۲۴۰۰ خانوار روستایی از طرح مقاوم سازی مسکن بهره مند شدند

«رضا جواجه ای» گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ خانوار از تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی بهره مند شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بنیاد مسکن استان نقش مهمی در پیشگیری از بروز بحران به عهده دارد.

 

رضا خواجه ای با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساخت و سازها در مناطق روستایی از سوی بنیاد مسکن در دستور کار است، گفت: بیش از 49 هزار واحد مسکونی روستایی در استان زنجان مقاوم سازی شد.

 

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان ادامه داد: بنیاد مسکن استان برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونت گاههای آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه همواره در دستور کار خود قرار داده است.

 

به گفته وی، این بنیاد در استان زنجان تاکنون توانسته با همکاری بانک های عامل در طول یک سال گذشته، به بیش از2400  خانوار تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی پرداخت نماید.

 

خواجه ای به اهداف اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: در راستای کاهش صدمات ناشی از حوادث، تمرکز سرمایه‌گذاری در روستاهای مستعد، توزیع عادلانه اعتبارات بخش مسکن در شهر و روستا، ترویج مقاوم‌سازی، آموزش و ارتقای دانش فنی روستائیان، ترویج الگوی ساخت مسکن اقتصادی از اهم اهداف اصلی طرح است.

 

وی با بیان اینکه، تسهیلات طرح ویژه بهسازی ومقاوم سازی مسکن روستایی با کارمزد 5درصد تاسقف 40میلیون تومان به واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر پرداخت می شود، ادامه داد: با شناسایی مناطق کم برخوردار وبرنامه ریزی مناسب می توان روند رو به رشدی را در ارائه تسهیلات طرح ویژه بهسازی ومقاوم سازی مسکن روستایی دنبال کرد.

 

خواجه ای، میانگین مقاوم سازی مسکن های روستایی در کشور را 41 درصد عنوان نمود و خاطرنشان کرد: زنجان از حیث مقاوم سازی مسکن های روستایی جزو استان های پیشرو کشور محسوب می شود به طوری که در این زمینه 12 درصد از متوسط  کشوری جلوتر است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن استان ادامه داد: با توجه به اینکه، زلزله به عنوان یکی از حوادث طبیعی هر از چند گاهی خسارت و تلفاتی به بار می آورد و همین امر ضرورت اندیشیدن به مقاومت ساختمان ها و ارائه راهکارهای لازم برای کاهش خطرات زمین زلزله را دو چندان می کند که در این راستا ساخت سازه های مقاوم در برابر تهدیدات و عوامل طبیعی، رعایت اصول فنی در ساخت و سازهای واحدهای مسکونی ، ساخت واحدهای مسکونی مطابق با مقررات ملی ساختمان، استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و سازها ،نظارت مستمر به مراحل ساخت توسط ناظرین نظام فنی روستایی، ارائه تسهیلات کم بهره جهت کمک به بحث مقاوم سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

وی با اشاره به اینکه، آگاهي افراد از پديده هاي مانند زلزله، برنامه ريزيهاي صحيح ايمني بطور گروهي و در اقشار مختلف جامعه و بالاخره آمادگي فردي براي انجام اقدامات ضروري هنگام وقوع زلزله، ميزان آسيب ها را تا حد زيادي كاهش مي دهد، اظهار کرد: تعيين محل مناسب براي ساخت بنا، طراحي صحيح و مقاوم در برابر زلزله توسط مهندسان با صلاحيت، استفاده از مصالح مناسب ساختماني ، ساخت ساختمان با بكارگيري كارگران آموزش ديده و نهايتاً نظارت بر ساخت و كنترل كيفيت توسط سازمانهاي ذی ربط و مهندسان ناظر از برخی اصول برای مقاوم سازی بناها به شمار می آید.

 

خواجه ای با تاکید بر اینکه ترویج مقاوم سازی، آموزش و ارتقای دانش فنی روستایی درپیشگیری از حوادث موثر است، گفت: با توجه به مطالعات انجام شده، 153 روستا در استان زنجان روی گسل بوده و بیش از 18 هزار واحد مسکونی نیز در این روستاها بر روی گسل قرار دارند که از این تعداد تقریبا 5 هزار و 259 واحد مسکونی که 28 درصد واحدها را شامل می شود، مقاوم سازی شده اند.

کد خبر 940822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha