فرصت استفاده حداکثری نوجوانان از فضای مجازی را با ملزوماتی باید فراهم کرد

دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور گفت: صیانت بخشی در فضای مجازی به این معنا که باید دانش آموزان را مجهز و مطلع و باسواد کنیم تا وقتی وارد این فضا شدند از تهدیدات و اقضائات مطلع شده و با آگاهی با آن مواجه شوند‌؛ در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حسین تاریخی، عصر چهارشنبه(۴ تیر) در مراسم افتتاحیه "دبیرخانه فضای مجازی و سواد رسانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور" در کرمان علت سپردن این مسئولیت به استان کرمان را سابقه خوب اتحادیه استان دانست و گفت: با فعال شدن دبیرخانه مربوطه، انتظاراتی از آن در فضای عمومی و انجمن های دانش آموزی داریم.

 


دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور اهمیت، جایگاه و میزان تاثیرگذاری فضای مجازی بویژه در نوجوانان را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ساده انگارانه است که بگوییم نباید فرصت بهره مندی حداکثری دانش آموزان از فضای مجازی را فراهم کنیم زیرا فضای مجازی امروز دیگر صرفا" ابزار و قالب نیست بلکه قسمتی از پازل زندگی و فرهنگی و اجتماعی همه اقشار محسوب می شود‌.

 


وی با بیان اینکه در حال حاضر و هر چه جلوتر می رویم فضای مجازی در مناسبات اجتماعی و زندگی روزمره نزدیک به فضای حقیقی می شود؛ تاکید کرد:
باید این حوزه را به شدت تقویت و پررنگ کرد و  هوشمندانه با آن مواجه شویم و اگر قصوری شود باید منتظر باشیم بخشی از فرهنگ و اجتماع و زندگی روزمره ما تحت تاثیر این اتفاق جدی قرار بگیرد.
 

 


تاریخی در ادامه کرونا را بستری عنوان کرد برای اینکه اگر مجموعه هایی غفلت و کوتاهی در خصوص فضای مجازی دارند با شیب تندی آنها را مجاب به مواجهه با این فضا کند و افزود: آنچه در دستور کار ما که تشکلّی با سابقه ۴۰ ساله در حوزه نوجوانان هستیم؛ صیانت بخشی در مدارس و دانش آموزان در فضای مجازی است به این معنا که باید دانش آموزان را مجهز و مطلع و باسواد کنیم تا وقتی وارد این قضا شدند از تهدیدات و اقضائات مطلع شده و با آگاهی با آن مواجه شوند‌.

 


وی با تصریح به اینکه نمی شود کسی بخواهد از فضای مجازی استفاده کند اما قاعده این فضا را یاد نداشته باشد؛ گفت: در گام اول باید مسئله صیانت بخشی و اطلاع رسانی به عنوان ملزومات فضای مجازی را در خصوص دانش آموزان مورد توجه قرار دهیم و برای بهره مندی از این فضا نمی خواهیم محدودیت یا کاستی ایجاد‌ کنیم بلکه معتقدیم حضور و بهره مندی ما از فضای مجازی باید حداکثری باشد.
 


تاریخی ادامه داد: بی غیرتی است از فضای مجازی مشمول حمله ها و آسیب های آن شده اما از امکانات آن بهره مند نشده و مقاصد خود را به وسیله آن محقق نکنیم؛ لذا صیانت بخشی و آگاهی بخشی به معنای موضع انفعالی نیست بلکه مجهز کردن نوجوانان مدارس برای ورود به این عرصه است.
 

 


وی " افزایش بهره وری و کارآمدی فضای مجازی" را مسئله مهم دیگری پس از صیانت بخشی عنوان و بیان کرد: برای اینکه بتوانیم فعال و تاثیرگذار و در میان رقبا نقش آفرین باشیم باید فرآیند جدی و مدونی پیش بینی کنیم تا تولید و تامین و عرضه داشته باشیم که البته در هر سه عقب ماندگی داریم و باید تلاش کنیم با روش های نوین و میانبر این عقب ماندگی را جبران کنیم.
 

 


دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور اظهار داشت: بخشی از معنا و مفهوم عرضه را جدی نگرفتیم؛ الان سبد متنوعی از پلتفرم ها برای عرضه محتوای تولید شده فضای مجازی وجود دارد و بعضی می گویند تولید اگر فاخر باشد خودبخود دست مصرف کننده می رسد در حالیکه "نحوه عرضه" شکل گیریِ نیاز و جهت دهی آن در مخاطب را فراهم می کند و هر قدر تسهیلات جدی تری در نظر بگیرد قدرت نفوذ در مخاطب بیشتر می شود‌.
 

 


وی با اشاره به اینکه ما محتوای متناسب با منظومه فکری و سند تحول بنیادین کم نداریم اما در رساندن این محتوا به مخاطب دچار اختلال هستیم تا محتوای جذاب را دست مصرف کننده اصلی برسانیم؛ گفت: خیلی از مواقع خود را به زیرساخت هایی مجهز نکردیم که محتوا را به مخاطب برسانیم لذا همت و اراده جهادی ما برای جبران این عقب ماندگی لازم است.
 

 


تاریخی با متذکر شدن این نکته ما متولی زیرساخت های اصلی فضای مجازی نیستیم؛ افزود: بخشی از انتظار ما پس از این افتتاح این دبیرخانه در کرمان این است نوجوانان پرچم مطالبه گری و مطرح کردن اقتضائات و مناسبات دانش آموزی را از مسئولین امر در دست بگیرند و به طور مشخص" شبکه ملی اطلاعات" که سالها مورد مطالبه رهبری است اما با آن فاصله زیادی داریم‌ زیرا دست و پا زدن در پلتفرم های دیگران انرژی زیادی از ما می گیرد.

 

کد خبر 942339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha