40 درصد پیشرفت در مرمت ایوان طلای حرم علی(ع)

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان، با اشاره به بازسازی و مرمت ایوان طلای حرت علی(ع)، گفت: مرمت ایوان تاکنون 40 درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز، حجت الاسلام سید محمود موسوی، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان، در همایش مشترک خیرین و شورای اداری شهرستان دزفول با محوریت کمک به بازسازی عتبات عالیات، گفت: مرقد امیر مؤمنان پس از سال ها مخفی بودن توسط امام صادق(ع) آشکار و اولین بنا در سال (155ه.ق) بر مزار حضرت بر پا شد که متاسفانه بعدها به دستور متوکل عباسی تخریب گشت و مجدداً در سال (287 ه.ق) توسط محمد ابن زید تجدید بنا و عزالدوله دیلمی در سال (338 ه.ق) آن را توسعه داد.

وی افزود: بعدها در دوران صفویه گنبد، گلدسته و ایوان با معماری و هنر ایرانیان به شکل فعلی در آمد و پس از آن به دستور نادر شاه طلاکاری گنبد و گلدسته و ایوان انجام شد که تاکنون به همان صورت باقی مانده است، ولی به دلیل گذشت زمان و اکسیده شدن ورق های مس زیرین در برخی نقاط سیاه شده و ضرورت مرمت و نوسازی ایوان را ایجاب می کند.

حجت الاسلام موسوی، در ادامه به تشریح پروژه مرمت ایوان پرداخت و عنوان کرد: کل مساحت ایوان500 متر مربع و شامل 12 هزار و 500 قطعه خشت می باشد که نیاز به مرمت و طلاکاری مجدد دارد و هزینه هر قطعه خشت بالغ بر یک میلیون تومان است. 

وی مدت زمان پروژه را دو سال تا آبان91 ذکر کرد و ادامه داد: تاکنون بیش از 40 درصد کار مرمت پیشرفت داشته و سهم مردم شهرستان دزفول از این تعداد خشت یک هزار قطعه است و انتظار ما از خیرین متعهد و متدین، مسئولان و همه اقشار جامعه این است که ما را در این پروژه عظیم یاری دهند تا بتوانیم در مدت تعیین شده به اتمام برسد. 

وی با بیان اینکه ما در این رابطه به هیچ وجه از اعتبارات دولتی استفاده نمی کنیم، در خصوص واگذاری پروژه مرمت و بازسازی ایوان طلای حرم علوی به استان خوزستان، اضافه کرد: در این رابطه ابتدا قراردادی با تولیت حرم و اخذ موافقت مرجعیت معظم در نجف انجام شد و بعد توافقنامه ای استانی با حضور مسئولان ستاد مرکز و هیئت امنای ستاد در استان به امضا رسید. 

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان، در خصوص میزان طلاها و وجوه نقدی جمع آوری شده، یاد آور شد: تاکنون 17 کیلو طلا از سوی بانوان متعهد و مؤمنه اهدا و نزدیک به دو میلیارد و 300 میلیون تومان وجه نقد جمع آوری شده است.

وی اذعان داشت: همچنین دو هزار و600 تن سیمان و200 تن میلگرد و آهن آلات و ورق های یونولیت و سایر ملزومات برای سایر حرم ها توسط خیرین استان و ساخت تصفیه خانه آب شرب حرم حضرت ابالفضل(ع) توسط مردم دزفول اهدا شده است.

وی تصریح کرد: طلاهای اهدایی برای مرمت و بازسازی ایوان مستقیماً پس از ذوب در ایوان به کار برده می شود و به هرکس که بتواند حداقل هزینه مرمت یک خشت را تأمین کند از طرف ستاد سند افتخار تقدیم خواهد شد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد افتتاح پروژه ایوان طلای حرم علوی باشیم.

در ادامه احسانی نیا، سرپرست فرمانداری شهرستان دزفول، طی سخنانی، توضیح داد: کسانی که در این جلسه حضور دارند علاوه بر رؤسای ادارات و سازمان ها، تعدادی از خیرین متدین هستند که در امر مدرسه سازی رتبه اول را در کشور داشتند و همچنین در امر خانه سازی برای محرومان تلاش گسترده ای دارند.

وی تأکید کرد: وجود انجمن های خیریه زیادی که در شهر دزفول وجود دارد حکایت از روحیه توجه به امور خیر در مردم را دارد و مردم ما در قضیه استقبال با شکوه از درهای حرم امام حسین(ع) عشق و ارادت خودشان را به اهل بیت(ع) نشان دادند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 94148

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha