معرفی مسجد آتیک شهر گنیلان کوزوو

در بین مساجد این کشور مسجد آتیک (Atik) شهر گنیلان واقع در جنوب شرقی کوزوو یکی از مراکز مهم تجمع مسلمانان در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان ، طبق مدارک تاریخی در قرون گذشته بالکان منتهی الیه جاده ابریشم بوده و نشر اسلام در آن توسط بازرگانان مسلمانی صورت گرفت که در این مسیر به حمل کالا مشغول بودند.

 

حضور اسلام در چنین منطقه ای به قرون یازدهم و دوازدهم میلادی باز می گردد، زیرا در این دوران با فعالیت دولت شیعی فاطمی که در شمال آفریقا استقرار داشت، اسلام در نقاط شمالی مدیترانه وجنوب شرقی اروپا -که بالکان جزء آن است- گسترش یافت.

 

کوزوو در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد اما صربستان این استقلال را به رسمیت نشناخته و آن را بخشی از خاک خود می‌داند. بیشتر قومیت این جمهوری را آلبانی‌تبارها تشکیل می‌دهند، اما ۴ درصد صرب و ۴ درصد دیگر اقوام هستند. دین بیشتر مردم اسلام است، اما اقلیت‌های ارتدوکس و کاتولیک و دین‌های دیگر نیز در آن ساکن هستند.

 

در بین مساجد این کشور مسجد آتیک (Atik) شهر گنیلان واقع در جنوب شرقی کوزوو یکی از مراکز مهم تجمع مسلمانان در این کشور است. مسجد تاریخی آتیک در قرن هفدهم میلادی ساخته شده است و اولین مسجد این کشور محسوب می شود. در سال 1993 طی جنگ های داخی اروپا بخشی از ساختمان مسجد از جمله فانوس قدیمی آن تخریب شد ولی بعد تحت مرمت و بازسازی قرار گرفت.

در حال حاضر این مسجد با ساختمان و معماری قدیمی آن یکی از مراکز گردشگری این شهر نیز به شمار می رود. نمازهای جماعت هر روز در مسجد برقرار است ولی با این حال فعالیت های جنبی و فرهنگی آن نیز یکی از نقطه قوت های آن است.

 

 

 

کد خبر 943851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha