بخش کشاورزی تاب آوری کشور در مقابل تحریم ها را افزایش داد

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی گفت: این بخش در شرایط تحریم توانست رشد اقتصادی کشور را مثبت و تاب آوری کشور را در برابر تحریم ها افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، «کاظم خاوازی» در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه یک تیر در گزارشی از بخش کشاورزی گفت: بخش کشاورزی یک بخش چند کارکردی هم در تولید، اشتغال، پایداری و محیط زیست است و همه کشورها به بخش کشاورزی توجه زیادی برای رشد و توسعه اقتصادی شان دارند. در کشور ما هم بر اساس قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی بر توجه به بخش کشاورزی تاکید زیادی شده است.

 

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در بخش کشاورزی چهار میلیون و 300 هزار نفر بهره بردار داریم و سهم ارزش افزوده این بخش در تولید ناخالص داخلی حدود هشت درصد یعنی 40 میلیارد دلار است. سهم بخش کشاورزی، ارزش افزوده از تولید ناخالص داخلی 32.5 د رصد است. این بخش نشان داد که در شرایط تحریم می تواند رشد اقتصادی کشور را مثبت کند و تاب آوری کشور در برابر تحریم ها را افزایش دهد.

 

وی بیان کرد: در سال های اخیر حداکثر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بیشتر از پنج درصد اتفاق نیفتاده است. ما در این بخش اهداف و سیاست هایی که دنبال می کنیم با تاکید بر حفظ ذخایر و منابع آب و خاک، حضور پایدار تولیدکنندگان در چرخه تولید، افزایش درآمد آنها و مثبت کردن تراز تجاری غذا است.

 

وی ادامه داد: کل سطح زیر کشت در قسمت زراعت 18.5 میلیون هکتار و کل تولید کشور در بخش زراعت 124 هزار تن است؛ ما امسال 14 میلیون تن گندم، 3.5 میلیون تن جو، یک و میلیون تن شکر، 560 هزار تن دانه روغنی، 680 هزار تن حبوبات، 220 هزار تن پنبه و بیش از 14 میلیون تن سیب زمینی و پیاز تولید خواهیم کرد.

 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 83.5 میلیون تن تولید محصولات زراعی و 23 میلیون تن محصولات باقی است، گفت: ما برای بخش آبی 1.7 ملیون تن و برای بخش دیم 3.5 میلیون تن برنامه داریم که بخش زراعت ارتقا پیدا کند.

 

خاوازی با اشاره به تولیدات دامی گفت: ما در حال حاضر 65 میلیون تن دام سبک و 8.4 میلیون راس دام سنگین تولید می کنیم. در بحث تولید دام و طیور وضعیت مناسبی داریم. حدود یازده میلیون تن شیر و یک میلیون و 40 هزار تن تخم مرغ تولید می شود؛ بنابراین در بخش دام و طیور به خودکفایی بسیار خوبی رسیده ایم.

 

وی با بیان اینکه 112 هزار تن عسل سالانه در کشور تولید می شود، گفت: ما امسال پیش بینی می کنیم که 900 هزار تن گوشت قرمز تا پایان سال تولید شود و در بحث آبزیان نیز هفت هزار و 300 مزرعه تولید آبزیان، یازده هزار و 349 شناور صیادی و 700 مزرعه پرورش میگو داریم.

 

وی با بیان اینکه تولیدات محصولات شیلات یک میلیون و 300 هزار تن است، گفت: ما در حوزه مرتع اتفاقی که می خواهیم رقم بزنیم، این است که تمامی 84 میلیون هکتار مرتع را ممیزی کنیم که از این رقم 76 میلیون تن تاکنون ممیزی و تا پایان سال هشت میلیون هکتار دیگر ممیزی خواهد شد.

 

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه های این وزارتخانه در سال جهش تولید برای حفظ جنگل ها و مراتع کشور گفت: در 32 میلیون هکتار در بخش جنگل طرح کاداستر اجرایی می شود و در بخش چوب نیز هدف گذاری خوبی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در بخش مسکن نیز ما این هدف گذاری را داریم که اراضی ای که کاربری آنها کشاورزی و منابع طبیعی نیست با کمک وزیر مسکن برای تهیه مسکن در اختیار مردم قرار گیرد.

 

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود گفت: از دولت و رییس مجلس می خواهیم در رابطه با لایحه سیاست گذاری و الزامات قانونی در رابطه با بحث قانونی اینکه در رقابت بین محصولات پر قیمت و استراتژیک کشاورز به سمت تولید محصولات پر قیمت نرود و گیاهان استراتژیک بکارد، از دولت و رییس مجلس می خواهیم که ما را برای تدوین این لایحه و تصویب آن کمک کنند.

 

خاوازی گفت: ما باید برای اولین بار و آخرین بار بحث الگوی کشت را حل کنیم، تمام خسارت کشاورزان رصد شده است. ما در حد وسع مان بیمه ای را به عنوان بیمه پاییز طراحی کرده ایم که به کشاورزان کمک کنیم. در مورد خرید تضمینی به شدت پیگیر هستیم که خرید از وزارت صمت انجام شود و با سازمان برنامه هماهنگ هستیم که این موضوع انجام شود و قیمت های جدید هم آماده است که به وزارت صمت تقدیم کنیم.

 

وی تصریح کرد: ما در مورد تولید کرم ابریشم رشد 85 درصدی داشتیم، در یک میلیون و 400 هزار هکتار در سال 98 برای اجرای عملیات آبخیزداری انجام شده است و امسال نیز یک میلیون و 200 هزار هکتار برنامه آبخیزداری انجام می شود./

کد خبر 940772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha