از ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی تا کمک مومنانه به سبک اهل بیت(ع) در مسجد «بقیة‌الله(عج)»

مسجد بقیةالله(عج) باراه‌اندازی فروشگاه عرضه محصولات ایرانی اسلامی، فعالیت دو باشگاه ورزشی و کمک‌رسانی به محرومان از طریق صندوق قرض‌الحسنه و موسسه خیریه حضرت زهرا(س) توانسته ملجا مردم باشد و شاخصه‌های مسجد تراز را محقق کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: از کنار ایستگاه مترو پیروزی به سمت جنوب شهر تهران که حرکت کنید به میدانی به نام شهید بروجردی می رسیدید که بی گمان مسجدی واقع در ضلع جنوبی آن، نگین این منطقه از پایتخت کشورمان است: مسجد «بقیه الله (عج)».

 

این مسجد که در ضلع جنوب شرقی این میدان کوچک واقع شده، مجموعه ای دینی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی است که در همه امور به ویژه در زمینه درآمدزایی و تامین هزینه های جاری اش کاملا روی پای خود ایستاده است. پیش از ورود به این مسجد ابتدا باید در تمام مغازه ها و مراکز تجاری و ورزشی جنوب میدان شهید بروجردی چرخی زد تا با موقوفه های پرشمار مسجد بقیه الله (عج) آشنا شد.

 

 

 

 

فروشگاه مروج سبک زندگی اسلامی ایرانی

 

ابتدا فروشگاه فرهنگی مذهبی المهدی (عج) است که نوشت افزارها، کتاب ها و اسباب بازی های مروج سبک زندگی اسلامی ایرانی را به فروش می رساند و تلاش دارد با فروش کالاهای مرغوب و مناسب ایرانی در عمل حامی جهش تولید باشد. این فروشگاه ماهیانه مبلغی به مسجد به عنوان اجاره بها پرداخت می کند و مدیران مسجد بقیه الله (عج) به دلیل کسادی بازار در دوره شیوع ویروس کرونا دو ماه از مدیر این فروشگاه اجاره دریافت نکردند.

 

مغازه لباس فروشی درست در همسایگی فروشگاه فرهنگی مذهبی المهدی (عج) است و فقط لباس های مناسب با فرهنگ اسلامی و عرف دیرین جامعه ایرانی را به فروش می رساند.

 

 

 

مسجدی با دو باشگاه ورزشی مجهز

 

در کنار این مغازه، باشگاه ورزشی در رشته های تکواندو، ژیمناستیک، کاراته، بوکس، کیک بوکسینگ، جودو، کونگ فو، وشو، پیتلاس، آمادگی جسمانی، ایروبیک، دفاع شخصی و یوگا واقع شده است که به هر دو گروه زنان و مردان خدمات ارائه می دهد. پایگاه مقاومت بسیج مسجد بقیه الله (عج) برای خودش باشگاه ورزشی جداگانه ای به منظور تربیت بدنی نیروها و با محوریت رشته های آمادگی جسمانی، تکواندو، کاراته و جودو دارد که در ورودی آن در حیاط این خانه خدا و بقیه آن در زیرزمینی واقع شده است.

 

 

 

 

از این بخش های تجاری و ورزشی که بگذریم نوبت می رسد به دو مجموعه خیریه مسجد بقیه الله (عج): صندوق قرض الحسنه و موسسه خیریه حضرت زهرا (س). این صندوق در سال 1350 به همت جمعی از نمازگزاران و خیران شرق تهران تاسیس شد و به گفته حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا صفائی، عضو هیئت امنا و امام جماعت مسجد بقیه الله (عج) تاکنون به بیش از ۳۰ هزار نفر از متقاضیان وام ضروی در زمینه های مسکن، اشتغال و ازدواج پرداخت کرده است. این صندوق نیز در دوره شیوع ویروس کرونا فرصت دو ماهه به وام گیرندگان برای پرداخت اقساط وام هایشان مهلت داده است. زمان پرداخت وام به متقاضیان در صندوق رحمت، خیلی کوتاه است و اگر مدارک آماده باشد در کمتر از 24 ساعت وام به حساب افراد واریز می شود. مبلغ عادی وام در این صندوق، یک میلیون تومان است و بنابر ضرورت و فوریت درخواست ها مبلغی بیشتر نیز پرداخت می شود.

 

نظم دقیق و کاربردی در خدمت‌رسانی به نیازمندان

 

موسسه خیریه حضرت زهرا (س) به منظور سامان دهی کمک رسانی به نیازمندان در مسجد بقیه الله (عج) راه اندازی شد. پیش از این کمک ها به صورت پراکنده و به اصطلاح جزیره ای انجام می گرفت و گاهی نیز حضور چندین نیازمند جلو در مسجد، صحنه هایی ناخوشایند ایجاد کرده بود. اهالی این مسجد برای اصلاح این وضعیت، تصمیم گرفتند هر کس را که قرار است کمکی دریافت کند کاملا شناسایی کنند. به این منظور افراد نیازمند و متقاضی ابتدا فرمی را پر می کنند که شامل بخش هایی درباره میزان درآمد، مهارت های فردی، معرفان و ... است. پس از تکمیل این فرم، کار تحقیق درباره افراد به صورت کاملا محرمانه و با حفظ کرامت انسانی و آبروی آنان انجام می شود و در صورت تشخیص نیازمند بودن فردی، شماره حساب وی دریافت می شود و کمک هایی به صورت مقطعی یا ماهیانه به وی پرداخت می شود. ضمن اینکه در فهرست دریافت کمک های غیرنقدی همچون بسته های ارزاق و پوشاک نیز قرار می گیرد. اگر سطح نیازمندی فردی بسیار زیاد باشد نامه نگاری لازم با کمیته امداد و سایر مراکز خدمات رسانی همچون سازمان بهزیستی صورت می گیرد.

 

یکی از نکات جالب درباره مسجد بقیه الله (عج) این است که هر قدر فضای بیرونی آن به ویژه در ورودی آن پر از نقش و نگار درختان و گل ها و درختچه ها است، محوطه داخلی آن کاملاً معطر است به رنگ و بوی امام خمینی (ره) و شهدا. اهالی این مسجد به شکلی زیبا فضای روبروی شبستان این خانه خدا را که شامل دفاتر پایگاه مقاومت بسیج و امام جماعت است، آراسته و در دو طرف آن تصاویر زیبای شهدا را نصب کرده اند تا راه گم نشود. این مسجد در دوره دفاع مقدس 108 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که همه ساله در هفته دفاع مقدس نام و یاد آنان و صبر خانواده های شان در قالب برگزاری یادواره شهدا گرامی داشته می شود.

 

 

 

حفظ حرمت محرومان

 

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا صفائی که سال ها رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قو بود از دهه 60، امام جماعت مسجد بقیه الله (عج) است و بنابر رسم همیشگی اش همیشه یک ساعت پیش و نیم ساعت پس از نماز در دفتر حاضر می شود و فضا را به طوری فراهم کرده تا هر فردی بتواند به راحتی درد و دل هایش و سوالاتش را از وی بپرسد. صفائی این رسم را در دوره ویروس کرونا نیز حفظ کرده است. ضمنا وی شب های یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه، درباره مسائل و احکام شرعی، مسائل روز و درس های قرآن کریم سخنرانی می کند.

 

درباره برخی از فعالیت های مسجد بقیه الله (عج) در دوره شیوع ویروس کرونا در بخش های بعدی این گزارش سخن گفتیم و بد نیست بدانید که پایگاه مقاومت بسیج این مسجد هنوز نیز شب ها کار سمپاشی و ضد عفونی کردن معابر و اماکن عمومی محله بروجردی و خیابان دهم فروردین را انجام می دهد. ضمنا مجموعه خیریه حضرت زهرا (س) در پنج نوبت و در مجموع، 900 بسته ارزاق و بهداشتی را میان خانواده های نیازمند توزیع کرد. فعالیت های این خانه خدا همسو با رزمایش مواسات و همدلی همچنان ادامه دارد و موسسه خیریه آن، بنری سه متری در جلوی در ورودی آن با مضمون کمک مومنانه نصب کرده است.

 

سخن پایانی اینکه، نظم حرف اول و آخر را در مسجد بقیه الله (عج) می زند و هر کارگزاری در این خانه خدا با شرح وظایفش آشنا است و بالاتر از این موضوع اینکه، هر نمازگزار و نیازمندی نیز می داند که برای طرح سوالاتش یا برآورده شدن نیازهایش باید چه مراحلی را طی کند.

کد خبر 940763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha