد اقامه نماز استان از این اقدامات است.

ابراهیمی ادامه داد: برگزاری 422 دوره حرفه آموزی در 70 رشته با همکاری دستگاه های استان، فعالیت 18 کتابخانه مجهز در زندان های استان، اشتغال به تحصیل بیش از 286 زندانی در مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه، فعالیت 42 گروه تئاتر و 30 گروه سرود و موسیقی با حضور بیش از 2 هزار زندانی و غیره از اقدامات مطلوب در این حوزه است.

وی از اشتغال زندانیان در داخل و خارج از زندان های فارس خبر داد و اعلام کرد: فرصت اشتغال بیش از سه هزار و پانصد زندانی در مجتمع های اشتغال داخل و خارج از زندان های استان فراهم شده است.

ابراهیی افزود: بیش از سه هزار و 300 خانواده زندانیان نیازمند در 14 انجمن در سراسر استان تحت پوشش قرار گرفته است و آزادی 670 نفر از محکومین مالی از طریق ستاد دیه و کمک خیرین استان و با جلب رضایت شاکیان با مجموع بدهکاری 189 میلیارد تومان نیز محقق شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 939 زندانی جرائم غیرعمد شامل 722 نفر جرائم مالی، 108 نفر مهریه و نفقه، 109 نفر تصادف، حوادث رانندگی، کارگاهی، قتل غیرعمد و شبه عمد در استان وجود دارد که کمترین مبلغ بدهی 20 میلیون تومان و بیشترین مبلغ، بیش از 12میلیارد تومان است.

مدیرکل زندان های فارس در این نشست، اولویت های عمرانی زندان های فارس را انتقال زندان عادل آباد به خارج از شهر، تجمیع زندان های آباده و اقلید، توسعه کارگاه های اشتغال و ساخت تصفیه خانه زندان های بزرگ استان در خارج از شهر عنوان کرد.

کد خبر 940621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha