۱۳۰ میلیون دلار کالا از گمرکات خراسان جنوبی صادر شد

خاشی از صادرات بیش از ۱۳۰ میلیون دلار کالا از گمرکات خراسان جنوبی طی سه ماهه امسال خبر داد و گفت: این میزان صادرات افزایش ۹۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

«محمدعلی خاشی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند گفت: طی سه ابتدای ماهه امسال ۱۳۰ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۹۲۳ دلار کالا به وزن ۶۷۷ هزار و ۷۹ تن از گمرکات استان به سایر کشورها صادر شده است که به لحاظ ارزشی ۹۷ درصد و به لحاظ وزنی ۲۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: از این مقدار، صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود به ارزش ۲۵ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۷۱۶ دلار با وزن بالغ بر ۳۰۱ هزار و ۷۹۸ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۸ درصد افزایش و از نظر وزن سه درصد کاهش نشان می­‌دهد.

 

خاشی با بیان اینکه عمده این اقلام صادراتی به کشور افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایوان صادر شده است، ادامه داد: اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی جات، سیمان، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک های مستعمل رنگ بر، گازوئیل، هیدروکربن سبک، نخود آبگوشتی، روغن سوخت تقطیری، کاشی و سرامیک، تخم مرغ خوراکی و نمک بوده است.

 

وی با اشاره به صادرات استان از محل ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور خروجی از گمرک بازارچه‌های استان) در این مدت اشاره کرد و افزود: این میزان صادرات نیز به وزن ۳۷۵ هزار و ۲۸۲ تن و به ارزش ۱۰۴ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۲۰۷ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۳۶ درصد و از نظر وزن ۷۲ درصد افزایش داشته است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶شامل شیشه، سیمان، خوراک آماده طیور، ایزوگام و ... بوده است.

 

خاشی با بیان اینکه در سه ماهه سال جاری واردات گمرکات استان ۷۳ تن به ارزش ۱۲۲ هزار و ۶۲۵ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۰۰ درصد و از نظر وزن ۸۸ درصد کاهش را نشان می دهد، عنوان کرد: عمده کالاهای وارداتی به استان پنل‌های خورشیدی، قطعات مربوط به خط تولید کاشی، شتر، گوسفند، برنج، بذر یونجه و ریحان بوده است.

 

وی با اشاره به امانات پستی، ادامه داد: از ابتدای امسال تعداد هشت فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش یک هزار و ۷۲ دلار به وزن ۸۲ کیلوگرم تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۰ درصد و از نظر وزن ۴۶ درصد کاهش داشته است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: عمده کالاهای صادره شده خشکبار، لوازم بهداشتی، کفش، گوشی همراه بوده است.

 

خاشی با اشاره به اینکه همچنین از ابتدای امسال تعداد 6 فقره اظهارنامه واردات امانات پستی داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است، گفت: کشور مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی مجارستان، انگلستان، کاندا، آلمان، سنگاپور بوده است.

 

وی به ترانزیت از گمرک ماهیرود به کشور افغانستان اشاره کرد و افزود: طی سه ماهه امسال ۳۱ هزار و ۱۴۱ تن کالا شامل فوفل، کود اوره و پنل خورشیدی توسط یک هزار و ۱۸۷ دستگاه کامیون از کشور اندونزی، چین و ترکمنستان از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.       

 

 

 

         

کد خبر 943524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha