باید مردم را تکریم کنیم/ در برخورد با مردم رعایت همه حقوق آنها را کنید

حجت الاسلام منتظری گفت: طبق فرموده ولی فقیه قوه قضائیه باید مردمی باشد و تاکید می کنم به همکاران خودم در دادسراهای سراسر کشور که در برخورد با مردم رعایت همه حقوق آنها را بکنند و آنها را ارباب رجوع خود بدانند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «محمد جعفر منتظری» شب گذشته (شنبه 7 تیر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این مطلب گفت: ما هرگز نباید به تعبیر مقام معظم رهبری نگاه از بالا به مردم داشته باشیم و باید مردم را تکریم کنیم حتی اگر مجرم باشد ما می‌توانیم طبق قانون او را مجازات کنیم، اما نمی‌توانیم حقوق او را تضییع کنیم و یا تحقیرش کنیم.

 

دادستان کل کشور افزود: یکی از وظایف دادسرا‌ها نظارت بر ضابطین و نیرو‌های انتظامی است من می‌خواهم از همکارانم که عمل به این وظیفه شان را در دستور کار داشته باشند و مردم هم اگر شاهد برخورد نامناسب یا غیر قانونی ضابطین و نیرو‌های انتظامی باشند به دادسر‌ها گزارش کنند تا پیگیری شود.

 

منتظری با بیان این این که ما سال‌های متمادی اهتمام لازم را برای صیانت حقوق عامه نداشتیم گفت: مقام معظم رهبری نسبت به حقوق عامه اهتمام جدی دارند، حقوق عامه بسیار گسترده است و در تعریفش هم مشکل داریم، یکی دیگر از مشکلات این است که ما قانون مدون جامع و کاملی در ارتباط با حقوق عامه نداریم و چون قانون نداشتیم آئین نامه تهیه کردیم و بر اساس آن عمل کردیم و در چارچوب آن از حقوق عامه صیانت می‌کنیم.

 

او با تاکید بر گستردگی حقوق عامه و مسئولیتی که در این باره متوجه دستگاه قضائیی به ویژه دادستان هاست گفت: ما در حوزه حقوق عامه ابزار کافی نداریم و نمی‌شود همه کار‌ها را هم صرفا با برخورد قضایی حل کرد باید پیشگیری بشود شهرداری‌ها و سازمان‌های مختلف و مجلس باید به وظایف خودشان عمل کنند اگر همه به وظایفشان طبق قانون عمل می‌کردند شاهد این همه تخلف نبودیم.

 

دادستان کل کشور گفت: با‌رها ما گفتیم فضای مجازی باید مدیریت شود، چون فضای مجازی سالم جزو حقوق عامه است و مصوباتی را شورای عالی مجازی داشته که این مصوبات اجرایی نشده است وزارت ارتباطات باید به وظایفش در این مورد عمل کند.

 

منتظری در بخش دیگری از سخنانش منصب قضا را امر خطیر و سنگینی دانست و گفت: کسی بر منصب قضا نمی‌تواند بنشیند مگر که مستقیم و یا غیر مستقیم از ولی فقیه اجازه داشته باشد برای همین همه از قاضی و دادستان و دادیار تا قضات دیوان عالی باید دقیقا طبق موازین شرع و قوانین اسلامی عمل کنند.

 

او مخاطب توصیه‌های مقام معظم رهبری را تک تک قضات دانست و گفت: همه ما موظفیم این فرموده‌ها را نصب العین قرار دهیم و انتظار این است که نظام قضایی ما بعد از ۴۰ سال رو به رشد و کمال باشد و سندی که رهبر معظم تاکید کردند در همین راستاست.

 

دادستان کل کشور با اشاره به تاکید ولی فقیه بر امر تحول در دستگاه قضا گفت:این که فرمودند تحول امر مستمری است که نباید در آن توقف ایجاد شود به تعبیر آنچه در روایات آمده یعنی نباید امروز ما مثل دیروز ما باشد و در تحول باید به افکار جدید و راهکار‌های جدید توجه کرد و این تحول باید مبتنی بر دین و شرع اسلام باشد.

 

منتظری افزود: نکته دیگر که فرمودند این که تحول، کار بسیار دشواری است و باید مشکلات را شناخت و متناسب با آن‌ها برنامه ریزی کرد و هم آن کسی که در منصب قضاست خود را باید برای برخورد با مشکلات و حل آن‌ها آماده کند.

 

او با تاکید بر این که هر کسی که در منصب قضا نشسته باید خودش را با سند تحول به پیش ببرد افزود: شفاف سازی یکی از مولفه‌های مهم تحول است اگر مردم شفاف سازی‌ها را در حوزه‌های مختلف ببینند بسیاری از مشکلات ما بر طرف خواهد شد.

 

دادستان کل کشور با اشاره به سنگ اندازی دشمنان در مسیر پیشرفت نظام گفت: نکته جدیدی که مقام معظم رهبری فرمودند این بود که توازن در وظایف متعددی که بر عهده دستگاه قضاست باید رعایت بشود یعنی اگر ده وظیفه قوه قضائیه دارد باید در همه آن‌ها متوازن پیش برود.

 

منتظری گفت: سند تحول نشان می‌دهد که متناسب با شرایط روز قوانین ما باید متغیر باشد و وظیفه قوه قضائیه این است که متناسب با شرایط جدید قوانین جدید تدوین کند و به صورت لایحه به مجلس بدهد هر چند در آیین دادرسی اصول لایتغیر داریم.

 

او با اشاره به تاکید ولی فقیه بر استفاده از سایر دانش‌ها در امر قضا و تحول آن گفت: دستگاه قضا باید خودش را در همه حوزه‌ها مجهز بکند در حوزه اقتصادی و بورس، در صنعت، در بانک و ... از این جهت لازم است از سایر دانشمندان و دانش‌ها در جهت تحول قوه قضائیه استفاده شود./

 

کد خبر 943332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha