تشریح شرایط، ضوابط  و نحوه ثبت نام دانش آموزان استان کرمان برای سال جدید تحصیلی

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان موارد مربوط به ثبت نام دانش آموزان در مدارس استان و سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، عباس ضیا شنبه شب (7 تیر) در گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی سیما با موضوع «ثبت نام دانش آموزان در مدارس استان کرمان و سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان کلاس اولی» ضمن تبریک دهه کرامت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه دکتر شهید بهشتی و یارانش، در خصوص ثبت نام دانش آموزان که مهمترین دغدغه والدین در شرایط کنونیِ درگیری با بیماری کرونا است، گفت: ثبت نام پیش دبستانی و پایه اول تقریباً از اول خردادماه امسال شروع شد.

 

 

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه تقریباً در همین راستا دو کمیته نظارت بر ثبت نام و کمیته اجرایی تشکیل شد، ادامه داد: متولدین نیمه دوم سال 93 و نیمه اول 94 می توانند ورود پیدا کرده و برای پیش دبستانی و متولدین نیمه دوم 92 و نیمه اول 93 برای پایه اول ثبت نام کنند.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه روند ثبت نام در دوره ابتدایی و پیش دبستانی را تاکنون خوب پیش بردیم، بیان کرد: پیش بینی کرده بودیم که از چند روز آینده ثبت نام دوره اول متوسطه و در هفته آینده هم ثبت نام دوره دوم متوسطه را داشته باشیم.

 

 

 

ضیا با بیان اینکه تا اینجا شرایط و مورد خاصی در بحث ثبت نام نداشتیم، اظهار داشت: یکسری مشکلاتی را در شهر کرمان به واسطه کمبود فضای آموزشی داریم اما تا جایی که شده دغدغه ای برای اولیا به وجود نیاوردیم.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: امسال به واسطه بحث بیماری کرونا، شرایط خاصی است و تاکید وزارتخانه و مدیرکل آموزش پرورش استان بر این بود که ثبت نام با رعایت پروتکل های بهداشتی و اصل فاصله گذاری انجام شود لذا ما ثبت نام حضوری را فقط در پایه های ورودی از جمله پایه اول، پایه هفتم و پایه دهم داریم و بقیه پایه ها طبق سیاست وزارتخانه تا جایی که امکان دارد از ورود و حضور اولیا برای ثبت نام جلوگیری شود و سیستم مدارس خود ثبت نام پایه های میانی را انجام دهد مگر اینکه نیاز باشد اولیا برای ثبت نام حضور پیدا کنند.

 

 

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: همچنین تاکید شده تا جایی که امکان دارد از سیستم های نوبت دهی استفاده شود و بعضی مدارس در بعضی از شهرستان ها و مناطق به جهتی که حجم ورود مردم به مدرسه کمتر شود، از طریق سایت ثبت نام را انجام می دهند که در این خصوص مدارس هر کدام خود یک سامانه طراحی کردند و زمانی که اولیا مراجعه می کنند به آن ها آدرس سامانه را می دهند و نهایتاً اولیا در آن سامانه ورود پیدا کرده و در آن سامانه مشخص است که چه زمانی باید مراجعه کنند و چه مدارکی نیاز است.

 

 

 

وی با بیان اینکه تاریخ ثبت نام در مدارس شاهد مشخص است، افزود: تقریباٌ مدت دو هفته زمان ثبت نام مدارس شاهد ابتدایی بوده که تمام شده و الان زمان بررسی است که نتایج اعلام شود و زمان ثبت نام مدارس شاهد متوسطه اول تا 14 تیر است و هنوز فرصت برای ثبت نام باقی مانده و همچنین زمان ثبت نام مدارس شاهد دوره دوم متوسطه از 5 تا 21 تیر است و بقیه مدارس که مدارس عادی هستند شرایط و زمان ثبت نام آن ها فرق می کند که باید بر اساس محدوده جغرافیایی باشد.

 

 

 

ضیا در خصوص سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان کلاس اولی، گفت: هرساله و حدود شاید نزدیک به 20 سال است که بحث سنجش انجام می شود که کار خاصی است و هم به خانواده ها کمک می کند و هم اینکه مسائل و مشکلاتی که خیلی از دانش آموزان دارند را تشخیص می دهد و از لحاظ بینایی، شنوایی و هوش تحصیلی، مورد ارزیابی قرار می گیرند؛ این یک کار مشترک با بعضی از ارگان ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی، صدا و سیما و بهزیستی است.

 

 

 

وی توضیح داد: امسال پیش بینی می کنیم 61 هزار دانش آموز بدو ورود پایه اول و همچنین 50 هزار دانش آموز و نوآموز پیش دبستانی داشته باشیم و کار خوبی که در سال های گذشته هم انجام شده این است که همزمان با پایه اول، پیش دبستانی هم که برای ثبت نام می آمدند، سنجش آن ها هم انجام می شد.

 

 

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد: امسال به واسطه بحث کرونا تقریباً از این 61 هزار دانش آموز پایه اول نزدیک به 30 هزار نفر آن ها سال قبل در دوره پیش دبستانی سنجش شدند و در نتیجه هم و غم روی مابقی آنان است که به همین جهت پایگاه های سنجش را نسبت به سال قبل افزایش دادند.

 

 

وی با بیان اینکه حدود 33 پایگاه سنجش در سطح استان پیش بینی می کنیم و همچنین پایگاه های سیار برای دانش آموزان عشایری داریم، بیان کرد: تقریباً از اول مرداد سنجش آغاز می شود و هنگام مراجعه اولیا برای ثبت نام پایه اول، خود مدیر مدرسه برای سنجش نوبت دهی و زمان را به آنان اعلام می کند که در چه تاریخی و به چه پایگاهی مراجعه کنند.

 

 

 

ضیا در ادامه اظهار داشت: در مرکز استان در هر دو ناحیه(یک و دو) تعداد زیادی پایگاه سنجش داریم و همچنین در شهرستان های بزرگ نیز در بعضی ها دو پایگاه و در بعضی ها یک پایگاه داریم و در بعضی ها به واسطه تعداد دانش آموزان، پایگاه ها هفتگی هستند.

 

 

 

وی با بیان اینکه به والدین 31 هزار دانش آموزی که باید سنجش شوند اطمینان می دهیم که هیچ دغدغه ای برای بحث سنجش فرزندان خود نداشته باشند، گفت: هرساله هر پایگاه برای سنجش 40 نفر پذیرش داشت اما امسال با توجه به کرونا برنامه ریزی شده که هر پایگاه فقط 20 نفر پذیرش داشته باشد و هر 15 دقیقه یک دانش آموز مراجعه می کند و همچنین بحث گندزدایی و ضدعفونی کردن پایگاه ها نیز انجام می شود.

 

 

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان در ادامه بیان کرد: کار دیگر این است که هرساله سنجش پیش دبستانی را همزمان با پایه اول داشتیم اما امسال به واسطه بحث کرونا سنجش پیش دبستانی ها را در طول سال انجام دهیم.

 

 

 

وی ادامه داد: مدارس نمونه دولتی را در دوره ابتدایی نداریم و در مدارس متوسطه نیز که تا سال های گذشته داشتیم اما الان 2 سال است که بحث مدارس نمونه در این مقطع نداریم مگر در مناطق محروم و کم برخوردار در متوسطه اول داریم لذا در مدارس متوسطه اول مناطق برخودار دیگر چیزی تحت عنوان مدارس نمونه نداریم و مدارسی که قبلاً نمونه بوده، مدارس هیئت امنایی شده و بر اساس کروکی باید ثبت‌ نام انجام شود.

 

 

 

ضیا با بیان اینکه در متوسطه دوره دوم مدارس نمونه را داریم، گفت: در این خصوص ثبت نام انجام شده و روز جمعه(20 تیر) ساعت 9 زمان برگزاری آزمون مدارس نمونه دولتی متوسطه دوره دوم است و همچنین در مدارس فنی حرفه ای نیز با توجه به شرایط این مدارس، آزمون فنی حرفه ای هم داریم.

 

 

 

وی در بحث آزمون تیزهوشان در پایه هفتم و دهم نیز گفت: در این خصوص نیز ثبت نام ها انجام شده و تاریخ برگزاری آزمون تیزهوشان پایه هفتم و دهم، همزمان 27 تیر و ساعت برگزاری آزمون متوسطه اول 8 صبح و متوسطه دوم ساعت 14 آزمون استعدادهای درخشان است که برگزار می‌ شود و حدود 90 نفر پذیرش می شود که براساس آزمون وارد مدارس می شوند.

 

 

 

وی ادامه داد: قطعاً این آزمون ها حضوری برگزار می شود اما ما تجربه آزمون های پایه دوازدهم را داریم که الان در حال برگزاری است و روزهای آخر را پشت سر می گذارد که با رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور ناظر از دانشگاه علوم است و بلافاصله گندزدایی حوزه امتحانی انجام می شود لذا والدین دغدغه ای در این خصوص نداشته باشند و مشکل خاصی نیست.

 

 

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان در خصوص شهریه مدارس، افزود: مدارس غیردولتی که تقریباً تا اوایل اسفند باز بوده و شهریه ثابت و شهریه فوق برنامه گرفته بودند که تا آن زمان باید انجام می شد اما از اسفند ماه که مدارس تعطیل شدند، اولیا باید شهریه ثابت مدارس غیردولتی را بپردازند اما شهریه فوق برنامه (بحث هایی از جمله ناهار، استخر، کلاس های خاص و ...) که برگزار نشده، قرار بود برگشت داده شود و اگر نشده از شهریه امسال دانش آموز در همان مدرسه باید شود.

 

 

 

وی با بیان اینکه شهریه امسال مدارس غیردولتی اخیراً مصوب شده در ادامه بیان کرد: امسال تاکید شده که مدارس غیردولتی تنها شهریه ثابت را بگیرند و شهریه فوق برنامه را نباید دریافت کنند تا ببینیم وضعیت آموزش امسال به چه شکل است لذا در شهریه ثابت زمانی که ولی دانش آموز برای ثبت نام در مدارس غیردولتی مراجعه می کند، در سامانه مشارکت ها ورود پیدا کرده و آن زمان تفاهم نامه بین ولی دانش آموز با مدیر است که مشخص می کند هزینه شهریه مدرسه چگونه است که در دو نسخه امضا شده که یک نسخه تحویل ولی دانش آموز و یک نسخه تحویل مدیر مدرسه می شود.

 

 

 

ضیا در خصوص زمان ثبت نام مدارس غیر دولتی نیز گفت: زمان ثبت نام مدارس غیردولتی همزمان با مدارس دولتی است اما پیش بینی می کنیم پایان ثبت نام 31 مرداد به واسطه بحث ساماندهی نیروی انسانی و فضاهای آموزشی است اما در مدارس غیردولتی تا زمانی که ظرفیت آن ها اجازه دهد و امکان داشته باشد، ثبت نام مانعی ندارد و حتی در مدارس عشایری نیز با توجه به شرایط خاص، ممکن است تا مهرماه هم ادامه داشته باشد.

 

 

 

وی در بحث شهریه مدارس هیئت امنایی نیز گفت: همه مدارس هیچ هزینه ای ندارند، به جز مدارس شاهد، استعدادهای درخشان و غیردولتی که شهریه دارند و مشخص است و در قبال فعالیت هایی که انجام می دهند یک شهریه مشخص دارند؛ امسال مدیرکل آموزش و پرورش استان مصوب کرد در شهریه مدارس شاهد افزایش نداشته باشیم و همان شهریه سال گذشته باشد و در مدارس غیردولتی یک افزایش 30 درصدی در شهریه دارند که براساس عملکردشان اعلام شده است و در بحث مدارس هیئت امنایی شهریه نداریم اما بابت فعالیت فوق برنامه داریم که این هزینه فعلاً به واسطه اینکه وضعیت مشخص نیست، نباید از والدین دریافت شود تا در طول سال و اول مهر که مدرسه تشکیل شد، ببینیم با چه شکل تشکیل می شود که آن جا جلسه انجمن تشکیل و فعالیت ها ارائه می شود و هیچ اجباری هم برای اولیا نیست که حتماً هزینه پرداخت کنند زیرا یک ولی دوست دارد فرزندش در فعالیت فوق برنامه شرکت کند و دیگری دوست ندارد بنابراین در این خصوص نیز هیچ افزایشی در هزینه دریافت مدارس هیئت امنایی هم نداریم.

 

 

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان در خصوص لباس فرم مدارس نیز خاطر نشان کرد: به واسطه بحث کرونا و مشکلات اقتصادی که مردم دارند، در وضعیت لباس فرم مدارس نیز تاکید شده همان فرم سال گذشته باشد مگر برای پایه های ورودی(پایه اول، پایه چهارم، پایه هفتم و پایه دهم) اما مابقی پایه ها(پایه های میانی) نیازی به تعویض فرم نیست مگر به واسطه فرسوده شدن لباس فرم نیاز به تعویض دارد، اما تاکید شده همان فرم سال گذشته باشد.

 

 

وی ادامه داد: در بحث کتاب هم خوشبختانه به صورت سامانه ای شده و افراد می توانند ثبت نام کنند و یا اینکه مدیر مدرسه ثبت نام می کند و پیش بینی می کنیم 95 درصد دانش آموزان وارد سامانه شده اما درصدی می ماند، اولیا خیالشان راحت باشد زیرا در شهریور ماه سامانه برای مدت یک هفته دوباره باز می شود و همچنین در پایه های ورودی هم پیش بینی شده که از هفته آینده زمانی که اولیا برای ثبت نام مراجعه می کنند موضوع کتاب انجام می شود و مشکلی پیش نمی آید.

 

 

 

ضیا در خصوص پیش دبستانی ها، توضیح داد: در پیش دبستانی استان کرمان از استان‌ های پیشتاز است و جزو ۵ استان برتر کشور هستیم و امسال به واسطه کرونا یک احساسی برای اولیا پیش آمده که چه اتفاقی می افتد؟ در بحث بازگشایی مدارس امسال، باید بگویم در هر صورت مدارس امسال باز است و پیش بینی شده از 15 شهریور ماه مدارس باز باشد و اخیراً وزیر آموزش و پرورش دستورالعملی می فرستند اما سناریوهای مختلفی دارد، اگر وضعیت مانند اسفند ماه قرمز باشد که در این صورت باید آموزش های مجازی، شبکه شاد، رسانه های دیگر و آموزش های آنلاین شروع شود و ممکن است وضعیت زرد باشد که بتوانیم بحث آموزش ترکیبی را داشته باشیم و همین است که رئیس‌ جمهوری اعلام کردند از سال آینده تحصیلی امکان دارد، سه روز در هفته مدرسه داشته باشیم و برای همین تعطیلی پنجشنبه ها را حذف کردند و کلاس تقسیم می شود؛ به طور مثال اگر کلاس 30 دانش آموز دارد، ۱۵ نفر یک روز و ۱۵ نفر روز دیگر می آیند و هر گروه سه روز در هفته کلاس دارد.

 

 

 

وی اظهار داشت: در این صورت شاید کار معلم یک مقدار اضافه بشود و ساعت آموزشی تغییر پیدا می کند زیرا معلم هم باید حضوری کار کند و هم روزهای بعد مجازی کار کند؛ در این خصوص وزارتخانه پیش بینی می کند که بتواند جبران کند.

 

 

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه معلمین در زمان کرونا کم نگذاشتند و اولیا نیز به کار معلم بیشتر پی بردند و اگر اولیا کمک نکرده بودند واقعاً مشکل بود، افزود: بنابراین از همین جا دست یاری به سمت اولیا برای سال آینده دراز می کنیم به خصوص برای پایه اول که پیش بینی می کنیم اگر حضور اولیا نباشد واقعاً یک جا لنگ می زنیم.

 

 

وی ادامه داد: در مناطق سفید به خصوص مناطق عشایری و روستایی، پیش بینی می شود همان وضعیت عادی خود را پیش ببرند یعنی همان 5 روز هفته را بروند و باید آمادگی این را داشته باشیم که ممکن است تغییر وضعیت داشته باشیم و از همین جا اطمینان خاطر به اولیا می دهیم که تحت هر شرایطی مدارس باز است و نهایت برنامه ریزی رعایت پروتکل های بهداشتی شده که دغدغه ای از این جهت حتی برای ورود بچه های پیش دبستانی نباشد.

 

 

ضیا توضیح داد: برای ورود بچه های پیش دبستانی پیش بینی می کنیم 50 هزار نوآموز داشته باشیم لذا کتاب های بچه های پیش دبستانی را برنامه ریزی کردیم تا آماده شود که دغدغه ای نیز نداشته باشند.

 

 

 

وی بیان کرد: زمزمه هایی بعضی ها دارند که شاید پیش دبستانی اجباری نیست که باید بگویم پیش دبستانی لازم و ضروری به ویژه برای ورود کلاس های اول است؛ تجربه کردیم که بچه هایی که پیش دبستانی رفتند، نهایتاً نتیجه آن را در پایه بعدی دیدیم اما یک جایی امکان دارد دانش آموز به هر علتی هزینه نداشته باشد، کلاس یک ماهه تابستانی داریم که جبران بچه های پیش دبستانی است که نتوانستند در طول سال پیش دبستانی بروند تا در کلاس یک ماهه شرکت کنند تا حداقل برای ورود به پایه اول آماده شوند.

 

 

وی اظهار داشت: کمبود فضاهای آموزشی در شهر کرمان زیاد است، زیرا در سال های اخیر در مناطق جنوبی ساخت و ساز خوب پیش رفته و خیرین کمک دادند، دغدغه ای در مناطق جنوبی نداریم و بیشترین دغدغه در شمال استان و به ویژه در شهر کرمان است لذا خواهش داریم کسانی که توانایی دارند کمک کنند.

 

 

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: در طرح «آجر به آجر» اولیا می توانند حتی با خرید یک آجر که مبلغی برای آن مشخص شده کمک کنند؛ الان در حاشیه شهر کرمان، مدارس به سمت و سوی شیفت بندی رفته و بیشترین دغدغه ما این است و مجبور هستیم امسال مدارس را شیفت بندی کنیم.

 

 

 

وی توضیح داد: اخیراً مدیرکل آموزش و پرورش جلسه ای با تعدادی خیرین داشتند که بتوانند یک تعداد مدارس در شهر کرمان و شمال استان برنامه ریزی کنند که ساخته شود و اگر اتفاق بیفتد برخی مشکلات حل می شود و همچنین ستادهای ثبت نام در سطح ناحیه دو شهر کرمان در بحث ساماندهی فضاهای آموزشی تشکیل دادیم و دغدغه اولیا را برطرف کردیم و برخی جاها شاید مجبور شویم در شهر کرمان کانکس بگذاریم لذا از همین جا خواهش می کنم از کسانی که توانمند هستند، کمک کنند زیرا واقعاً کانکس(هم زمان سرما و هم زمان گرما) جوابگو نیست و برای بچه ها سخت است.

 

 

 

ضیا با تاکید بر اینکه ثبت نام به جز مدارس خاص در بقیه مدارس لازم است براساس محدوده جغرافیایی انجام شود، توضیح داد: مدارس شاهد از ابتدایی تا متوسطه آزمون ورودی دارد و در متوسطه اول به جز مناطق کم برخودار که براساس یکسری شاخص ها پذیرفته می شود، در مناطق شمال استان مدرسه نمونه نداریم و در مدارس متوسطه نمونه هم آزمون داریم که شرایط خاص خود را دارد و مدارس غیر دولتی نیز شرایط خاص خود دارد و در تیزهوشان نیز فقط پایه هفتم و دهم داریم که براساس آزمون است اما بقیه مدارس ما همه مدارس عادی هستند و باید براساس محدوده جغرافیایی ثبت نام شود البته کارمندانی که زوجین کارمند هستند و همچنین فرهنگیان می توانند ثبت نام فرزند خود را نزدیک محل کار قرار دهند.

 

 

وی گفت: اگر مدرسه ای براساس محدوده جغرافیای ثبت نام کرد و ظرفیت خالی داشت، می توانند براساس یکسری از شاخص ها نسبت به تکمیل ظرفیت (از مناطق دیگر) اقدام کنند.

 

 

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: تاکیدی که دستورالعمل ثبت نام دارد به استناد ماده 30 آیین نامه، آزمون ورودی(چه مدارس دولتی و چه غیردولتی) حق مصاحبه ندارند و همچنین شرط معدل هم حق ندارند تعیین کنند لذا تحت هیچ شرایطی نباید این آزمون ها برگزار شود و هر دانش ‌آموز بر اساس محدوده جغرافیایی ثبت نام می شود.

 

 

 

وی اظهار داشت: بعضی از مدارس ما با بعضی از موسسات قرارداد می بستند و کتاب هایی را می گرفتند لذا در این جا به خصوص در دوره ابتدایی نیز تاکید است مدیر مدرسه با موسسه ‌ای که می خواهد کتاب توزیع کرده یا آزمون برگزار کند، حق ندارد قراردادی ببندد زیرا در کتاب‌ ها محتوای آموزشی طراحی شده و کارشناسان حضور داشتند لذا ما پیگیر هستیم که زحمت و پول اضافه برای اولیا قائل نشوند و مشکلاتی برای مردم نباشد.

 

 

ضیا در خصوص شهریه دانش آموزان اتباع، بیان کرد: ما ثبت نام دانش آموزان اتباع را همزمان با دانش آموزان ایرانی داریم و در بحث شهریه باید از طریق خود امور بین‌المللی اعلام شود لذا در این خصوص نیز دغدغه ای وجود ندارد و فضا برای آموزش آن ها نیز پیش بینی شده است.

کد خبر 943297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha