میزبانی هر ساله مسجد امام رضا (ع) از کاروان زیر سایه خورشید 

یکی از برنامه های هر ساله مسجد، امام رضا (ع) شهر جیرفت میزبانی از کاروان زیر سایه خورشید است و همچنین فراهم کردن زمینه حضور این کاروان نه تنها در شهرستان جیرفت بلکه در سایر شهرستان های جنوب کرمان است.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: مسجد مکانی برای عبادت است و از آنجایی که در این مکان معنوی مردم به راز و نیاز با خدا پرداخته و به سجده می روند به آن مسجد گفته می شود و علاوه بر این که مکانی برای عبادت بوده، پایگاهی برای انجام فعالیت های اجتماعی نیز می باشد.

نام برخی از مساجد برگرفته از نام اهل بیت علیهم السلام است، یکی از مساجد هم نام با نام امام رضا علیه السلام در شهر جیرفت قرار دارد.

زمین بنای این مسجد در سال ۱۳۵۷ توسط یکی از خیرین شهرستان جیرفت وقف شده و کار ساخت و ساز مسجد امام رضا علیه السلام از سال ۱۳۷۵ آغاز شده است و بخشی از آن در حال تکمیل شدن است.

گرچه بنای این مسجد کاملا تکمیل نشده است اما با همراهی و مشارکت ارکان آن، برنامه فرهنگی هنری بسیاری انجام می دهد.

یکی از برنامه های هر ساله این مسجد، میزبانی از کاروان زیر سایه خورشید است و همچنین فراهم کردن زمینه حضور این کاروان نه تنها در شهرستان جیرفت بلکه در سایر شهرستان های جنوب کرمان است.

مسجد امام رضا علیه السلام به نوعی در شهر جیرفت مشهور است و تقریبا کمتر کسی است که آدرس این مسجد را نداند، یکی از دلایل شهرت این مسجد، حضور کاروان زیر سایه خورشید و خدام رضوی در دهه کرامت به واسطه این مسجد می باشد.

هر ساله چندین روز قبل از شروع دهه کرامت مسجد امام رضا علیه السلام به همت بچه های مسجدی کانون، مهیای برگزاری جشن بزرگ ضامن آهو و همچنین حضور خدام رضوی می شد، آنها مسجد و محله را آذین بندی کرده و برای اجرای برنامه های مختلف از جمله برپایی ایستگاه صلواتی، ایستگاه کودک و سرگرمی، ایستگاه درد دل با امام رئوف خود را آماده می کردند.


مدیر کانون فرهنگی هنری ثامن الائمه علیهم السلام که از هیئت امنای این مسجد نیز می باشد سال ها است که در کسوت دبیر ستاد احیای سیره رضوی در جنوب کرمان فعالیت دارد و هر ساله با دعوت از خدام رضوی حال و هوای جنوب کرمان را امام رضایی می کند. 

سال های گذشته با حضور خدام رضوی جشن های دهه کرامت به ویژه بزرگداشت امامزادگان برگزار می شد و عاشقان این امام رئوف برای زیارت پرچم حرم مطهر رضوی از گوشه و کنار شهرها و روستاها به استقبال کاروان زیر سایه خورشید می آمدند.

بر آن شدیم تا در این گزارش در خصوص برنامه های دهه کرامت مسجد امام رضا علیه السلام با دبیر ستاد احیای سیره رضوی جنوب کرمان و مدیر کانون فرهنگی هنری ثامن الائمه گفت و گو کنیم.

«حسین مشایخی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، گفت: از آنجایی که امسال با توجه به شیوع کرونا امکان برپایی جشن دهه کرامت در مسجد امام رضا علیه السلام نیست اما تصمیم گرفتیم هم زمان با شب میلاد این امام رئوف ۸ نقطه از سطح شهر جیرفت را نورافشانی کنیم.

 

 



دبیر ستاد احیای سیره رضوی جنوب کرمان بیان کرد: هر سال کاروان زیر سایه خورشید در کلیه شهرستان های جنوبی کرمان حضور می یافت اما امسال به دلیل شیوع کرونا برخی از شهرستان های این منطقه آمادگی پذیرش این کاروان را ندارند بنابراین طبق برنامه ریزی های صورت گرفته کاروان زیر سایه خورشید فقط در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد حضور می یابد.

 

 

 



وی افزود: همچنین به شهرهای تابعه جیرفت و عنبرآباد از جمله شهر درب بهشت، اسفندقه، جبالبارز جنوبی و جبالبارز شمالی نیز می رود.

 

 

 

 

مشایخی اظهار کرد: کاروان زیر سایه خورشید از ۱۱ الی ۱۴ تیر سال جاری همزمان با دهه کرامت در این شهرستان ها حضور می یابد و با کادر درمان، خانواده های بیماران کرونایی و محرومین دیدار دارد و همچنین در زندان حضور یافته و با زندانیان و اعدامی ها دیدار می کند.

 مدیر کانون فرهنگی هنری ثامن الائمه ابراز کرد: یکی دیگر از برنامه های کانون با همکاری مرکز نیکوکاری ثامن الائمه تهیه و توزیع ۳۱۳ سبد غذایی در راستای اجرای رزمایش مواسات و همدلی است که تاکنون تعدادی از این سبدها در بین نیازمندان توزیع شده است.

وی عنوان کرد: از سایر برنامه ها و فعالیت های کانون در ایام کرونایی سرکشی و رسیدگی به خانواده های محرومین، ضدعفونی مسجد و محله، مشارکت در تولید ماسک بوده است.

 مشایخی در خاتمه تاکید کرد: دیدارهای کاروان زیر سایه خورشید با اقشار مختلف با رعایت کامل نکات بهداشتی می باشد و امسال دیدارها بسیار محدود است.

مسجد به واسطه جایگاه معنوی که در بین مردم دارد مامن و پناهگاهی برای محرومین است و گره های بسیاری از مشکلات محرومین به همت بچه های مسجدی باز می شود و همان طور که شاهد هستیم در ایام کرونایی کارکرد اجتماعی مساجد نمود بیشتری پیدا کرده و در لبیک به رزمایش مواسات و همدلی پیشگام بوده اند.

 

اکنون نیز مساجد در دهه کرامت با تاسی از سیره کریم و کریمه اهل بیت علیهم السلام با شعار خدمت کریمانه وارد عرصه خدمت رسانی به نیازمندان و محرومین شده اند.

کد خبر 942662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha