حمایت از ظرفیت های بومی بستر تقویت اشتغال است

شناسایی ظرفیت های بومی و محلی و برنامه ریزی برای بهره برداری صحیح از این ظرفیت ها می تواند بستر اشتغال جوانان و بهبود شرایط اقتصادی باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، استان لرستان در آمار موجود در حوزه اشتغال به عنوان یکی از استان های در صدر جدول بیکاری است و حتی امسال از عنوان فلاکت زده برای دیاری یاد شده که از نظر منابع آبی و خاکی دارای استعدادهای بی نظیری است.

 

کشاورزی و باغداری در استان لرستان را می توان از توانمندهای بومی استان لرستان است که حمایت از این توانمندی می تواند بستر اشتغال باشد.

 

این روزها در سایه تورم های سرسام آور معیشت و زندگی مردم تحت تاثیر جدی اشتغال قرار دارد و هر سال مشکلی بر مشکلات مردم بویژه بیکاران می افزاید.

 

افزايش نرخ بيکاري و نابساماني از چالش های  ويژه در مناطق شهري، بررسي و تحليل اشتغال است.

 

با توجه به روند رو به افزايش جمعيت وضعيت اشتغال در استان لرستان در وضعینی  نامطلوب قرار دارد که در عدم توسعه یافتگی استان و افزایش آمار فقر و فلاکت موثر است.

 

این در حالی است که شناسایی مزیت های نسبی در مناطق مختلف شهری و روستایی استان و بهره برداری صحیح از توانمندی های بومی می تواند بستر اشتغال و بهبود شرایط اقتصادی باشد.

 

در اين راستا حمایت ویژه دستگاه ها و نهادها، جذب فرصت های سرمايه گذاری و تقویت سرمایه افراد دارای ایده و توان جهت به کارگيري تکنولوژي سازگار با دانش بومي و ارتقاي هاي صنعتي در نقاط شهري و روستايي، ضروری است.

 

توسعه اشتغال بومی نیازمند حمایت جدی مسئولان و تقویت سرمایه های کوچک است

 

 

کارآفرین جوان اهل شهرستان دلفان استان لرستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، گفت: پس از طی دوران تحصیلی کارشناسی در دانشگاه به همراه خواهر و برادر جوانم به عنوان بیکار در خانه نشسته بودیم.

 

«مهدی تاراجیان» اظهار داشت: پس از مدت کوتاهی از دنبال کار گشتن در شهرستانو استان  با همفکری با اعضای خانواده تصمیم گرفتیم به جای مهاجرت برای یافتن شغلی کوچک به دنبال ایجاد اشتغالی در حد توان خانواده باشیم.

 

وی افزود: در برنامه ریزی اولیه به نقاط قوت شهرستان فکر کردیم و پس از بررسی این مهم که بسیاری از  تولیدات کشاورزی و باغی این شهرستان به صورت خام به فروش می رسد، تصمیم گرفتیم در راستای بهره برداری بهینه از این ظرفیت تلاش کنیم.

 

تاراجیان ادامه داد: ایده های زیادی در سر داشتیم که تحقق هر کدام نیازمند سرمایه و حمایت های ویژه بود، اما هر بار برای عملی شدن ایده هایمان با مراجعه به ادارات و نهادها دلسرد شده و دست خالی بر می گشتیم.

 

وی افزود: در روزهای سختی که بدون حامی در تکاپوی یافتن شغل بودیم، با بسیج سازندگی آشنا شدیم و در همان دیدار های نخست وعده های حمایتی امید بخشی را شاهد بودیم.

 

تاراجیان ادامه داد: با حمایت بسیج سازندگی امروز چند دستگاه تهیه شد و کارگاه تولید خیارشور و ترشیجات و توزیع در استان و دیگر استان های همجوار آغاز شد.

 

وی با بیان اینکه امروز این کارگاه تولیدی ظرفیت اشتغال پنج نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است، گفت: حدود 20 نفر هم به صورت غیر مستقیم با این کارگاه مشغول به کار شده اند.

 

تاراجیان با بیان اینکه مکان مناسب برای این شغل در خارج از شهر دلفان تامین شده است، افزود: این مکان ظرفیت زیادی برای توسعه دارد و در صورت حمایت ویژه ادارات دولتی چون فرمانداری و ادارات مرتبط و همچنین بانک های عامل در ارائه تسهیلات مناسب، با توسعه کارگاه ظرفیت اشتغال حداقل 80 نفر به صورت مستقیم فراهم می شود.

 

 

این کار آفرین جوان افزود: تحقق این مهم نیازمند حمایت دستگاه های دولتی و بانک های عامل برای تهیه لوازم لازم برای توسعه کارگاه است و در صورت تامین اعتبار برای تهیه دستگاه های لازم بستر اشتغال جوانان در این کارگاه ها فراهم می شود.

 

وی با اشاره به ضررهای متحمل شده بر این کارگاه  کوچک تولیدی در پس بحران کرونا، اظهار کرد: در بحران کرونا و راکد شدن بازار و تعطیل شدن واحد های تولیدی این کارگاه هم متحمل زیان زیادی شده است که تاکنون اقدامی برای جبران خسارت ها انجام نشده است.

 

این کارآفرین جوان بیان کرد: بحث تحریم های ظالمانه از دیگر مشکلات فرا روی کارگاه تولیدی و اشتغال است.

 

انتظار داریم برای حمایت از شغل و سفره خانواده افراد شاغل در این کارگاه حمایت های لازم به عمل آید.

 

کارگاه های کوچک تولیدی  را می توان با حمایت های حداقلی پویا نگه داشت و با این اقدامات گرچه کوچک بستر اشتغال جوانان فراهم و از مهاجرت استعدادها و افراد توانمند جلوگیری می شود.

کد خبر 943919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha