کانون فرهنگی نورالهادی از فرماندهی شهید مدافع حرم تا حضور در عرصه مستندسازی

مسجد الهادی یکی از مساجد قدیمی اهواز است که ساخت آن در سال ۱۳۵۶ آغاز شد و فعالیت‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف در این مسجد انجام می‌شود و امروز نیز در فضای مجازی حضور پررنگی دارند. شهید مدافع حرم نادر حمید یکی از فرماندهان پایگاه بسیج این مسجد بود.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری، اهواز یکی از شهرهای پیشتاز در عرصه فرهنگی و توسعه فعالیت‌های مسجدی در کشور بوده که همیشه نخبگان فراوانی را در این عرصه تحویل جامعه داده است.

 

مسجد الهادی یکی از مساجد قدیمی منطقه آریاشهر اهواز است که ساخت آن در سال 1356 آغاز شد هر چند که به دلیل همزمانی با جنگ تحمیلی مراحل تکمیل آن انجام نشد اما در  همان ساختمان نیمه‌کاره مامنی برای عاشقان مناجات با خدا بوده و از همان روزهای ابتدایی که محل مسجد تنها دیوار داشت اقامه نماز در آن برپا بود.

 

بنیانگذار مسجد الهادی در گفت و گو با خبرنگار شبستان در اهواز، فضای آن روزهای مسجد را بسیار دلنشین و خاطره‌انگیز دانست و اظهار کرد: سال 56 کلنگ احداث مسجد را با همکاری اهالی محل زدیم اما آغاز ساخت آن به طور رسمی از سال 59 صورت گرفت هرچند که در این سال‌ها که همزمان با جنگ تحمیلی بود اما نماز جماعت همیشه برپا بود.

 

«رستم فتح‌الله پور» ادامه داد: همه هزینه‌های مسجد را خیرین و اهالی محل جمع‌آوری کردند اما برای خرید تیرآهن سقف مسجد با مشکل مالی مواجه شدیم که استانداری در آن زمان مبلغ 80 هزار تومان به‌عنوان کمک برای خرید تیرآهن به ما داد؛ تومن به تومن هزینه‌های مسجد را از خیرین جمع‌آوری کردیم.

 

وی اضافه کرد: هنگامی که مشاهده کردیم جوانان و نوجوانان حضوری فعال دارند تصمیم به راه‌اندازی پایگاه مقاومت بسیج کردیم؛ همه هزینه‌های ساخت اتاق پایگاه برعهده اینجانب بود تا محل مناسبی برای گردهمایی جوانان در مسجد باشد و جوانان هم خوب توانستند فعالیت‌های مسجد را بگردانند.

 

بنیانگذار مسجد الهادی اهواز عنوان کرد: پایگاه بسیج مسجد الهادی توانست جوانان موفق بسیاری در زمینه‌های مختلف تحویل جامعه دهد؛ شهید مدافع حرم نادر حمید یکی از فرماندهان پایگاه بسیج این مسجد بود که در دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) به شهادت رسید و امثال این شهید بزرگوار که به درجه جانبازی رسیدند فراوان هستند.

 

مدیر کانون فرهنگی نورالهادی اهواز در گفت و گو با خبرگزاری شبستان در اهواز، با بیان اینکه سال تاسیس این کانون فرهنگی است 1393 و ابراز کرد: این کانون در کنار پایگاه مقاومت بسیج این مسجد فعالیت‌های تشکیلاتی فراوانی را به‌صورت منظم انجام می‌دهند که عمده‌ترین آنها می‌توان معاونت اشتغال باشد؛ این معاونت زمینه اشتغال افراد فراوانی را در بخش‌های خیاطی، ترشی‌سازی و ... فراهم کرده است.

 

«محمدرضا طالب‌باغبانی» با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا کارگاه خیاطی در بخش‌های تولید ماسک و دستکش فعالیت کرد ادامه داد: تاکنون بیش از 30 هزار ماسک در این کارگاه تولید و در اختیار عموم قرار گرفته که همه هزینه‌های دریافتی در این کارگاه صرف تامین نیازهای محرومان که مهم‌ترین هدف ما است می‌شود.

 

وی گروه‌های تربیتی و حلقه‌های صالحین را ستون فقرات مسجد بیان کرد و گفت: به منظور هدفمندی در تشکیلات مجموعه قرارگاه جهادی ارصاد تشکیل شد که آغاز این قرارگاه همزمان با سیب خوزستان بود، خوشبختانه جوانان این کانون توانستند عملکرد بسیار مطلوبی از خود به‌جای بگذارند.

 

مدیر کانون فرهنگی نورالهادی اهواز با بیان اینکه همزمان با دستور مقام معظم رهبری مبنی رزمایش کمک مومنانه بیش از یک‌هزار بسته معیشتی آماده و تحویل نیازمندان قرار گرفت گفت: محیط هدف برای توزیع این بسته‌ها محله‌هایی بود که وهابیت در حال تبلیغ علیه تشیع بود که در هنگام توزیع بسته‌های معیشتی اقدامات ترویجی و آگاه‌سازی نیز انجام می‌شد.

 

شاید به جرات می‌توان گفت که یکی از مساجدی که در سطح کلانشهر اهواز به‌صورت تشکیلاتی  منظم در بخش‌های مختلف از اقتصادی تا رسانه‌ای و جهادی در حال فعالیت است مسجد الهادی بوده که امروزه توانسته جایگاه مطلوبی را در میان مساجد استان و حتی کشور پیدا کند.

 

در سال 1397 با توجه به در خواست بانوان محله آریاشهر واحد بانوان این مسجد راه اندازی می شود و امروزه به‌عنوان بازوی توانمند این کانون برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی در بخش دختران و بانوان قرار گرفته؛ در این واحد بیش از 150 بانو عضو هستند که دوره‌های مختلف فرهنگی اجتماعی و ... را برگزار می‌کنند.

 

این کانون فرهنگی در بخش‌های هنری یکی از پیشگامان خوزستان است به گونه‌ای که تاکنون چند اجرای سرود در خوزستان، مشهد مقدس، قم و سایر شهرهای کشور داشتند، همچنین تولید و اجرای تئاتر از دیگر اقدامات اعضای این کانون است که مورد استقبال بسیاری از سوی جامعه هنری استان صورت گرفته است؛ تئاتر چرا مرگ بر تو و برو برادرت را صدا کن از مهم‌ترین آثار این کانون فرهنگی است.

 

کانون نورالهادی اهواز در بخش مستندسازی توانسته جوانان بسیاری را تربیت کند به گونه‌ای که تاکنون اقدامات مختلفی را انجام داده‌اند، مستند ستایش تا ستایش کاری از اعضا این کانون که روایت فعالیت‌های بیمارستان رازی اهواز را به تصویر کشید این مستند از شبکه سوم سیما پخش شد.

 

بی‌شک با توجه به تربیت این جوانان در بخش‌های هنری باید منتظر حضور این کانون فرهنگی در بخش‌های هنری بزرگتر همچون فیلم‌سازی و سریال‌سازی باشیم، قطعا جوانان مسجدی با فکر و ایده‌های نو می‌توانند فضای جدیدی از سیمای انقلاب و سینمای فرهنگی را به تصویر کشند.

 

امروزه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی تربیت جوان مومن و انقلابی است که بتواند در سال‌های آینده سکان هدایت ایران اسلامی را به دست گرفته تا هیچ‌گاه دست به دامان دیگران نباشد.

 

کد خبر 942327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha