«سرقت» نخستین عنوان اتهامی پرونده‌های قضایی خراسان جنوبی/ تشکیل ۲۲۸ پرونده طلاق توافقی

حجت الاسلام وحدانی نیا گفت: در سه ماهه امسال سرقت مستوجب تعزیر، رانندگی بدون پروانه، ضرب و حرج، ایراد صدمه و توهین از بیشترین عناوین اتهامی پرونده‌های محاکم قضایی خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «یدالله وحدانی نیا» پیش از ظهر امروز (۵ تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه بحث پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف قوه قضائیه است، اظهار کرد: البته با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب موضوع پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی یک مسئولیت فرا قوه‌ای و همگانی است.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی با بیان اهمیت جذب مشارکت‌های مردمی در پیشگیری از وقوع جرم گفت: به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگيری از وقوع جرايم و رسيدگی سريع و قاطع به تخلفات و جرايم به طوری که اثر بازدارندگی داشته باشد قوه قضاييه سامانه‌ای تحت عنوان سجام يا سامانه جامع ارتباط عمومی مردمی (سيستم جامع اطلاعات مردمی) به آدرس http://sajam.scpd.ir راه‌اندازی کرده است.

 

وی با تاکید بر اینکه مردم می‌توانند بدون هیچ گونه نگرانی هر گونه تخلفی را ثبت کنند چرا که هویت شهروندان، اعضای سامانه سجام، دیده بانان پیشگیری و دست اندرکاران پیگیری گزارش‌ها کاملاً محرمانه است، ادامه داد: گزارشات مردمی در سامانه سجام در حوزه‌های مختلفی چون فساد اقتصادی، اداری، آسیب‌های اجتماعی، مسائل سیاسی و تخلفات کرونایی به صورت ویژه رصد و پیگیری می‌شود.

 

حجت الاسلام وحدانی‌نیا با اشاره به اینکه تاکنون یکهزار و ۸۰۰ نفر از استان در سامانه سجام ثبت نام کرده اند، عنوان کرد: در سال جاری تاکنون ۱۰۰ گزارش مردمی از طریق سامانه سجام ثبت شده است.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی افزود: از این تعداد ۵۴ مورد در زمینه تخلفات بهداشتی مرتبط با کرونا، ۲۱ مورد مفاسد اداری، ۶ مورد موارد مرتبط با مواد مخدر و سه مورد نیز تخلفات امنیتی و انتظامی بوده است.

 

به گفته وی دیده‌بان پیشگیری که ممکن است کارگر يا کارمند يک كارگاه و يا كارخانه بخش خصوصی يا دولتی باشد، عدم رعايت هرگونه الزامات ايمنی، بهداشتی و حفاظتی و عدم پرداخت به موقع حقوق و حق بیمه را اطلاع دهد تا پیگیری و نواقص رفع شود.

 

حجت الاسلام وحدانی‌نیا با اشاره به ۱۰ عنوان اتهامی شامل ایراد صدمه بدنی غیر عمدی در اثر تصادفات رانندگی، سرقت مستوجب تعزیر، رانندگی بدون گواهینامه، توهین به اشخاص، ضرب و حرج عمدی، نگهداری مواد مخدر، حمل مواد مخدر، تهدید، تخریب و کلاهبرداری بیشترین پرونده های دستگاه قضایی استان در سال گذشته را تشکیل می دهند، بیان کرد:  سال گذشته در حوزه ایراد صدمه بدنی غیر عمدی در اثر تصادفات رانندگی تعداد پنج هزار و ۵۶۹ پرونده تشکیل شده است که نسبت به سال قبل از آن حدود ۶ درصد کاهش داشته است.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه در حوزه سرقت مستوجب تعزیر نیز چهار هزار و ۹۱۹ پرونده تشکیل شده که این آمار نسبت به سال قبل زا آن کاهش داشته است، گفت: در حوزه رانندگی بدون گواهینامه  تعداد چهار هزار و ۴۵۹ پرونده در دادگستری استان تشکیل شده که این آمار در سال قبل از آن حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است.

 

وی ادامه داد: سال گذشته در حوزه توهین به اشخاص عادی نیز چهار هزار و ۴۴۸ پرونده در محاکم قضایی استان خراسان جنوبی تشکیل شده که نسبت به سال ۹۷ حدود چهار درصدی افزایش داشته است.

 

حجت الاسلام وحدانی‌نیا با بیان اینکه در حوزه ضرب و جرح عمدی نیز تعداد چهار هزار و ۳۳۹ پرونده در سال ۹۸ تشکیل شده است، افزود: آمار پرونده های ضرب و جرح عمدی نسبت به سال ۹۷ افزایش ۸.۵۳ درصدی دارد.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته در حوزه نگهداری مواد مخدر سه هزار و ۹۱ پرونده و در حوزه حمل مواد مخدر نیز ۲ هزار و ۸۲۷ پرونده در محاکم قضایی استان تشکیل شده است، ادامه داد: پرونده های نگهداری و حمل مواد مخدر در استان نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته است.

 

به گفته وی تهدید و تخریب نیز از دیگر عناوین اتهامی استان در سال ۹۸ بوده است و همچنین در سال گذشته تعداد هزار و ۴۷۰ پرونده در حوزه کلاهبرداری تشکیل شده که حدود ۱۰ درصدنسبت به سال ۹۷ افزایش داشته است.

 

حجت الاسلام وحدانی‌نیا بیان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری نیز متاسفانه سرقت مستوجب تعزیر، رانندگی بدون پروانه، ضرب و حرج، ایراد صدمه و توهین از بیشترین عناوین اتهامی پرونده‌های محاکم قضایی استان است.

 

وی با اشاره به تشکیل یک هزار و ۵۲ پرونده دعاوی حوزه خانوادگی در محاکم قضایی خراسان جنوبی، افزود: در سه ماهه امسال تعداد ۴۰۵ فقره پرونده‌ طلاق در استان تشکیل شده است که ۲۲۸ مورد طلاق توافقی، ۱۴۲ مورد طلاق به درخواست زوجه و ۳۵ مورد طلاق به درخواست زوج بوده است.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی ادامه داد: همچنین در این مدت ۳۲۵ پرونده مهریه، ۱۳۵ پرونده الزام به تمکین و ۱۸۷ پرونده مطالبه نفقه در استان تشکیل شده است.

 

حجت الاسلام وحدانی‌نیا به علل درخواست طلاق از دیدگاه زوجین متقاضی طلاق در استان اشاره کرد و گفت: اعتیاد با ۳۳۰ مورد، خیانت با ۱۸۷ مورد، عدم مسئولیت پذیری با ۱۸۸ مورد و عدم تسلط به تکنیک‌های مهارت‌های زندگی ۱۴۷ مورد از مهمترین علل درخواست طلاق در سال ۹۸ بوده است.

 

وی  عنوان کرد: ۲۵ درصد مراجعین طلاق در سال ۹۸ مدت زمان زندگی مشترک بیشتر از ۱۰ سال و ۲۰ درصد مراجعین زندگی مشترک ۵ تا ۱۰ سال داشته اند.

 

 

کد خبر 942550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha