شاخصه دهه کرامت، مردمی بودن آن است

دهقانیان با تاکید بر مردمی بودن مراسم های ایام دهه کرامت گفت: برنامه‌های دهه کرامت باید به سمت مردمی شدن برود و دستگاه‌های اجرایی نیز آن را پشتیبانی کنند.

خبرگزاری شبستانجهرم

جایگاه اهل بیت (ع) در ایران اسلامی و تک تک شیعیان جهان بسیار اهمیت دارد و امامان معصوم (ع) در دل هر ایرانی جا داشته به نحوی که در موالید و آیین های سوگواری آنها این عشق و ارادت به اوج خود می رسد.

 

نیمه شعبان، غدیر، ایام فاطمیه، عاشورا، اربعین و بسیاری از مناسبت های دیگر که در طول سال برگزار می شود، گره خورده با مردم بوده و با هر کدام از این مناسبت ها عجین شده اند.

 

دهه کرامت نیز از جمله مناسبت های مذهبی در تقویم کشورمان است که ایام میلادبا سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (ع) تا میلاد امام رضا (ع) را به این نام نهاده اند و هر ساله دراین ایام پرچم اهلبیت (ع) در هر کوی و برزن استوار بوده و آیین های جشن و سرور برپا است.

 

اما آنچه در کنار جشن و سرورها مورد اهمیت است، توجه و پرداختن به سیره عملی ائمه اطهار (ع) است تا ضمن برگرفتن از فضائل آن بزرگواران سعادت دنیوی و اخروی نصیب و بهره همگان شود.

 

در این راستا هر فرد در هر جایگاهی که قرار دارد وظیفه دارد تا در ترویج مکتب اهلبیت (ع) کوشا باشد و در این راستا نقش حمایت گونه مسئولان بیشتر است.

 

خبرنگار شبستان به سراغ «علی اکبر دهقانیان»، رئیس شورای اسلامی شهر جهرم رفته و درباره دهه کرامت و اهمیت آن به گفتگو نشسته است؛ شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

 

دهه کرامت از اول ذی القعده با ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز و با ولادت حضرت امام رضا (ع) پایان می یابد و ششم ذی القعده نیز به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) است که برنامه های ویژه ای به این مناسبت برگزار می شود، نامگذاری این دهه سزاوار این سه بزرگوار است که دارای الگوهای کرامت انسانی هستند، باید این فرصت را برای شناخت و معرفی ایشان مغتنم بداریم.

 

 

 از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

سومين حرم اهل‌ بيت‌ (ع) بودن شيراز فرصت طلايی برای معرفی اين شهر به‌عنوان پايگاهی مذهبی در سراسر جهان است.

 امروز‌ اين فرصت را كه بعد از پيروزی انقلاب اسلامی ايران در اختيار استان فارس قرار گرفته را بايد غنيمت دانست و در راستای ترویج فرهنگ برای مردم به ویژه جوانان تلاش کرد. 

در این راستا وظیفه همگان است تا با بهره گیری از سیره و منش اهلبیت (ع) راه سعادت را برای خود انتخاب کرده و آن را نیز به دیگران منتقل کنند.

 

 

دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

حضرت احمد بن موسی (ع) علاوه بر امامزاده بودن، شهید بزرگ خاندان نبوت نیز هستند بنابراین نامگذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) یک نامگذاری صحیح و شایسته بوده که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شده است.

البته در طول قرن‌ها مردم علاقه و ارادت خود را به ساحت مقدس حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) ابراز می‌داشتند اما پس از سفارش و توصیه رهبر معظم انقلاب در معرفی این شخصیت عالی مقام، این امامزاده عظیم شان در سراسر میهن اسلامی و خارج از ایران در کشورهای اسلامی شهرت بیشتر و بالاتری پیدا کرد.

 

 

چه توقعی شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) دارید؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند؟

دهه کرامت فرصتی برای همدلی همه دستگاه‌های اجرایی است تا دست به دست هم دهند تا برنامه‌ای در خور سومین حرم اهل بیت (ع) برگزار کنیم.

برنامه‌های دهه کرامت را باید به سمت مردمی شدن ببریم و دستگاه‌های اجرایی نیز پشتیبانی کنند.

همچنین باید تلاش کنیم با استفاده از روش‌های خلاقانه و بهره‌گیری از فضای مجازی که امروزه مورد علاقه شدید جوانان قرار گرفته قدم‌هایی را در مسیر معرفی این امامزاده بزرگوار و شهر شیراز برداریم.

روحانیون، اساتید دانشگاه، آموزگاران، معلمان بیشترین سهم را در فرهنگ سازی جامعه به ویژه نسل جوان و آینده دار کشور دارند و البته این دلیل نمی شود که سایر افراد موثر جامعه در تبیین و ترویج الگوهای اسلامی و دینی نقشی نداشته باشند و همگان باید در راستای ترویج مکتب و شیوه و منش اهلبیت (ع) هر کاری که می توانند انجام دهند.

 

 

 آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد

بدون شک برنامه ریزی های مناسب جهت معرفی این شهر با توجه به ظرفیت های متعدد آن می تواند در جذب گردشگران مذهبی موثر باشد و تسهیل در مسیر ارائه خدمات به هموطنان در این زمینه با کمک سازمان ميراث فرهنگی می تواند بسیار راه گشا باشد.

استان فارس و شیراز از جمله مراکز مهم گردشگری در کشور به حساب می آیند که نقش بسزایی در توسعه توریسم و جذب گردشگر دارند؛ به اعتقاد بنده باید از این فرصت بهره کافی و وافی برده شود و در توسعه توریسم مذهبی استفاده شود.

اماکن مقدس استان فارس به سبب پیشینه تاریخی و معماری زیبا و منحصر به فرد آن می تواند برای جذب گردشگران موثر باشد و البته در این زمینه همراهی و همیاری دستگاه های متولی همچون اوقاف و امور خیریه، استانداری، میراث فرهنگی و گردشگری بیش از پیش ضرورت دارد.

 

 

 کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از بازوان برگزاری دهه کرامت چه میزان توانسته اند در این رابطه موفق عمل کنند؟

کانون های فرهنگی هنری مساجد با توجه به دسترسی خوبی که به جوانان مومن و با انگیزه دارند قطعا می توانند در مسیر تاثیر گذار باشند کما اینکه تاکنون هم بوده اند اما باید این مسیر با برنامه ریزی و حمایت بیشتری از سوی مسئولان ادامه پیدا کند تا به نتیجه مطلوب خود برسد.

با توجه به اینکه دغدغه بچه های مسجد زنده نگه داشتن برنامه ها و مناسبت های دینی و مذهبی است به یقین نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در زنده نگه داشتن دهه کرامت مشهود است و در این زمینه باید از آنها قدردانی کرد.

کانون های فرهنگی هنری مساجد تشکیل شده از افراد دغدغه مندی هستند که بدون چشمداشت و به طور مستمر به فعالیت های مذهبی و فرهنگی می پردازند که این شور و شوق آنها در برگزاری مراسم ها به ویژه دهه کرامت را باید قدر دانست و از آنها حمایت و پشتیبانی کرد.

 

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت بفرمایید

در پایان باید این را عرض کنم که امروز احترامی كه مردم اين ديار برای شخصيت حضرت شاهچراغ ‌(ع) قائلند مثال‌زدنی است و اين احترام ناشی از ولايت‌پذيری است كه آن حضرت نسبت به امام رضا ‌(ع) از خود نشان دادند.

 ولایت پذیری مسئولان نیز زمانی مشخص می شود که از ظرفیت های موجود بهترین استفاده را جهت ارتقاء سطح آگاهی دینی مردم ببرند.

 

 

 

کد خبر 943351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha