جنس اربعین را باید یک آیه الهی در مسیر مهدویت بدانیم/جلوه های جهانی اربعین باید بررسی شود

مطهری نژاد از آغاز دومین فعالیت «مدرسه» اربعین خبر داد و گفت: هدف ما این است که اربعین را از حیث معرفتی و شناخت عمیق تر و دقیق تر به عنوان یک پدیده نوین الهی از یک سو و از سوی دیگر به عنوان یک پدیده نوین جهانی بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارفخبرگزاری شبستان، مطالعه هستی شناسانه اربعین فراتر از دلالت های متنی، تاریخی و اجتماعی، حاکی از یک جریان عظیم آیاتی در گستره عالم مادی است. مبتنی بر این ماهیت آیاتی، فرایند تام شوندگی نور الله و سامانه رفعت جوامع انسانی به سوی ارتفاعات عالم بر مدار نظام امامت قابل مطالعه است و باید هر گونه تغییرات اجتماعی را از این حیث بررسی کرد بر همین اساس با توجه به نیازی که در حوزه فعالین اربعین احساس می شد، «مدرسه اربعین معرفتی مهارتی» تشکیل شد لذا در این خصوص با دکتر «سید مجید مطهری نژاد»، رئیس کمیته علمی رویداد روشنا و مدیر مدرسه معرفتی مهارتی اربعین دانشگاه امام صادق(ع) گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

در خصوص راه اندازی و جزییات مدرسه اربعین معرفتی مهارتی توضیح دهید؟

دانشگاه امام صادق (ع) سال گذشته، نخستین مدرسه تابستانه اربعین را با دو رویکرد معرفتی و کاربردی طراحی کرد و خوشبختانه استقبال خوبی هم صورت گرفت لذا با توجه به نیازی که در حوزه فعالین اربعین احساس می شد بر آن شدیم که مدرسه تابستانه را به صورت پیوسته و جدی تر دنبال کنیم؛ بر همین اساس دومین مدرسه  تابستانه اربعین، فعالیت خود را از 18 تیر ماه آغاز کرده و تا اواخر مرداد ماه ادامه خواهد داد.

 

هدف از راه اندازی مدرسه اربعین در دانشگاه امام صادق(ع) چیست؟

اصلی ترین برنامه و هدفی که ما در مدرسه اربعین به دنبال آن هستیم، این است که بتوانیم با افرادی که در فضای اربعین به عنوان فعالان اربعینی حضور دارند و گروه های مختلف را راهبری می کنند، مساله اربعین را از حیث معرفتی و شناخت عمیق تر و دقیق تر به عنوان یک پدیده نوین الهی از یک سو و از سوی دیگر به عنوان یک پدیده نوین جهانی گفت و گو  و بررسی کنند. غالبا بحث اربعین از منظرهای مختلفی مورد توجه قرار می گیرد و بسیاری از افراد ممکن است در یک نگاه تقلیلی نسبت به فضای اربعین آن را به عنوان یک منسک دینی و آیین تاریخی مورد توجه قرار دهند که البته این موضوع هم حتما یک متون درستی است یا به عنوان یک پدیده اجتماعی و سیاسی مناسب با وضعیت جدید عراق، ایران و منطقه مورد توجه قرار دهند که این هم می تواند در جای خود درست باشد، اما همه مطالعات و بررسی هایی که در حوزه اربعین مبتنی بر یک نگرش عمیق تر تمدنی و یک نگاه الهیاتی شکل گرفته، این مفهوم را برای ما روشن می کند که اربعین های جدید اگرچه زاویه های تاریخی،اجتماعی، سیاسی و موضوعاتی از این جنس را در دل خود دارند اما یک پدیده بزرگ الهیاتی و خدایی هست و بیانگر نظام برنامه های الهی در مسیر حرکت جبهه حق به سمت امر ظهور و مهدویت می باشد لذا اگر ما از این منظر به عنوان یک آیه الهی و درجه ای از تام شدن نور الله در این دوران به اربعین توجه کنیم، حتما نوع ورود ما به فضای اربعین، نوع فعالیت ها، برنامه ها و ارتباطات ما متفاوت خواهد بود و صرفا در فعالیت های مناسکی که پیش از این با آن ارتباط داشتیم، بسنده و خلاصه نخواهیم کرد.

 

 در واقع ما نبایستی اربعین را دوباره یک فضای صرفا زیارتی یا صرفا عزاداری تعریف کنیم، اگرچه این مفاهیم در دل آن جا دارد اما در حال رقم زدن یک اتفاق بزرگ تر است، اینکه جامعه بتواند نگاهش را به سمت امام عالم به عنوان حرکت در بخشی از برنامه ای که امام قرار داده با آن برنامه همراهی کند و بدون هیچ گونه تجملات و اضافاتی، همه وجود خود را به سمت امام تعریف کند؛ این تعریف، تعریفی است که بایستی از این حیث در فضای اندیشه فعالان اربعین ما نهادینه و بر اساس آن برنامه های خود را طراحی کنند؛ بر همین اساس ما مدرسه اربعین را در دو حیطه معرفتی و کاربردی مهارتی تعریف کردیم.

 

چه سرفصل هایی برای آموزش فعالان اربعین در مدرسه اربعین تعریف شده است؟

با توجه به حوزه های مختلف در این مدرسه، سرفصل های مشترکی برای گروه های مختلف حاضر در این فضا تعریف کرده ایم. سرفصل های مشترک، 12 ساعت است که بین همه گروه، چهار پودمانی که برای مدرسه تعریف کردیم، این چهار سرفصل به طور مشترک میان همه آنها ارایه می شود و بعد از آن این گروه ها در چهار پودمان تخصصی ثبت نام خواهند کرد. این چهار گروه شامل آینده شناختی و مطالعه تمدنی اربعین، گروه ارتباطات میان فرهنگی و بین المللی در فضای اربعین، تولیدات هنری و رسانه ای اربعین و گروه حکمرانی و فناوری های اجتماعی در میدان اربعین است که بر هر کدام از این حوزه ها 10 ساعت مباحث تخصصی و 10 ساعت مباحث کاربردی تعریف شده است؛ ضمن اینکه علاوه بر این چهار گروه برای همه گروه ها هم حدود 20 ساعت آموزش زبان عربی با لهجه عراقی در نظر گرفتیم که مجموعا 50 ساعت در هر پودمان می شود.

 

در حوزه کاربردی در قالب گروه های پودمانی سعی کردیم یک بخش تجربه نگاری داشته باشیم؛ مثلا تجربه نگاری تولیدات محتوایی و مستندسازی اربعین یا تجربه نگاری حوزه مشارکت و خدمات رسانی که در کنار این فضای تجربه نگاری ها هم، کارگاه های ایده پردازی مناسب با آن پودمان را طراحی کردیم. این افراد علاوه بر اینکه در فضای معرفتی و مهارتی رشد می کنند در صورتی که بتوانند ایده های شایسته و جذابی در حوزه تخصصی و مطالعاتی در این کارگاه ها ارایه دهند، همزمان در پایان دوره وارد رویداد نوآوری اربعین ما تحت عنوان روشنا می شوند که در اختتامیه آن رویداد حضور یافته و ایده های خود را ارایه خواهند داد.

 

با توجه به بحران کرونا کلاس های مدرسه اربعین به چه صورتی برگزار می شود؟

همه کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شود. اما احتمال دارد جلسه نهایی، ارایه ایده ها در رویداد روشنا به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود؛ ضمن اینکه آن هم دقیقا مشخص نیست.

 

این آغاز دومین فعالیت مدرسه اربعین است آیا خروجی سال گذشته این مدرسه را احصا کردید که چه نتایج و دستاوردهایی به همراه داشته است؟

سال گذشته حدود 40 نفر از مخاطبان اربعین در این مدرسه حضور پیدا کردند که اغلب از این فضا رضایت داشتند. افراد و گروه هایی که وارد فضای اربعین می شوند، همواره با سوالات و مسایل مختلفی روبرو می شوند؛ ضمن اینکه ما سال گذشته به صورت تخصصی و چند رشته ای برنامه ای نداشتیم و صرفا یک فضای مشترک بین همه گروه ها حاکم بود اما جمع بندی هایی که ما بر اساس فرم های ارزیابی داشتیم، حکایت از رضایت افراد داشت. در عین حال پیشنهادات و نظراتی را به لحاظ بهینه شدن این برنامه ها مد نظرشان بود که امسال آنها را لحاظ خواهیم کرد.

 

کلاس های مدرسه اربعین در فضای مجازی به صورت آنلاین برای همه گروه ها برگزار می شود و برگزارکنندگان این برنامه سازمان بسیج دانشجویی، هیئت انصار القائم و دانشگاه امام صادق (ع) با محوریت اندیشکده اربعین دانشگاه امام صادق (ع) است. برنامه ها در عین حالی که به صورت آنلاین ارایه می شوند، همزمان به صورت آفلاین هم در سامانه هایی که سازمان بسیج دانشجویی دارد، بارگزاری می شود که اگر شرکت کنندگان به هر دلیلی نتوانستند به صورت آنلاین در جلسه حضور داشته باشند از طریق آفلاین از جلسه بهره مند شوند. برنامه های هر کدام از پودمان ها هم یک روز در هفته (صبح تا ظهر) و برنامه های زبان هم دو جلسه در هفته به صورت مشخص برای افراد مشخص ارایه می شود.

 

 

 

 

کد خبر 943778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha