اعتیاد از نگاه دین اسلام حرام است

اعتیاد به عنوان یک عامل خسارت زننده فردی و اجتماعی از نظر دین اسلام و نگاه شیعیان و اهل سنت، حرام است.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

خرید و فروش و مصرف مواد مخدر پیامدهای نامطلوب اجتماعی عدیده ای در پی دارد که به بنیان خانواده، جامعه و زندگی سالم آسیب می زند اما در این حوزه نیز نکات و مسائل شرعی نیز وجود دارد که ثابت می کند، اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر حرام است.

امروزه مواد مخدر به شکل های متنوعی وجود دارد که در صدر اسلام وجود نداشته است و حکم شرعی در مورد آنها به گفته «محمد عارف ابونجمی»، بر اساس یک کلیت شکل می گیرد:

 

نماینده هیئت فتوای اهل سنت در شهرستان خنج با اشاره به خرید و فروش و مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، می گوید: بر اساس یک حدیث نبوی از پیامبر اکرم (ص)، ایجاد هر ضرری که به فرد یا جامعه آسیب برساند جایز نیست به ویزه اگر فردی از طریق مواد افیونی بخواهد این ضرر را ایجاد کند.

«محمد عارف ابونجمی» می افزاید: مصداق خداوند در قرآن کریم در آیه «وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» یعنی خود را با دست خود به هلاكت می افكنيد، افیون و مواد مخدر است که با مصرف آن، جسم و روح انسان می میرد و حیات خود را از دست می دهد.

وی با تاکید بر داروهای روان گردان بیان می کند: حکم شرعی این داروها به دلیل اینکه عقل را مختل و دچار زوال می کند از حکم خمر و مشروبات الکلی تبعیت می کند.

 

 

ابونجمی ادامه می دهد: به گفته پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص)، هر آنچه که موجب حواس پرتی و زایل کردن عقل انسان شود ناشایست است و اگر انسان با انجام کاری از روی عمد، سلامت عقل خود را به مخاطره بیندازد، آن کار حرام است.

وی تصریح کرد: خرید و فروش هر چیزی که مصرف آن و ضرری برای انسان و جامعه داشته باشد به هر شکلی اعم از خرید و فروش آن نیز حرام می شود.

نماینده هیئت فتوای اهل سنت در شهرستان خنج با تاکید بر راهکارهای کاهش اعتیاد در جامعه می گوید: تامین مایحتاج مردم و کاهش دغدغه آنها وظیفه حکومت اسلامی است زیرا هر کاری که از غم مردم بکاهد، ایجاد افسردگی و گرایش به سمت مواد مخدر را کاهش می دهد.

وی ادامه می دهد: عدم دسترسی آسان به مواد مخدر در جامعه نیز از آمار اعتیاد می کاهد و باید با پر کردن وقت جوانان و اوقات فراقت مردم و ورزش به جنگ اعتیاد رفت و البته از آگاهی رسانی در جامعه برای مضرات مواد افیونی نباید غافل شویم.

ابونجمی تاکید کرد: برای نجات بیماران اعتیاد نیز باید تلاش شود تا به زندگی عادی برگردند تا احساس شرمساری برای جامعه به عنوان یک سربار نداشته باشند.

حرام بودن مواد مخدر

در دین اسلام در نگاه شیعیان و اهل سنت، خرید و فروش مواد مخدر حرام است و اگر ترویج این دستورات اسلامی در این حوزه تقویت شود در جامعه شاهد کنترل و آگاهی بهتری خواهیم بود.

شیخ «عبدالصمد ابونجمی» در این حوزه با تاکید بر اینکه مواد افیونی پدیده جدیدی است که حکم مشابه در شرع را برای آن می توان اجرا کرد:

امام جمعه اهل سنت شهر خنج با اشاره به حکم اهل سنت درباره خرید و فروش و مصرف مواد مخدر می گوید: در جامعه امروز، مسئله مواد مخدر یک مسئله جدید است و امروزه مواد مخدر به شکل ها و نام های مختلف وجود دارد که در گذشته وجود نداشته است.

شیخ «عبدالصمد ابونجمی» ادامه می دهد: این مسئله را می توان از منظر شرع با مراجعه به ادله های شرعی و نصوص قرآنی مورد ارزیابی و سنجش قرار داد که نشان می دهد، حکم خرید و فروش و مصرف مواد مخدر حرام است.

 

وی اضافه می کند: در دین اسلام اسراف حرام است و این درحالیست که این حکم برای مصرف موادی است که برای ما مفید هستند اما اگر روزی خود را آلوده کنیم و بعد بخوریم به مراتب کار بدتری کرده ایم و سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدر نیز مانند همان آلوده کردن مواد غذایی بوده و گناه آن از اسراف بیشتر است.

شیخ عبدالصمد ابونجمی تصریح می کند: در  آیه ۳۱ سوره «اعراف»،  گفته شده که خدا، اسراف کنندگان را دوست ندارد و در آیه 27 سوره «اسراء»، نیز اسراف کنندگان را برادران شیطان دانسته است.

وی می افزاید: در آیه 195 سوره «بقره» نیز جمله «خود را با دست خود به هلاكت می افكنيد» ذکر می شود و البته گرچه در قرآن اسم سیگار و مواد مخدر و حتی سم نیامده اما با بررسی مفاهیم قرآن می توان دانست که مواد مخدر که مرگ تدریجی برای مصرف کننده در پی دارد و او را هلاک می کند، مضر، منفور و حرام است.

امام جمعه اهل سنت شهر خنج با تاکید بر اعتیاد به مواد مخدر و خرید و فروش آن به عنوان آسیب های اجتماعی می گوید: مصرف کننده مواد مخدر به خودش ظلم می کند و اگر به خرید و فروش این مواد اقدام کند به دیگران نیز ظلم کرده است.

وی تاکید می کند: رواج ظلم، امروز امنیت اجتماعی ما را به خطر انداخته است و آنها که در تهیه و خرید و فروش مواد مخدر دست دارند و نسبت به آثار سوء آن بر مردم و جامعه چشم می پوشند، همگی «خَسَر الدُنیا وَ الاخِرَه» هستند.

اعتیاد به عنوان یک معضل اجتماعی، حوزه وسیعی دارد که نه تنها از نظر اجتماعی زشت و پلید است که برای مومنان و جوامع مذهبی و دینی نیز زیبنده نیست و پیامدهای فردی و اجتماعی نامساعد متعددی ایجاد می کند.

 

کد خبر 946290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha