واکنش دشمنان به مذاکرات قرارداد ایران و چین نشان می دهد که ایران راهش را درست رفته است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هر موافقت نامه و قرارداد بین المللی باید مورد تایید مجلس قرار گیرد، گفت: واکنش دشمنان به مذاکرات قرارداد ایران و چین نشان می دهد که ایران راهش را درست رفته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «عباسعلی کدخدایی» در نشست خبری امروز شنبه 21 تیر در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه دیوان عدالت اداری برگزاری انتخابات شورایاری را غیرقانونی اعمال کرده است و نظر شورای نگهبان در این زمینه چیست، گفت: ما معتقدیم شوراها به جز نظارت طبق اصل 100 قانون اساسی وظیفه دیگری ندارند و نمی توانند اقدامات دیگری در سایر حوزه ها داشته باشند.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با چگونگی برگزاری انتخابات در حوزه های انتخابیه ای که نماینده ندارند، گفت: ما دو مرحله انتخابات برای این حوزه ها داریم. برگزاری مرحله دوم انتخابات است و برای افرادی است که حد نصاب لازم برای راه یابی به مجلس را نداشته اند که قرار شده است این انتخابات در شهریور برگزار شود و اگر اتفاق خاصی نیفتد در شهریور شاهد برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس خواهیم بود اما برای افرادی که فوت شده اند یا به هر دلیلی از راه یابی به مجلس باز مانده اند، انتخابات میان دوره ای برگزار می کنیم که این انتخابات با اولین انتخابات سراسری در کشور برگزار می شود.

 

وی همچنین در رابطه با اساسنامه کمیته ملی المپیک گفت: شورای نگهبان اساسنامه کمیته ملی المپیک را در چند مورد، مورد ایراد قرار دارد و آن را برای دولت برای انجام اصلاحات ارایه کرده است که بعد از انجام اصلاحات از سوی دولت ما اظهار نظر خواهیم کرد.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با گزارش گزارشگر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در رابطه با اینکه ترور سردار شهید سلیمانی خلاف حقوق بین الملل دانسته است، گفت: بنده در این زمینه پاسخگو نیستم، وزارت خارجه و دوستان این وزارتخانه پیگیر مسایل حقوقی در این رابطه هستند و گزارشی را در این رابطه به مردم ارایه خواهند کرد.

 

وی ادامه داد: اگرچه گزارش گزارشگر کیمسیون حقوق بشر در مورد ترور شهید سلیمانی حداقلی بود ولی از این جهت که اقدام خلاف حقوق بین الملل آمریکا را از طرف این مرجع بین المللی اعلام می کرد، قابل توجه است.

 

کدخدایی در رابطه با رد اعتبارنامه منتخب مردم گچساران در مجلس و انتقاداتی که به شورای نگهبان در این رابطه وارد شده است، گفت:  شورای نگهبان یک مرحله رسیدگی است و بر اساس قانون و مقررات بررسی هایش را انجام می دهد. رسیدگی به اعتبارنامه ها مرحله دیگری است که اینها ارتباطی با هم ندارند، نمایندگان می توانند به اعتبارنامه نماینده ای اعتراض وارد کنند و آن را رد کنند تا الان نیز نزدیک 19 الی 20 مورد اعتبارنامه در مجالس مختلف رد شده است.

 

وی ادامه داد: هجمه هایی که به شورای نگهبان در این رابطه شده است یا از روی نادانی است و یا کینه توزی است که امیدواریم دوستان نادان به خودشان بیایند چرا که شورای نگهبان بر اساس قانون و رای گیری ای که در هیئت مرکزی انجام می شود، اعلام نظر می کند. همه آرایی که در شورای نگهبان صادر شده است، مورد احترام است گرچه ممکن است که بنده با آن مخالف باشم، دوستان باید ملاحظه داشته باشند و بر اساس مدارک و شواهدی که در اختیار دارند، اعلام نظر کنند.  نباید علیه شورای نگهبان در این رابطه فرافکنی شود.

 

وی در مورد لایحه تجارت نیز گفت: اصلاح هر قانون، قانونی و تشخیص کارشناسی آن بر عهده دولت و مجلس است و شورای نگهبان معمولا به این مباحث ورود نخواهد داشت. ما به شورای نگهبان نمی گوییم که این را تصویب کن یا نکن چرا که تشخیص کارشناسی آن بر عهده مجلس است. در حال حاضر که لایحه تجارت با ایراد به مجلس ارایه شده است، ما آماده ایم هرگونه تصمیم گیری ای که در مجلس انجام می شود، همان گونه عمل کنیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اصلاح قانون انتخابات و تعریف جرم سیاسی در مجلس گفت: جرم سیاسی در مسیر اصلاح است ولی نسبت به قانون انتخابات با عنایت به اینکه مجلس دستوری نداشت در حال حاضر در کمیسیون شوراها پیش نویس اولیه در حال تهیه است و امیدواریم قانون انتخابات در همین مجلس اصلاح شود چرا که از اصلی ترین نیازهای کشور است.

 

وی در مورد اینکه عملکرد شورای نگهبان چگونه ارزیابی می کنید و آیا این شورا نیازمند تغییر است، گفت: اساس شورای نگهبان به عنوان نهاد لازم و ضروری و با تشخیص به موقع موسسین قانون اساسی شکل گرفته است، اگر فرازها و فرودها را در نظر بگیریم بهتر می توانیم تشخیص دهیم که بود و نبود شورای نگهبان به چه معناست. در مورد تغییر چون هر نهادی متشکل از انسان هاست، خوب است که تغییر و تحولاتی را داشته باشند. رفتار و عملکرد ما نیز می تواند بهتر باشد و خود ما هم باید در رویه هایمان با توجه به اقتضائات زمان تغییراتی داشته باشیم؛ ضمن اینکه از پیشنهادات و انتقادات نیز استقبال کنیم.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با قرارداد 25 ساله ایران و چین و شبهات در این رابطه گفت: همه موافقت نامه ها و قراردادهای بین المللی باید به تایید مجلس و سپس شورای نگهبان برسد و مغایرت شان با قانون اساسی و شرع اعلام شود. اینکه برخی این روزها اخبار ضد و نقیض در مورد قرارداد ایران و چین مطرح می کنند، اخبار درستی نیست البته دولت اطلاع رسانی دقیقی داشت و اعلام کردند که تا الان قراردادی منعقد شده است و هر قراردادی که منعقد شود باید قبل از امضا به تایید مجلس برسد. ممکن است در قراردادی یکی دو سال مذاکرات مقدماتی صورت گیرد و بعد از آن تصویب شود، اصل این کار خوب است  و باید از این کار حمایت کرد. دیدیم دشمنان چه واکنش غلیظی نسبت به این مذاکرات داشتند و همین یعنی ایکه جمهوری اسلامی راهش را درست رفته است، طبیعتا هر موافقت نامه ای که منطبق با مصالح و منافع ملی کشور باشد، مورد توافق ماست.

 

کدخدایی در ادامه در رابطه با اینکه یک سری افراد از کاندیدای احتمالی برای انتخابات ریاست جمهوری فعالیت هایشان را انتخاب کرده اند و آیا این شورا این مسئله را رصد می کند، گفت: اظهار نظر و فعالیت افراد در هر دوره از انتخابات وجود دارد. آنچه که منع شده است، تبلیغات برای انتخابات است و اگر هر کدام از این فعالیت ها مصداق تبلیغات باشد، باید ما تذکرات لازم را بدهیم.

 

وی در مورد امکان نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: طبق اصل 99 بخشی از برگزاری انتخابات شورا بر عهده شورای نگهبان نیست. دوستان اصرار دارند که نظارت بر انتخابات شوراها را به عهده شورای نگهبان واگذار کنند ولی پذیرش این امر برای شورای نگهبان دشوار است البته باید پیش برویم، ببینیم چه پیش می آید.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تایید صلاحیت برخی از افراد که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته رد شده اند در این دوره وجود دارد، گفت: صلاحیت افراد در هنگام انتخابات مورد بررسی قرار می گیرد و امکان بررسی صلاحیت ها در هر دوره ای وجود دارد، نظر شورای نگهبان همان موقع اعلام می شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که گویا احمدی نژاد رایزنی های را با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت اش در انتخابات ریاست جمهوری داشته است، گفت: هیچ گونه از سوی هیچ کس با شورای نگهبان به عمل نیامده است و همه این اخبار تکذیب می شود.

 

وی در رابطه با اینکه چرا شورای نگهبان منشور مذاکرات در مورد بررسی صلاحیت افراد را منتشر نمی کند، گفت: قانون تاکید دارد که اطلاع رسانی در مورد رد صلاحیت ها باید به صورت محرمانه به داوطلب انجام شود. اگر ما این مذاکرات را رسانه ای کنیم علاوه بر اینکه حرمت افراد شکسته می شود، حرمت خانواده و نزدیکان آنها نیز شکسته می شود و این خلاف قانون و مقررات است. مراحل رسیدگی به صلاحیت ها مشخص است، به خود فرد اعلام می شود. ما مشروح مذاکرات شورای نگهبان در سایر موارد را تا جایی که امکان داشته است، منتشر کردیم ولی در مورد انتخابات امکان انتشار مشروح مذاکرات وجود ندارد.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با اینکه یکی از نماینده ها گفته است که فساد کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا سیستمی نبوده است و از وی قول گرفتیم که این پول را به بیت المال برگرداند و آیا شورای نگهبان در جریان فساد این نماینده بوده است، گفت: یکی دو نفر را بعد از بحث تایید صلاحیت و برگزاری انتخابات گزارشاتی را در موردشان داشتیم که صلاحیت آنها را مخدوش می کرد و در این مرحله در حیطه ما نبود. ما برای مجلس این مدارک را ارسال کردیم که مجلس اعلام کرد در مرحله بعد نیز به آن رسیدگی می کند و آنها در حیطه اختیارات مجلس است.

 

وی همچنین در رابطه با سوالی که علیرضا زاکانی اعلام کرده است که در جلسه ای که با آقای کدخدایی داشتیم، وی اعلام کرده است که اگر این مدارکی که در اختیار نمایندگان در مورد غلامرضا تاجگردون است به دست ما می رسید، ما وی را رد صلاحیت می کردیم و آیا این سخن درست است، گفت: آنچه من گفتم نسبت به همه افراد است، گفتم اگر اسناد جدید به دست ما برسد بر اساس اسناد جدید اعلام نظر می کنیم و غیر از این نیز نبود.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که اگر مجلس قانونی در رابطه با فیلتر اینستاگرام داشته باشد، شورای نگهبان آن را تایید خواهد کرد، گفت: پیشاپیش نمی شود قضاوت کرد. باید نسبت به همه مصوبات بعد از اینکه به دست ما رسید، اعلام نظر کنیم. باید منتظر باشیم ببینیم مجلس چنین مصوبه ای دارد یا نه.

 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری خود با اشاره به سالروز تشکیل شورای نگهبان گفت: در طول 40 سال گذشته حدود سه هزار و 346 مصوبه از سوی مجالس مختلف دریافت کردیم اما چهار هزار و 800 بار از سوی شورای نگهبان اظهار نظر شده است چرا که گاها در مورد یک مصوبه سه الی چهار بار اعلام نظر می شد. از این تعداد دو هزار و 214 لایحه و هزار و 133 طرح بوده است که یک دهم و یا کمتر از آن مورد مغایرت شرع و قانون اساسی قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: از سال 69 به بعد تعداد 502 اساسنامه از سوی هیئت وزیران به شورا ارایه شده است که فقط 38 اساسنامه مورد ایراد قرار گرفته است. همچنین 1081 نامه از سوی دیوان عدالت اداری به شورا ارسال شده است که 703 نامه خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشده است.

 

وی با اشاره به تفسیر 71 اصل از 177 اصل قانون اساسی از سوی شورای نگهبان گفت: ما در مجموع 29 انتخابات سراسری برگزار کردیم که در این رابطه 12 انتخابات ریاست جمهوری، 11 انتخابات مجلس و 5 انتخابات خبرگان رهبری بوده است.

 

کدخدایی همچنین در ادامه با اشاره به مهمترین مصوبات شورای نگهبان گفت: تاکنون از مجلس یازدهم مصوبه ای دریافت نکرده ایم و همه مصوبات ما مربوط به مجلس دهم است که برخی از آنها نیز رسانه ای شده است. لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان و لایحه اصلاح موادی از قانون محاسبات عمومی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به ایراد شورای نگهبان به طرح الحاق یک تبصره به ماده 5 قانون اصل 44 قانون اساسی در رابطه با بحث تعیین تکلیف واگذاری سهام مازاد گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز مورد ایراد شورا قرار گرفت بعد از رفع ابهامات شورا در مورد آن اظهار نظر می کند.

 

کدخدایی ادامه داد: لایحه توسعه منطقه آزادی تجاری صنعتی گیلان مغایر بند یک اصل 110 و سیاست های اقتصاد مقاومتی قرار گرفت که البته در مجمع نیز ایراد این دو بند را وارد دانستند.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را نیز از دیگر موارد مورد ایراد شواری نگهبان عنوان کرد و گفت: طرح اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس که در رابطه چگونگی اعضای حقوقدان شورای نگهبان بود نیز مورد ایراد قرار گرفت چرا که معتقدیم تعیین تکلیف به قوه قضاییه در رابطه با دو برابر کردن حقوقدان ها مغایر قانون اساسی است.


وی همچنین اضافه کرد: طرح الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون اساسی مجازات اسلامی که در رابطه با ادیان و قومیت ها بود مورد ایراد قرار گرفت چرا که مصادیق و مولفه های توهین مشخص نیست و بعد از رفع ابهام اعلام نظر خواهد شد.

 

سخنگوی شورای نگهبان از دیگر موارد مورد ایراد شورای نگهبان لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول و لایحه تجارت عنوان کرد./

کد خبر 948018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha