تغییر مسیر دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از «گفت محوری» به «گفت و گو محوری»

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار عصر روز گذشته وزیر و مدیران وزارت ارشاد با معاون اول رییس جمهور گفت: تغییر مسیر دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از گفت محوری به گفت و گو محوری از جمله رویکردهای تحول گرایانه این سازمان به شمار می آید.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوذر ابراهیمی ترکمان با بیان این مطلب افزود: این سازمان در 63 کشور 80 دفتر دارد و اجرای موافقتنامه های دولت ایران و سایر دولت ها بر عهده آن است که این موافقتنامه ها در جمهوری اسلامی ایران به قانون تبدیل می شود.

وی ادامه داد: رویکرد جدی ما به صورت رویکرد تحول گرایانه بوده است و تغییر مسیر دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از "گفت محوری" به "گفت و گو محوری"، تقویت کانال های رسمی در گسترش ارتباطات فرهنگی بین المللی، توسعه ابزارهای نوین انتقال پیام به حضور گسترده در فضای مجازی، ترفیع جایگاه سازمان به عنوان نهادی ملی در خدمت سیاست های کشور، تحول در ساختار و فرایندها و ساماندهی حداکثری منابع مالی و انسانی در داخل و خارج از کشور از جمله رویکردها تحول گرایانه به شمار می آید.

ابراهیمی ترکمان افزود: 33 دور گفت و گو با جهان عرب، آسیای میانه، اروپا، آفریقا، شبه قاره، افغانستان، عراق و روسیه، تقویت و ساماندهی گفت و گوهای دینی و اجرای طرح تاپ (ترجمه و انتشار متون علوم اسلامی و انسانی) از جمله اقدامات این سازمان است.

وی در ادامه با اشاره به رویکردهای این سازمان ادامه داد: تقویت کانال های رسمی در گسترش ارتباطات فرهنگی بین المللی، امضا و اجرای موافقتنامه و برنامه مبادلات فرهنگی، نهادسازی برای توسعه ارتباطات فرهنگی، تثبیت حضور سازمان در کمیسیون مشترک ایران با سایر کشورها و ایجاد کمیته فرهنگی و توسعه حضور موثر در سازمان های بین المللی از رویکردهای این سازمان به شمار می آید.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات این سازمان در راستای توسعه ابزارهای نوین انتقال پیام اشاره و تاکید کرد: حضور در شبکه های اجتماعی، فعالیت موضوعی در دانشنامه ویکی پدیا، تغییر رویکرد تبلیغ دینی از عرصه سنتی به فضای مجازی و اجرای برنامه های مناسبتی در فضای مجازی از جمله این اقدامات در این راستا است.

وی ترفیع جایگاه سازمان به عنوان نهادی ملی در خدمت سیاست های کشور را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و گفت: ارائه مشورت های تخصصی به دولت در موضوعات فرهنگی بین المللی، ساماندهی شرکت ناشران داخلی در نمایشگاه های بین المللی کتاب و دیگر کشورها و ... از جمله این اقدامات در این بخش محسوب می شود.

ابراهیمی ترکمان به تحول در ساختار و فرایندها هم اشاره کرد و گفت: تصویب اساسنامه جدید سازمان با تایید مقام معظم رهبری، احیای کمیته ها و کارگروه های قانونی، برنامه محور کردن فعالیت نمایندگی های فرهنگی و تدوین و تصویب آیین نامه های تخصصی از جمله اقدامات در این بخش است.

وی در ادامه به ساماندهی منابع مالی و انسانی اشاره کرد و گفت: این حوزه با رویکرد های چابک سازی، حرفه ای سازی، تشکیل شورای مشورتی، ساماندهی اموال و املاک، سوق دادن حداکثری منابع سازمان به سمت فعالیت ذاتی در خارج از کشور و جذب هم افزایی داخلی و خارجی فعالیت می کند.

ابراهمی ترکمان در پایان به برخی پیشنهادها اشاره کرد و گفت: اختصاص بخشی از بودجه سازمان به صورت ارزی، اجرای طرح پیوست فرهنگی در پروژهای کلان، اختصاص بخشی از تعرفه واردات محصولات فرهنگی به سازمان و کمک دولت به تجمیع ساختمان های ستادی از جمله این پیشنهادها است.

کد خبر 943541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha