امضای تفاهم نامه ساخت ۱۲۰ مدرسه در استان کرمان/سرانه فضای آموزشی اسفناک است

تفاهم نامه ساخت ۱۲۰ مدرسه با ۷۲۰ کلاس توسط اتاق بازرگانی استان کرمان و مؤسسه خیریه مهر گیتی با حضور دکتر رخشانی مهر، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و جمعی از مسئولان امضا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سیدمحمد واعظی، شامگاه(۳۱ خرداد) در مراسم امضا تفاهم نامه ساخت ۱۲۰ مدرسه با ۷۲۰ کلاس توسط اتاق بازرگانی استان و مؤسسه خیریه مهر گیتی که با حضور دکتر رخشانی مهر، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و جمعی از مسئولان برگزار شد؛ گفت: با این تفاهم نامه جذب ۱۰۰ میلیاردی خیرین را خواهیم داشت.

 

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان با ابراز امیدواری بر اینکه با این تفاهم نامه امکانات برابر با شهر ایجاد شود و دغدغه مدارس فرسوده و تخریبی و غیر مقاوم نداشته باشیم؛ افزود: تا پایان سال جاری، یک هزار کلاس را با همت خیرین تحویل آموزش و پرورش می دهیم.

 

 

وی با بیان اینکه تلاش داریم در سال جهش تولید، جهش خوبی در ساخت مدارس داشته باشیم؛ اظهار داشت: ۳۰ درصد مدارس استان خیّرساز هستند؛ ۴۰ درصد مدارس مقاوم، ۳۷ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۲۳ درصد مقاوم نیستند  و سرانه فضای آموزشی کرمان از میانگین کشوری هم پایین تر است.

 

 

واعظی ادامه داد: باید ۱۵ هزار مترمربع بسازیم تا به میانگین کشوری برسیم و اعتبارات دولتی پاسخگوی این نیست و خیرین باید کمک کنند.

 

سیدمهدی طبیب زاده، رییس اتاق بازرگانی استان هم با اشاره به اینکه اتاق و فعالین اقتصادی همیشه در مسئولیت های اجتماعی حاضر بودند و در کرونا فعالیت های گسترده ای انجام دادند که شاید در سطح کشور بی نظیر بود؛ افزود: اولین مدرسه پس از زلزله کرمانشاه توسط اتاق کرمان ساخته شد‌ و یک مدرسه را هم در کنارک اول مهر تحویل اموزش و پرورش می دهیم.

 

 

وی با بیان اینکه هیچ رسالتی در مجموعه فعالیت های اجتماعی اتاق بالاتر از این نیست که سرانه فیزیکی مدارس را بالا ببرد؛ احداث ۱۰۰ مدرسه توسط اتاق و فعالان اقتصادی کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: احداث مرکز تشخیص سرطان و رساندن کرمان به میانگین سرانه فضاهای آموزشی را دنبال می کنیم.

 



طبیب زاده پیشنهاد داد: پنجره واحد توسط خیرین مدرسه ساز ایجاد شود.

 

 

احمد اسکندری نسب، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان هم با اشاره به اینکه اعتبار سال گذشته هزار میلیارد تومان و امسال ۳۳۰۰ میلیارد تومان است؛ گفت: فقط ۱۰۵ کلاس در قالب چند مدرسه ۳۶ کلاسه در قالب پروژه شهید سلیمانی، عملیات اجرایی آن آغاز شده و برای ۱۴۰۰ افتتاح می شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه ۳۱۰ پروژه نیمه تمام از سال ۹۰ روی دست آموزش و پرورش مانده بود که۲۹۰ پروژه تعیین تکلیف شده؛ گفت: استان کرمان جزو ۴ استان ردیف پایین جدول به لحاظ سرانه فضای آموزشی است اما با این وجود  ۹۵ نفر مدرسه ۶ کلاسه با مصالح خوب از یک تا میلیون در قالب طرح آجربه آجر در نوق ساخته شد.

 

 

اسکندری نسب با افزودن اینکه در فضای ۲۰ متری ۴۸ دانش آموز در فضای تعلیم و تربیت قرار گرفتند که این درست نیست و شهر کرمان با ۱۶۰ هزار دانش آموز، بعضی مدارس آن دو شیفته است و شاید امسال هم مجبور به این شیوه شویم؛ افزود: در سیل دی و فروردین ۲۶۰ مدرسه با ۱۵۷۸ کلاس آسیب دیده که باید برای اول سال آماده شوند.

 

 

وی اعلام کرد: بعضی مدارس فاقد حصار و انشعب آب و برق و سرویس بهداشتی است.

 

 

موسوی آیت اللهی، معاون عمرانی استاندار در پاسخ به این بخش از سخنان اسکندری گفت: مشکل مدارس جنوب استان از لحاظ انشعاب آب و برق حل می شود.


 

زهرا گیتی نژاد، مدیرعامل مؤسسه مهر گیتی هم که قریب ۵۰۰ مدرسه در کشور می سازد؛ گفت: ما در مؤسسه گیتی فکر می کنیم مدرسه محل اوج انسان ها است و بنده به عنوان معلمی که ۴۲ سال سر کلاس بودم، می گویم در مدرسه استاندارد، دانش آموز از نظر ذهنی و علمی و آموزشی؛ رشد می کند و استعدادهای او شکوفا می شود و معلم دغدغه سرما و گرما و ورود حیوانات و جانوران ندارد و دنبال شیوه های جدید آموزشی می رود.

 

 

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان هم با استناد به حدیثی از امام علی علیه السلام، خیرین را بزرگ تر از کاری دانست که آن را به ثمر رساندند زیرا اولین دلیل این است وقتی مدرسه ای بنا می کند دهها خیرات و برکات به جامعه می رساند و جزو صدقات جاریه است.
 

 

 

اعظمی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی هم با ابراز تأسف از اینکه در جنوب استان کرمان مدرسه‌های دو شیفت و کانکسی وجود دارد که در زمستان بسیار سرد و در تابستان بسیار گرم هستند؛ گفت: بعضی دانش آموزان در جنوب استان هنوز در چادر عشایری درس می‌خوانند لذا باید نگاه ویژه‌ای به جنوب استان کرمان در بحث مدرسه سازی شود.

 

 

در این جلسه عنوان شد: سرانه فضای آموزشی ۱۱ شهرستان استان زیر میانگین کشوری است و عجیب تر ایتکه کرمان وضعیت نامناسبی دارد و جدای از این، بیش از ۲۵ درصد مدارس هم در شرایط تخریبی و اسفناک هستند.




 

کد خبر 940680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha