به نام حقوق بشر به کام «آمریکای زیبا»/ افغانستان گرفتار سیاست ضد حقوق بشری

رادیو گفت و گو در راستای بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی برنامه «آمریکای زیبا» را به روی آنتن می برد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی رادیو گفت و گو، حقوق بشر بدون توجه به نوع رنگ، نژاد، جنس و مذهب و دین تمامی انسان های روی کره خاکی را در بر می گیرد و همه کشورها موظف به رعایت مفاد آن که در اعلامیه حقوق بشر مصوب سازمان ملل آمده است، می باشند.بر اساس آمارهای منتشر شده آمریکا بیشترین موارد نقض و سوء استفاده از موضوع حقوق بشر را به ثبت رسانده است و استفاده های ابزاری واشنگتن از این مساله برای اذهان عمومی جهان مبرهن است.

این در حالی است که دولتمردان آمریکایی با کمال وقاحت و پررویی به خود اجازه بحث و اظهار نظر درباره حقوق بشر را می دهند و با تعاریف خاص خود در پی القای همین تعاریف به جهانیان هستند، در حالی که حقوق بی بشری در این کشور بیداد می کند که نمونه اخیر آن قتل جرج فلوید سیاهپوست به دست یک پلیس آمریکایی است و نمونه های بی شمار دیگری که افکار عمومی جهان به خوبی از آنها آگاهی دارند.

به عنوان مثال یکی از جنبه های حقوق بشری آمریکا نیز مربوط به ایران است که طی سال های قبل و بعد از انقلاب در کشور ما اعمال شده است، حقوق بشری که در ایران ترور نافرجام مقام معظم رهبری، شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران ایشان، شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی، شهید محراب، بمباران سردشت و هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری در خلیج فارس را انجام داد و مسبب شکل گیری جنایات هولناکی از ۶ تا ۱۲ تیرماه سال های ۶۰ تا ۶۶ علیه ملت ایران شد و هم اکنون نیز با اعمال تحریم های ظالمانه در حوزه های مختلف نیز کماکان دم از حقوق بشر می زنند، در حالیکه خود بویی از آن نبرده اند.

نمونه دیگر، آمریکا در طول ۲۰ سال حضور اشغالگرانه اش در ویتنام، از هیچ جنایتی علیه مردم این کشور فروگذار نکرده بود. اسنادی در موزه جنگ ویتنام وجود دارد که نشان می دهد تعداد بمب هایی که آمریکا بر سر مردم ویتنام ریخت از تعداد کل بمب هایی که متحدین و متفقین در جنگ جهانی دوم علیه هم استفاده کرده بودند، بیشتر بوده است.در جریان این جنگ، آمریکا ۱۳ میلیون تن بمب بر سر مردم ویتنام فرو ریخت. دخالت نظامی آمریکا در ویتنام، منجر به آوارگی میلیون ها ویتنامی شد. تعداد مجموع کشته های این جنگ در آمارهای مختلف بین ۹۰۰ هزار تا ۳ میلیون نفر ذکر شده است.

از جمله دیگر جنایت ها به نام حقوق بشر به کام آمریکا مربوط به حمله نظامی آمریکا و پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به افغانستان است که در ظاهر به قصد انتقام حمله به مرکز تجارت جهانی از القاعده و طالبان و با ادعای تامین امنیت وارد این کشور شدند.اما در گذر زمان تأسیس نظام دموکراسی، مردم سالاری، مبارزه با فساد و مواد مخدر کلمات جذابی بود که برای جلب رضایت افغان ها سر داده می شد تا مردم افغانستان باور کنند که به مسیر توسعه و نظام مردم سالاری با همکاری آمریکا و غرب در حرکت هستند.

اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد ۱۹ سال از حضور آمریکا و غرب در این کشور می گذرد، برخلاف توسعه، امنیت و مردم سالاری، بیش از ۵۰ درصد خاک افغانستان در کنترل مخالفان است ودر این مدت نه تنها طالبان و القاعده نابود نشدند بلکه بر عکس بیشتر از هر زمان دیگر قدرت گرفته و علاوه بر آنها گروه های تروریستی مانند داعش، لشکر طیبه، جیش محمد، نهضت اسلامی ازبکستان و گروه های دیگر بر آنها افزوده شده است.

اینها تنها سه نمونه از مداخلات و جنگ افروزی های آمریکا در کشورهای دیگر به بهانه برقراری حقوق بشر و واژه های به ظاهر زیباست که جنگ را آغاز می کند و با صرف میلیون ها دلار در این جنگ ها در نهایت نیز با شکست و فضاحت مجبور به عقب نشینی می شود.

رادیو گفت و گو نیز در راستای بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی برنامه های متعددی را تولید کرده که «آمریکای زیبا» با محوریت جنگ ها و اقدامات ضد حقوق بشری در کشورهای مختلف جهان از ششم تا دوازدهم تیر از آنتن رادیو گفت و گو ساعت ۱۵:۳۰ پخش می شود و هشتم تیر به بررسی موضوع الگوی افغانستان در سیاست ضد حقوق بشر امریکا می پردازد.

مخاطبان رادیو گفت و گو برای ارتباط با این برنامه و دیگر برنامه های این شبکه رادیویی می‌توانند با سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره تماس ۲۷۸۶۱۰۳۵ در ارتباط باشند.

کد خبر 943469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha