آموزش حیا به دختران از نکات مهم تربیتی است

علیخانی گفت: مهمترین نکته ای که باید به دختران آموزش داده شود حفظ حیا، عفت و حجاب شان است و امیدوارم در این خصوص خودمان الگوی خوبی باشیم زیرا فرزندان از ما به طور مستقیم یاد می گیرند.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ یکم ذی القعده برابر با ولادت کریمه اهل بیت (ع)، حضرت معصومه (س) است، بانویی که روز ولادتش با عنوان روز دختر نامگذاری شده و بهترین الگو برای دختران مسلمان است.  

این روز فرصتی برای یادآوری ارزش و مقام دختران و زنان در جامعه و بررسی چالش های پیش روی این قشر است که از همین رو گفتگویی با «زهرا علیخانی» روانشانس بالینی داشته ایم تا مشکلات دختران امروز را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم.    

 

* از نظر شما دختران در جامعه امروز بیشتر با چه مشکلات و  چالش هایی روبرو هستند؟

وقتی صحبت از چالش پیش روی دختران می شود، مهمترین بحثی که پیش کشیده می شود آزادی و تساوی قدرت بین دختران و پسران در جامعه امروزی است، زنان به طور تقریبی در دنیا از قدرت اقتصادی پایین ترین برخوردار هستند و حتی اطلاعات سازمان ملل هم این را نشان می دهد به طوری که اگرچه حدود دو سوم نیروی کار ما، زنان هستند ولی 10 درصد درآمدشان در اختیار خودشان است و این قدرت اقتصادی برای بانوان وجود ندارد و این امر یک چالش بزرگ است.

 

چالش دیگر امنیت است، امنیتی که از لحاظ روانی، جسمی و جنسی برای پسران در جامعه دارند، دختران ندارند به طوری که پسران در هر ساعتی از شبانه روز می توانند در سطح شهر قدم بزنند ولی دختران با تاریک شدن هوا باید به خانه بازگردند و این امنیت بسیار برای خانم ها مهم است.

 

دختران بیش از پسران نگران والدین خود هستند و این نگرانی چالشی برای دختران است به طوری که همواره دغدغه فکری نسبت به سلامت جسمی و روحی والدین دارند؛ دغدغه دیگر دختران در حوزه امنیت شغلی بوده به طوری که ممکن است در یک مکانی با آقایان کار کنند، ولی از حقوق کمتری برخوردار باشند.

 

در بحث شاخص های توسعه انسانی مانند میزان درآمد، دسترسی به بهداشت و دسترسی به آموزش، زنان از شاخص های پایین تری برخوردار هستند، برای نمونه دسترسی کمتر زنان به آموزش سبب می شود مهارت های لازم برای یافتن شغل را پیدا نکرده و درآمد نداشته باشند و در نتیجه فقیرتر شوند.

 

زنان در جامعه امروز بیش از مردان تلاش می کنند تا با خلاقیت، کار و تحصیلات اجتماعی شخصیت اجتماعی خود را بالا ببرند و در چند سال اخیر تحولات خوبی در بازار کار ایران صورت گرفته است که این امر نشان از توسعه یافتگی دارد و نگاه های جنسیت گرایانه در حال دگرگون شدن است، ضروری است پیشگامان اندیشه های دینی و فرهنگی و حتی سیاستمداران به نقش زنان و دختران در توسعه کشور نگاه واقع بینانه تری داشته باشند و نگاه شان مبتنی بر انسان مداری و شایسته سالاری باشد.

 

خوشبختانه دختران ما در عرصه های فرهنگ، اقتصاد، سیاست و ورزش حضوری فعال داشته و تقویم ملی ما از افتخارات دختران سرزمین ما پر شده است و از ابتدای انقلاب تاکنون خیلی پیشرفت در حفظ کرامت زن دیده ایم و جامعه دارد به این سمت می رود که خانم ها جدی گرفته شوند.

 

*چقدر دختران امروز برای پذیرش مسئولیت و مادر شدن در آینده تربیت می شوند و چقدر خانواده امروز توانسته این نقش تربیتی خود را درست ایفا کند؟

والدین باید بدانند روش های تربیتی بین دختر و پسر در برخی مسائل تفاوت دارد و والدین باید بدانند پسران نحوه رفتار با جنس مخالف را از مادر و دختران از پدر خود می آموزند بنابراین اگر پدران از طبیعت وجودی دختر خود آکاه نباشد و مطابق میل خود رفتار کند، فاصله ای بین پدر و دختر ایجاد می شود.

 

برخی والدین برای انجام کارها از دختران انتظار بیشتری دارند و پسران را تنبل می دانند و از آنها انتظار کمک ندارند و این کار صحیح نیست، تشویق و تحقیر هیچ دختر و پسری نباید به خاطر جنسیت او باشد دید ما نسبت به جنسیت فرزندمان باید منطقی و طبیعی باشد.

 

ما باید  کاستی ها فرزندان مان را بپذیریم تا به آنها احساس ارزشمندی دست دهد، در خصوص دختران باید استعدادهای آنها را پرروش داده و دختران باید مورد توجه قرار گیرند و توجه زیادی به پرورش حیا در وجود دختران باید داشته باشیم.

 

در خانواده هایی که در ابراز محبت تبعیض بین دختران و پسران وجود ندارد، زمینه رشد عاطفی و روانی دختران بیشتر فراهم می شود و دخترانی تربیت می شوند که از مسئولیت پذیری و عزت نفس بالایی برای عهده گرفتن تربیت فرزندان و اجرای وظایف همسری برخوردار هستند.

 

اگر زمینه های لازم تربیتی برای دختر در خانواده فراهم نباشد، دخترانی پرورش می یابند که از نظر جسمی آمادگی ازدواج و مادر شدن را دارند ولی از نظر عاطفی، روانی و اجتماعی به بلوغ کافی نرسیده اند و نمی توانند همسر و مادر موفقی باشند.

 

 

*حضرت معصومه (س) همواره به عنوان الگو برای دختران معرفی می شود چرا الگوگیری از چنین شخصیت هایی در جامعه امروز کمرنگ شده است؟

 

در بحث تربیت باید الگوی دینی برای دختران قرار داده و از کرامات حضرت زهرا (س) و حضرت معصومه (س) برای اینها سخن بگوییم و کتاب هایی را در اختیارشان قرار دهیم تا مطالعه کنند.

 

دختران از مادر و اطرافیان الگوبرداری می کنند و حیا را از اینها می آموزند بنابراین هرچه دختران بزرگتر می شوند مادران باید نسبت به حیا در خود سخت گیرانه عمل کنند تا دختران این امر را مشاهده کرده و بیاموزند.

 

الگوهای مثبت از بانوان موفق را باید برای دختران تشریح کنیم، آشنایی با سرگذشت زنان دینی در جنبه های مختلف می تواند به دختران انگیزه بیشتری برای کسب موفقیت دهد.

 

* از نظر شما مهمترین نکاتی که باید در تربیت دختران لحاظ شود، چیست؟

 

مادرانی که دختر دارند، باید بسیار صبر و شکیبایی داشته و دیدگاه وسیعی داشته باشند تا دختر خود را درک کنند، برای رسیدن به این مهم لازم است سرنخ های احساسی و عاطفی دختر خود را پیدا کنند، مادران باید صبور باشند حتی اگر دختران عصبانی هستند باید به اینها اجازه تخلیه احساس ناخوشایند را دهند تا به آرامش برسند.

اگر تربیت دختران صحیح و درونی باشند مشکلات کمتری را تجربه می کنند، با بزرگ جلوه دادن زیبایی و توانمندی های دختران، باعث عدم توجه آنها نسبت به جذابیت های بیرونی می شویم اگر تربیت فرزندان مان درونی نباشد از بیرون قادر به کنترل آنها نمی شویم.

 

مادری که مدام دختر خود را سرزنش می کند نمی تواند دوست خوبی برای فرزند خود باشد، دختران به اقتضای سن شان قصد خودنمایی و ابراز وجود دارند و باید راه های صحیح ابراز وجود را به آنها آموزش داد.

 

باید توانمندی های مختلف را در فرزندان مان تقویت کنیم، باز کردن حساب بانکی از دوران کودکی برای دختران ضمن تأمین مالی می تواند آموزش پس انداز و صرفه جویی در زندگی باشد.

  

دختران باید به ورزش و تغذیه سالم تشویق کنید، روش درست ابزار احساست به دختران باید آموزش داده شود و باید وقت کافی برای آنها گذاشته شود.

 

مهمترین نکته ای که باید به دختران آموزش داده شود حفظ حیا، عفت و حجاب شان است و امیدوارم در این خصوص خودمان الگوی خوبی باشیم زیرا فرزندان از ما به طور مستقیم یاد می گیرند.

 

کد خبر 941636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha