شهرداری با اهدای کارت فرهنگ به فرهنگ وران خدمات می‌دهد

جعفری گفت: درصدد طراحی کارت فرهنگ هستیم که با تهیه بانک اطلاعاتی از هنرمندان و اهل قلم صادر می‌شود و شهرداری شیراز از این طریق به فرهنگوران خدمات ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیراز، «مرتضی جعفری»، امروز (چهارشنبه 18 تیر) در دیدار با نویسندگان و اهالی قلم شیراز با تبریک مناسبت روز «قلم» در جمع فرهنگ وران گفت: درصدد طراحی کارت فرهنگ هستیم که با تهیه بانک اطلاعاتی از هنرمندان و اهل قلم صادر می‌شود و شهرداری شیراز از این طریق به فرهنگوران خدمات ارائه می‌دهد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و معاون شهردار شیراز افزود: شیوع کرونا با همه سختی‌ها و گرفتاری ها باعث گشایش‌هایی نیز شد که از جمله باید به تقویت زیرساخت‌ها مجازی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در این ساختار اشاره کرد.

وی اضافه کرد: تجربه برگزاری مجازی هفته شیراز و پوشش ملی آن نشان داد که می‌توان از ظرفیت فضای مجازی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی استفاده کرد.

جعفری اعلام کرد: در همین راستا تمامی فعالیت‌های این سازمان، به ویژه فعالیت‌های فرهنگی در بستر مجازی بسیار پررنگ شده است و برای نمونه بازطراحی سایت سازمان فرهنگی برای سهولت در دسترسی و نیز بهره‌مندی از محتوای جدید، طراحی نرم‌افزار موبایلی «شیرازبان» در تمامی حوزه‌ها و از جمله به ‌مثابه فرهنگسرای مجازی نیز در دست اقدام است و به زودی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: 400 گرایش در حوزه‌های فرهنگی و هنری برای آموزش در فرهنگسراها تعریف می‌شود و یکی از فرهنگسراهای شهرداری به بخش مجازی اختصاص داده شده است تا بتوانیم مربیان را فعال کنیم و همچنین ۴۰۰ رشته و گرایش در حوزه‌های فرهنگی و هنری در دست تعریف است تا بتوان به ‌واسطه آنها از محضر هنرمندان بهره گرفت.

معاون شهردار شیراز تصریح کرد: حضور هنرمندان و نویسندگان شیرازی در فرهنگسراها باعث رونق اقتصادی و نیز افزایش مخاطب خواهد شد و برخی مجموعه‌های فرهنگی شهرداری به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

وی افزود: شهرداری شیراز آمادگی دارد فضاهایی را به‌صورت رایگان در فرهنگسراها در اختیار استادان قرار دهد و حتی این مکان‌ها به دفتر کار آنان بدل شود زیرا، حضور نویسندگان سبب برندسازی می‌شود.

جعفری، همنشینی علما، فضلا و ادبا در طول تاریخ را زمینه‌ساز پیشرفت ادبی و هنری دانست و عنوان کرد: با بهره‌گیری از این ایده درصدد ایجاد اتاق گفتگوی شیشه‌ای هستیم که ادبا و بزرگان با رعایت استاندارد‌های بهداشتی با یکدیگر گفتگو کنند و مخاطبان نیز به ‌صورت مجازی از گفت‌و‌گو‌های آنان بهره ببرند و از آن طریق اظهار نظر کنند.

معاون شهردار شیراز همچنین از چاپ ۵۰ جلد کتاب با عنوان «کتاب شیراز» خبر داد و گفت: سه نسخه خطی شامل قرآن کریم، دیوان حافظ و  کلیات سعدی همراه با تذهیب و نگارگری معرف مکتب شیراز در حال احیاست که به‌عنوان هدایای فاخر و ارزشمند به‌عنوان میراث شیراز در مناسبت‌های مختلف تقدیم خواهد شد.

جعفری ادامه داد: کارگروه میراث معنوی شیراز نیز ایجاد خواهد شد و بخشی از ادبیات عامیانه شیراز می‌تواند در قالب میراث معنوی معرفی شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بر ضرورت حمایت از اندیشه ‌ورزان و هنرمندان و اهالی قلم شیراز تاکید کرد و گفت: برای نخستین بار در شهرداری شیراز اهدای ۱۰هزار بسته معیشتی بین اقشار کم‌درآمد با یک جلد کتاب همراه بوده است و فهرستی از آثار نویسندگان شیرازی در دست تهیه است که اقدام به خرید آنها خواهیم کرد و در سبد هدایای شهرداری شیراز قرار می‌دهیم.

وی افزود: رویکرد سازمان فرهنگی شهرداری شیراز فارغ از نگاه‌های جانبدارانه و سیاسی است و این سازمان در خدمت تمام کسانی است که علاقمند به فعالیت در حوزه فرهنگی هستند و دغدغه این حوزه را دارند و وظیفه ما نیز احیای حوزه‌های فرهنگی و خدمات‌رسانی به شهروندان با استفاده از ظرفیت ارگان‌های مختلف است.

 در ادامه این نشست، اهالی قلم شیراز به بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

کد خبر 947557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha