راه‌‎اندازی گفت‌وگوهای دینی با بهره‌گیری از سیره امام رضا(ع) به بهانه دهه کرامت

محمدعلی ربانی در ویبنار بزرگداشت دهه کرامت بر ضرورت راه‌‎اندازی گفت‌وگوهای دینی با بهره‌گیری از آموزه‌ها و سیره عملی حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از سوی کمیته ارتباطات و فضای مجازی شواری بزرگداشت دهه کرامت با توجه به شرایط کنونی کرونا، ویبنار بزرگداشت دهه کرامت (5 تیرماه) با حضور و سخنرانی محمدعلی ربانی، پژوهشگر و رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو، حجت‌الاسلام والمسلمین سردار حسین، محقق و استاد حوزه باب العلم نوگانوان سادات کشور هند و خانم سیده بلقیس فاطمه حسینی، استاد بازنشسته دانشگاه دهلی برگزار شد.

ربانی در سخنانی، به تشریح جایگاه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در نزد اهل سنت و ظرفیت‌های مشهد در بین‌المللی‌سازی معارف رضوی و تبدیل شدن آن به کانونی برای انسجام بخشی شیعیان جهان، گسترش همبستگی اسلامی میان مذاهب اسلامی و همچنین، راه‌‎اندازی گفت‌وگوهای دینی با بهره‌گیری از آموزه‌ها و سیره عملی حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) پرداخت.

وی افزود: بخش عمده از اهل سنت که گرایشات عرفانی دارند به زیارت قبر امام رضا(ع) اعتقاد دارند و این علاقه‌مندی می‌تواند فرصت مناسبی جهت تبدیل کردن مشهد به کانون بین‌المللی همدلی و همبستگی امت اسلامی تبدیل شود.

رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو با اشاره به جمعیت سادات در گستره جهانی به ویژه در شبه قاره  جنوب شرق آسیا و شرق آفریقا خاطرنشان کرد: به دلیل ارتباطات نسبی و پیوستگی سادات به امام رضا(ع) باید از این ظرفیت در ایجاد تعامل و همدلی با سادات در سراسر جهان و تبدیل کردن مشهد به مرکزی جهت اجتماع و ارتباط فرهنگی سادات بهره لازم را برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سردار حسین، محقق و استاد حوزه باب العلم نوگانوان سادات کشور هند سخنان خود را با خاطراتی از سفر خود به مرقد امام رضا(ع) آغاز و اظهار کرد: بنده به عنوان خادم امام رضا(ع) در سال 2011 در آستان قدس رضوی در جشنواره امام رضا(ع) شرکت کرده بودم و در آن جشنواره در خصوص آشنایی و زندگانی با شخصیتی همچون ابوالشهدا آیه الله شیخ زکزکی صحبت کرد.

وی در خصوص خاطرات سفر خود به ایران و درباره علاقه‌اش به امام رضا(ع) گفت: از آخرین سفر خود به مشهد که در این مدت بارها هوای زیارت بارگاه امام رضا(ع) به سرم زده مثل همه شیعیان به آن حضرت علاقه دارم که توضیح دادنی نیست و نمی‌توانم آن را توصیف کنم.

سخنران بعدی مراسم، خانم سیده بلقیس فاطمه حسینی، استاد دانشگاه دهلی کشور بود. وی به بیان خاطرات خود از سفر به مشهد مقدس و معجزات امام رضا(ع) پرداخت.

بنابر اعلام اين خبر، رايزني فرهنگي ايران در دهلي‌نو همزمان با دهه كرامت، گفت‌وگو با چهار تن از شخصیت‌های دانشگاهی و دینی هند در خصوص زیارت امام رضا(ع) و خاطرات آن،‌ برگزاری یک وبینار اختصاصی در خصوص شخصیت امام رضا(ع) با حضور چهره‌های دینی و سیاسی و فرهنگی هند در تاریخ 12 تیرماه جاري و برگزاری ویژه برنامه ادبی امام رضا(ع) با حضور شاعران و اساتید فارسی زبان در فضای گروه بین‌المللی هندیران را در دستور كار دارد.

کد خبر 943008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha