دفاع مقدس، ایران را کشوری قدرتمند در دنیا معرفی کرد

حجت الاسلام اکرمی با بیان اینکه دفاع مقدس موجب شد تا بنیه دفاعی کشور افزایش یابد گفت: دفاع مقدس ایران را به عنوان کشوری قدرتمند در میان کشورهای دنیا معرفی کرد.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی _فرزانه تهجا: دفاع مقدس یعنی دفاعی برگرفته از غیرت و همیت ملت ایران در سایه رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی که با توکل بر خدا برای دفاع از مرز و بوم میهن اسلامی هشت سال به طول انجامید و در پایان با تمام بی عدالتی ها و نابرابری هایی که علیه ایران صورت گرفت اما همچنان نظام جمهوری اسلامی ایران پیروز واقعی این صحنه نبرد باقی ماند در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام «سید رضا اکرمی» رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت ، رئیس شورای فرهنگی وزارت کشور  و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

 

جنگ تحمیلی در چه شرایطی آغاز شد؟

در مورد دفاع مقدس چند نکته را عرض می کنم، اول اینکه ما هرگز باور نمی کردیم که بلا و جنگ از ناحیه همسایه دیوار به دیوار ، مسلمان و کشوری که حداقل 13 سال میزبان امام (ره) بود، علیه ما از زمین و هوا و دریا آغاز شود و هشت سال به طول انجامد. ما هرگز این جنگ را باور نمی کردیم اما متاسفانه این باور تحقق یافت و یکی از طولانی ترین جنگ های دنیا شد که نه جنگ جهانی اول و نه جنگ بین المللی دوم این زمان را سپری نکرد.

 

موضع گیری کشورهای دنیا در قبال جنگ نابرابر ایران و عراق چگونه بود؟

تقریبا قریب به اتفاق تمام کشورهای دنیا از متجاوز حمایت کردند و ایران درست چند ماه پس از پیروزی انقلاب مظلوم واقع شد. این حقیقت تاریخ است که باید در مقابل دیدگان ما باشد. این جنگ امتحان عجیبی بود و 5 استان کشور را به طور کامل درگیر کرد. قریب به 200 هزار شهید، 100 هزار جانباز و اسیر از تلفات این جنگ بود. این جنگ برای کشوری که تازه روی پای خود ایستاده امتحانی بی نظیر بود که توانست ما را درگیر کند اما در نهایت کشور را به نقطه ای رساند که دنیا تصمیم گرفت آن را تمام کند.

 

آیا با پذیرش قطع نامه 598 ایران شکست خورد؟

ما گرچه به قطعنامه 598 رسیدیم که به عقیده امام(ره) جام زهر بود اما طبق قرآن احدی الحسنیین( دو بهترین) بود اما جنگ برای ما پیروزی و پذیرش قطعنامه 598 نیز فجر دیگری را رقم زد، برای اینکه دنیا مظلومیت ما را پذیرفت و سازمان ملل صدام را متجاوز اعلام کرد؛ گرچه غرامت خسارت هزار میلیارد دلاری به ما نرسید اما این موضوع در متن تاریخ باقی مانده است که ما این اسیب را دیدیم، البته خسارت مادی قابل برگشت اما خسارت انسانی جبران ناپذیر است.

 

مهمترین دستاورد جنگ تحمیلی برای نظام جمهوری اسلامی چه بود؟

این جنگ موجب شد تا اداره کشور و بنیه دفاعی آن را جدی بگیریم، یقینا اکنون که قریب  به 32 سال از پایان جنگ تحمیلی می گذرد، امروز ما قوی تر، محکم تر، مطمئن تر و قدرتمندتر از دوران جنگ هستیم. امروز ما در بعد موشکی، پهبادی و موارد دیگر محکم هستیم و ایران اسلامی را به عنوان قدرت در میان کشورهای دنیا می پذیرند؛ به همین جهت اسراییل نانجیب جرأت نمی کند از نظر نظامی متعرض به ما بشود زیرا می داند اگر بزند، می خورد و دیگر دوران بزن و دررو تمام شده است و این امر برای آمریکای جهان خوار نیز کاملا روشن و واضح است.

 

آیا پس از پایان جنگ تحمیلی ایران توانست قدرت خود را در شرایط رویارویی با دشمن به اثبات برساند؟

در داستان عین الاسد و پهباد آمریکایی نیز قصه جالبی بود که دنیا باید به آن توجه کند. امروز ما قوی تر و نیرومندتر هستیم، گرچه در داخل کشور مشکلات عدیده ای وجود دارد که باید با درایت ، کیاست و وحدت آن را حل کنیم اما متاسفانه وحدت کمرنگ شده که باید به شیوه های گوناگون آن را پررنگ کنیم.

 

با توجه به ظرفیت ها و منابع فراوانی که در داخل کشور وجود دارد، می توانیم بسیاری از مشکلات را مانند گرانی و بیکاری حل کنیم اما همت و اراده محکم وجود ندارد و اینکه کی به خود می آییم و چگونه عمل می کنیم، مسئله ای دیگر است.

 

 دفاع مقدس تا چه میزان ایران را در برابر دشمنان هوشیار کرد؟  

مقام معظم رهبری اتمام حجت و امسال را با جهش تولید نامگذاری کردند اما همچنان ما به واردات می اندیشیم و همواره نگاه مان به بیرون است و این نگاه قطعا برای ما آسیب پذیر است. جنگ آیه « وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم‌ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها (دشمنان) آماده سازید! و همچنین اسبهای ورزیده برای میدان نبرد، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید» را برای ما محقق کرد. ما هرچه می توانیم باید آموزش نظامی و بیداری اسلامی را تقویت و خود را با آمادگی نظامی قوی کنیم اما به همه کشورهای دنیا می گوییم که قصد تعرض به هیچ کشوری را در این موضوع نداریم و یک وجب از خاک کشوری دیگر را نیز نمی خواهیم اما از کشورمان دفاع می کنیم. این جنگ نشان داد که هرگاه ایران در گذشته درگیر شده ، همیشه در مقابل کشورهای همسایه بخشی از خاک خود را واگذار  و از دست داده است؛ این امر در دوران خاندان کثیف پهلوی و خاندان قاجار تکرار شد اما در جنگ تحمیلی یک وجب از خاک میهن اسلامی و وطن اسلامی از دست نرفته و تا توان داشتیم از کشور اسلامی دفاع کردیم و امیدواریم چنین چیزی پیش نیاید اما باید بدانیم که یک دوست کم و یک دشمن زیاد است؛ به همین جهت همواره باید آماده باشیم و خود را نیرومند کنیم.

 

مهمترین درس هشت سال دفاع مقدس برای مدیران جامعه امروز را توضیح دهید؟

میان مدیران و مردم تفکیکی قایل نیستم، یعنی مدیران و مردم هر دو باید در کنار یکدیگر تلاش کنند.در دیدار با معاون اقتصادی ریاست جمهوری گفت و گویی کردم، گفتم هر جا می رویم به ما می گویند آینده چه می شود باید بگوییم 50 درصد دست دولت و 50 درصد دست مردم است. باید مردم در تمام جبهه ها جنگ، اقتصاد، فرهنگ، اخلاق و حتی قوای سه گانه در صحنه حضور داشته باشند. مردم باید هر آنچه از دست خود بر می آید انجام دهند و به قناعت رفتار و با تلاش و ابتکار حرکت کنند و نقدینگی خود را به کار ببرند، مسئولان نیز باید راهنمایی و نظارت کنند تا اهداف بلند انقلاب اسلامی تحقق یابد./

 

 

کد خبر 947348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha