۲۵ استان متاثر از سیلاب ها هستند/ هر ۱۰ سال یک زلزله بالای ۷ ریشتر را تجربه می کنیم

نجار با اشاره به تصویب سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور گفت: ۲۵ استان در کشور متاثر از سیلاب ها هستند اما به جهت خشکسالی بسیاری از مسایل در این امر پیش بینی نشد و خسارات سنگینی به کشور وارد شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «اسماعیل نجار» در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران در جمع خبرنگاران در مورد جلسه امروز گفت: همان گونه که می دانید قانون گذار معمولا قوانین را در شکل کلیات مطرح می کند و بسیاری از مسایل راهبردی را به دست آیین نامه ها و دستورالعمل ها که در قانون باید تنظیم، تایید و ابلاغ شود، می سپارد.

 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در قانون مدیریت بحران یک سند ملی و یک سند استانی و قریب به 20 آیین نامه اجرایی و دستورالعمل پیش بینی شده است و متاسفانه زمان کوتاهی برای آن در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به اهمیت مدیریت بحران اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم این قانون را اجرایی کنیم؛ به همین منظور این قانون را به پژوهشگاه سوانح طبیعی کشور سپردیم تا با استفاده از نخبگان، خبرگان، صاحب نظران این بخش و صاحبان تجربه در بحران، همچنین مطالعات تطبیقی کشورهای پیشرو در این موضوع پیگیری شود و به همین منظور جلسات بسیاری برگزار شد و سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور تصویب شد و خوشبختانه بسیاری از آیین نامه ها و دستورالعمل ها  این سند در مرحله نهایی تصویب قرار دارند.

 

وی گفت: البته کرونا در روند تصویب این آیین نامه ها موثر بوده است و موضوع را به تاخیر انداخته است اما این سند پس از نهایی شدن به تمام دستگاه های اجرایی ماده 2 قانون بحران کشور ابلاغ شد و نظرات دستگاه ها در این زمینه اخذ شده و دستگاه ها نیز تا جایی که می توانستند مواردی را که در سند لحاظ نشده بود را یادآوری کردند.

 

 وزیر کشور تصریح کرد: امروز قبل از شورای عالی باید این موارد در ستاد ملی که به ریاست وزیر کشور بود، بررسی می شد.

 

وی گفت: بر اساس قانون بسیاری از دستگاه ها در این ستاد(مدیریت بحران) عضو هستند و در نهایت امروز کلیات این سند تصویب شد و برخی نظرات دستگاه ها نیز  در این زمینه اعمال شد و به شورای عالی مدیریت بحران کشور جهت تصویب نهایی ارسال می شود.

 

وی گفت: با توجه به اینکه کشور ما پر حادثه است و همان گونه که شاهدیم، زلزله های مهیبی هر از چند گاه و به طور متوسط روزانه قریب به 60 تا 70 زلزله از کوچک ترین زلزله تا بزرگ ترین آن را تجربه می کنیم همچنین در سال پنج زلزله تا چهار ریشتر ، یک زلزله میان 6 تا 6.10 ریشتر را د کشور ثبت می کنیم و هر 10 سال نیز یک زلزله بالای ۷ ریشتر را در کشور شاهدیم.

 

وی با اشاره به سیلاب ها در سال های گذشته که از شمالی ترین تا جنوبی ترین استان های کشور را در بر می گیرد، گفت: 25 استان متاثر از این سیلاب ها هستند و از سوی دیگر خشکسالی هایی که تجربه کردیم، موجب شد بسیاری از مسایل در پدیده سیلاب ها پیش بینی نشود و خسارات بسیار سنگین بود؛ به همین جهت ضرورت دارد تا با این دستورالعمل ها یک هماهنگی جدی تری را ایجاد کرده و نگاه فرا بخشی در موضع بحران داشته باشیم تا بتوانیم شاهد کاهش خسارات جانی و مالی در حوادث باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 940917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha