اقدامات کانون مرسلات اهواز در عرصه‌های مختلف فرهنگی و علمی

کانون مرسلات مسجد الرسول اهواز یکی از مساجدی است که بیش از چهل سال بدون امام جماعت بود و از سال ۹۱ با حضور اولین امام جماعت فعالیت‌های مختلفی در زمینه‌های دینی، علمی و فرهنگی در این مسجد آغاز شد.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال 57 یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امام راحل خدمت‌رسانی به شهرهای دور افتاده و مناطق دور از دسترس شهری بود که همین موضوع سبب شد تا مساجد عهده‌دار خدمت‌رسانی به این مناطق باشند.

 

در 40 کیلومتری جاده خرمشهر منطقه‌ای بزرگ به نام ملاشیه با جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر وجود دارد که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در روزهای ابتدایی انقلاب و همچنین جنگ تحمیلی حال و روز خوبی نداشت، زیرا با توجه به موقعیت خود یکی از مناطق استراتژیک برای عبور رزمنده‌ها به خط مقدم بود.

 

مردمی خونگرم و رنج دیده این منطقه از هیچ کوششی برای کمک به رزمندگان اسلام دریغ نکردند و جانفشانی‌های آن در تاریخ انقلاب اسلامی تا ابد محفوظ خواهد ماند.

 

مسجد الرسول ملاشیه نقطه محور فعالیت‌های مختلف از پیش از انقلاب اسلامی تاکنون است، این مسجد در سال 1356 تاسیس و به‌عنوان یک محور برای اهالی این مردم قرار داده شد، نکته قابل توجه این است که این مسجد تا پیش از سال 91 متاسفانه هیچگونه امام جماعتی نداشت و فعالیت‌های جوانان به‌صورت خودجوش و پراکنده در مسجد انجام می‌شد.

 

به گفته ساکنان ملاشیه مهم‌ترین ضعف این مسجد نبود یک مربی خوب و امام جماعتی پیگیر برای وضعیت فرهنگی و تحصیلی فرزندانشان بود که پس از سال 91 با حضور حجت‌الاسلام احمد سواری این طلسم شکسته و دروازه جدیدی به‌روی فعالیت‌های مسجد الرسول ملاشیه باز شد.

 

پس از این فعالیت‌های مسجد الرسول وضعیتی جدیدی به خود دید از برگزاری جلسات بررسی کتاب‌های شهید مطهری به‌عنوان بازسازی فکر اسلامی تا جلسات پرسش و پاسخ که سال‌ها بود مردم این منطقه تشنه برگزاری چنین فعالیت‌هایی بوده‌اند.

 

به گفته یکی از ریش سفیدان ملاشیه برای اولین بار جلسات و اردوهای بزرگسالان برگزار شد که توانستیم مطلب جدیدی بیاموزیم این در حالی است که سفر گروهی به مشهد مقدس با سایر نمازگزاران بهترین سفر ما در طول عمرمان است که از فیض معنوی زیارت در سال 95 بهره‌مند شدیم.

 

امام جماعت سابق مسجد الرسول در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه از سال 91 تاکنون تحول اساسی در فعالیت‌های مسجد و حتی منطقه ملاشیه صورت گرفته است می‌گوید: امروز مسجد الرسول به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌های ملاشیه قلمداد می‌شود به گونه‌ای که تعدادی از طلبه‌های این مسجد در سایر مساجد مشغول به تبلیغ و فرهنگسازی عمومی هستند.

 

«حجت‌الاسلام احمد سواری» ادامه می‌دهد: با گسترش فعالیت‌های این مسجد تصمیم به راه‌اندازی کانون فرهنگی هنری گرفتیم که نقطه عطف توسعه فعالیت‌های منطقه‌ای را در برداشت به گونه‌ای که امروزه این کانون محور همه فعالیت‌های فرهنگی ملاشیه است.

 

وی با بیان اینکه در طول مدت حضور توانستیم در موضوعات ورزشی نقش اول را ایفا کنیم اذعان می‌دارد: برگزاری و پشتیبانی چندین جام ورزشی بین مساجد در سطح اهواز یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این کانون و مسجد بود به گونه‌ای که حتی موفق به راه‌اندازی کلاس‌های آموزش رزمی شدیم هر چند که مورد تایید بسیاری نبود اما با استقبال بسیار مطلوبی از سوی جوانان مواجه شد.

 

حجت الاسلام سواری مهم‌ترین دغدغه این کانون را توجه به موضوعات علمی و تحصیلی می‌داند و ابراز می‌کند: در این راستا با حضور دانشجویان برتر دانشگاه اهواز دوره های مختلف آموزش رباتیک را برگزار کردیم هرچند که روزهای ابتدایی به دلیل نا آشنایی استقبال خوبی صورت نگرفت اما رفته‌رفته نوجوانان علاقه‌مند شدند و توانستند در سطح اهواز موفقیت‌های مختلفی در رشته رباتیک کسب کنند.

 

مسجد الرسول جزء مساجدی است که در چهار دیوار نمی‌گنجد و عمده فعالیت‌های آن به‌صورت عمومی و محله‌ای برگزار می‌شود، نمونه این برنامه‌ها برگزاری نماز عید سعید فطر با حضور بیش از پنج‌هزار نفر بود که پیش از این در اهواز اینچنین حرکتی بی‌سابقه بود.

 

کانون مرسلات در بخش‌های هنری نیز فعالیت‌های مختلفیداشته که می‌توان به اجرای چندین نمایش و تعزیه‌خوانی موفق با موضوعات عاشورایی، فاطمیه، شهادت امام علی، ولادت رسول اکرم و ... اشاره کرد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مرسلات اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می‌کند: از مهم‌ترین برنامه‌های این مسجد و کانون فعال‌سازی دانش‌آموزان به‌منظور ترویج فرهنگ حقه اهل‌بیت در مدارس است؛ مسجد الرسول تنها مسجد سطح اهواز بوده که فعالیت‌های خود را در 18 مدرسه دخترانه و پسرانه به‌صورت مستمر انجام می‌دهد.

 

«حجت‌الاسلام عبدالله شرفی» می‌افزاید: از دیگر اقدامات این مسجد و کانون که به‌صورت جدی همراه با حوزه بسیج 18 شهری پیگیری می‌کند موضوع ریشه‌کن کردن اعتیاد است، خوشبختانه تاکنون بیش از 100 نفر از مبتلایان به این بیماری خانمان‌سوز توسط این کانون بهبود یافته و به جامعه بازگرداننده شدند.

 

وی اضافه می‌کند: حضور مستمر مشاوران اعتیاد و کارشناسان مبارزه با مواد مخدر یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش مواد مخدر بود همچنین استفاده از دیوارنویسی و توزیع بروشورهایی که محوریت آنها کاهش اعتیاد است نقش بسیاری در آگاه‌سازی جوانان داشته است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مرسلات اهواز عنوان می‌کند: تربیت جوان انقلابی با استفاده از برنامه‌های تفریحی، تبلیغی و حلقات صالحین و همچنین برگزاری دوره‌های مختلف تربیتی از مهم‌ترین برنامه‌های این کانون است و چشم‌انداز ما برای این موضوع تحویل جوانی مطالبه‌گر به حوزه و دانشگاه است.

 

همانند کانون فرهنگی هنری مرسلات اهواز در کشور معدود یافت می‌شود که در منطقه‌ای محروم از امکانات بتوانند حوزه‌های فعالیت‌های فرهنگی را توسعه و گسترش دهند بنابراین لازم است که مدیران فرهنگی نگاه تازه و دقیق‌تری به منطق محروم و همچنین مساجد آن مناطق داشته باشند.

 

کد خبر 942881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha