سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در جامعه گسترش یابد

حجت‌الاسلام «سعید احمدی» به برکات حضور حرم مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در ایران اشاره کرد و گفت: باید تلاش شود تا سیره علمی و عملی ائمه معصومین در بین مردم رواج یابد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ضمن تبریک دهه کرامت بر ضرورت استفاده از برکات حضور حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) تاکید کرد و گفت: باید تلاش شود تا سیره علمی و عملی ائمه معصومین در بین مردم رواج یابد.

 

حجت الاسلام سعید احمدی با اشاره به اینکه به برکت آن حضرت منطقه زندگی شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در ایران گسترش یافت، گفت: ترویج معارف اهل‌بیت در گستره پهناور ایران آن زمان از دیگر آثار وجود بابرکت امام رضا(ع) بود.

 

به گفته وی، با حضور امام رضا(ع) در ایران اقصی نقاط ایران، مردم با معارف اهل بیت(ع) آشنا شدند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، گسترش معارف ناب توحیدی و امام شناسی را از دیگر آثار حضور امام رضا(ع) در ایران خواند و گفت: روایت‌های متعددی در باب امام‌شناسی از آن حضرت نقل شده است که از جمله این روایات می‌توان به حدیث سلسله‌الذهب اشاره کرد؛ ایشان در نیشابور هنگام حرکت به مرو با درخواست علمای حدیث و مردمی که به زیارت ایشان آمده بودند و درخواست کردند که آن حضرت روایتی را از پیامبر نقل کند، حدیث سلسله الذهب را بیان کردند. همه کسانی که در سند این حدیث قرار گرفته‌اند معصوم هستند.

 

در این حدیث امام رضا (ع) می‌فرمایند کلمه لااله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» کلمه توحید قلعه مستحکم من است و هر کس که وارد این قلعه مستحکم که توحید است، شود از عذاب الهی در امان خواهد بود. امام رضا (ع) توحید را به عنوان قلعه مستحکم الهی در این حدیث مطرح کردند اما نکته بارز این حدیث این است که امام رضا (ع) شرط ورود به این قلعه را ولایت عنوان کردند. با ولایت‌مداری است که انسان وارد قلعه توحید می‌شود و فهم درستی از توحید و معارف توحیدی پیدا می‌کند.

 

به گفته حجت الاسلام احمدی، آن حضرت اوج معارف امام شناسی را ذیل توحید در این حدیث سلسله الذهب گوشزد می‌کنند، از اینرو برای شناخت خداوند متعال باید در گام نخست امام را بشناسیم و شناخت امام زمینه شناخت خداوند متعال را فراهم می‌کند.

 

وی ادامه داد: با این حدیث و سایر حدیث‌هایی که امام رضا (ع) بیان فرمودند، مشخص می‌شود که امام رضا (ع) عمق معارف امام‌شناسی را بیان کردند و این معارف امام‌شناسی به گوش ایرانیان نیز رسید.

 

این مقام مسئول عامل اصلی گرایش به تشیع و تروج فرهنگ ناب محمدی از سوی ایرانیان را وجود بابرکت امام رضا(ع) خواند و گفت: آن حضرت به تربیت شاگردانی هم پرداختند که بعدها موجب ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) شدند.

 

 

 

کد خبر 944163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha