سه نشانه و علامت مهم از امام رضا(ع) برای مومنان واقعی

حجت الاسلام جعفری با اشاره به سه نشانه و علامت مهم از امام رضا(ع) برای مومنان واقعی، گفت: حضرت رضا(ع) کتمان سر، مدارای با مردم و صبر بر مصائب و مشکلات را به عنوان شروط ایمان معرفی کرده اند.

حجت‌الاسلام «عباس جعفری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تبریک به مناسبت ایام میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که باید همواره بر آن تأکید کنیم این است که باید از دستورات و فرمایشات ائمه اطهار(ع) تبعیت کرده و آنها را در مقام عمل، امام خود بدانیم.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با تأکید بر این که شیعه بودن به حرف و کلام محقق نمی‌شود، گفت: باید ببینیم ائمه اطهار(ع) به ویژه در این ایام علی بن موسی الرضا(ع) از ما چه خواسته ای دارند تا با عمل کردن به آن یا تصمیم برای عمل کردن به آن، قدمی در راستای شیعه بودن خود برداریم.

 

وی بیان داشت: امام رضا(ع) در روایتی نورانی می فرمایند: «لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاء. مؤمن، مؤمن واقعى نيست، مگر آن كه سه خصلت در او باشد:سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش و سنّتى از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پيغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمان تنگدستى و پريشان حالى است».

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به این که برخی افراد به راحتی اسرار مردم را فاش می‌کنند، گفت: این مسأله خلاف سیره و سنت امام رضا(ع) به همین دلیل اگر کسی مطلبی یا حرفی یا موضوعی را با ما در میان گذاشته و از ما خواسته که آن را در جایی مطرح نکنیم نباید خلاف رسم امانت عمل کنیم، مگر در جایی که در کتمان سر مال و جان و آبروی مؤمنی در خطر باشد.

 

وی با اشاره به این که کتمان سر یکی از صفات خداوند است که انسان نیز باید آن را در خود به وجود بیاورد، گفت: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) این صفت را یکی از شروط ایمان معرفی کردند، البته گفتیم برخی اوقات افشای سر نه تنها جایز بلکه واجب است، به عنوان مثال وقتی فردی به من خبر می دهد که من می خواهم فلان انسانی که خطایی نکرده را بکشم، من نمی توانم به علت ضرورت کتمان سر، از خبر دادن به فرد دوم خود داری کنم.

 

این استاد حوزه علمیه در تبیین ادامه معنای روایت خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از دستورات امام رضا(ع) در این روایت که آن را سنت و سیره پیامبر بزرگوار اسلام معرفی کرده است، نرمش و مدارا با مردم است، در حالی که متأسفانه به ویژه در شرایط امروز جامعه این مسأله کمتر دیده می‌شود و خیلی از اوقات از کوره در رفتن ها و عصبانیت های نا بجا موجب بروز چالش های بزرگی در زندگی شده است.

 

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: البته موضوع مدارا و نرمی با مردم از طرف دیگر در جامعه ما به ویژه در ایام کرونایی نمود خاصی داشت و همه اقشار مردم از بسیجی و طلبه و عموم مردم و مسؤولان همکاری خوبی برای ریشه کن سازی و مقابله با کرونا انجام دادند و سعی کردند رزمایش مواسات و همدلی را محقق کنند.

 

وی با بیان این که در شرایط فعلی جامعه به ویژه با عملکرد ضعیف دولت در مسائل اقتصادی و همچنین اضافه شدن مشکلات به دلیل کرونا بار سنگین مسائل اقتصادی به دوش مردم قرار گرفته است، گفت: در این گونه مواقع باید به تبعیت از امام رضا(ع) در این حدیث صبر و شکیبایی داشته باشیم.

 

حجت الاسلام جعفری بیان داشت: صبر کردن بر مشکلات و مصائب یکی از خصلت هایی است که یک شیعه و محب واقعی باید آن را از امامان خود بیاموزد، همچنانکه اهل بیت(ع) ما در اوج ظلمی که به آنها می شد هیچگاه از حمد و سنای الهی غافل نبودند و هیچ گاه اعتراضی به درگاه خداوند نمی کردند.

کد خبر 945878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha