۵۷ پرونده حقوقی موقوفات خراسان جنوبی در حال رسیدگی است

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ رای موقوفات در محاکم قضایی صادر شده است، گفت: در حال حاضر ۵۷ پرونده حقوقی موقوفات استان در حال رسیدگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» پیش از ظهر امروز (22 تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان پشتوانه و مجری نیات واقفان در جامعه شناخته می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه وقف به عنوان پشتوانه اعتقادی و دینی مطرح است، افزود: مردم موقوفات را به معتمدین و علما قبل از انقلاب تحویل می دادند و ما به عنوان امین اجرای نیات واقفین در جامعه مطرح هستیم؛ اوقاف موظف است که عین نیات واقف را اجرا کند.

 

اجرای فعالیت های عمرانی در 57 بقعه متبرکه خراسان جنوبی

حجت الاسلام بخشی پور به فعالیت های معاونت عمرانی و بهره وری اداره اوقاف در سال گذشته اشاره کرد و گفت: 14 نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با اعتباری بیش از 14 میلیارد ریال در استان احداث کردیم و یک نیروگاه خورشیدی دیگر نیز با اعتبار 11 میلیارد ریال در دست احداث است.

 

وی با اشاره به بحث احیای قنوات اظهار کرد: 17 رشته قنات با همکاری جهاد کشاورزی سال گذشته لایه روبی شد و یک رشته قنات در زیرکوه که 30 سال رها شده بود را توانستیم احیا کنیم که 200 هکتار برای سرمایه گذاری دارد و نیت آن کمک به امور کتابخانه و مباحث فرهنگی است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه اراضی موقوفه در رقبات‌ استان داریم که هیچ گونه درآمدی ندارند، افزود: کار احیا و درآمدزایی این گونه رقبات‌ را با همکاری بخش خصوصی در دستور کار داریم و در این راستا سال گذشته قراردادی مبنی بر تبدیل شدن عمارت تاریخی بهلگرد به یکی از مناطق گردشگری با اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال منعقد کردیم و برای کاروانسرای ده محمد طبس نیز قراردادی با حجم سرمایه گذاری 15 هزار میلیارد ریال منعقد شد.

 

حجت الاسلام بخشی پور با توجه به اینکه عملیات عمرانی بافت شوکت آباد با سرمایه گذاری 40 میلیارد ریال در حال اجرا است، گفت: سال گذشته برای اجرای فعالیت های عمرانی 28 میلیارد ریال اعتبار و چهار میلیارد ریال کمک بلاعوض به خراسان جنوبی اختصاص داده شد.

 

وی به اهم فعالیت های عمرانی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در سال 98 اشاره کرد و افزود: در حال حاضر فعالیت‌های عمرانی در ۵۷ بقعه متبرکه استان با حوزه فعالیت سه هزار و ۲۰۰ متر مربع در حال انجام است و همچنین از ابتدای امسال تاکنون فعالیت عمرانی در ۱۷ بقعه متبرکه با متراژ سه هزار و ۸۵۰ متر مربع آغاز شده است.

 

57 پرونده در مراجع قضایی استان در حال رسیدگی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته در حوزه حقوقی 68 پرونده قضایی داشتیم، ادامه داد: از این تعداد 58 پرونده منتهی به رای شده و 55 پرونده به نفع موقوفات بوده و سه مورد دیگر به تجدید ارزیابی ارسال شده است و 10 پرونده به عنوان سطح ملی مطرح بودند.

 

حجت الاسلام بخشی پور در ادامه بیان کرد: امسال 21 رای موقوفات صادرشده است و 57 پرونده دیگر در حال رسیدگی در مراجع قضایی هستند.

 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 623 سند مالکیت جدید به ثبت رساندیم، ادامه داد: امسال 88 فقره سند مالکیت جدید را توانستیم ثبت کنیم و سال گذشته در این زمینه توانستیم رتبه چهارم کشوری را کسب کنیم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به اجرای طرح اسکن و بارگذاری پرونده های رقبات‌ و موقوفات در استان اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح سال گذشته پنج هزار و 942 پرونده اسکن و بارگذاری کردیم و در قالب این طرح یک بایگانی الکترونیکی از موقوفات راه اندازی می شود و از ابتدای امسال تاکنون 2هزار و 800 پرونده را برای ثبت کردن در دستور کار داریم.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته 224 سند اجاره تنظیم کردیم، افزود: سال گذشته 6هزار و 440 رقبه  تجدید اسناد اجاره در استان داشتیم و امسال برای 31 رقبه در استان که فاقد رابطه استیجاری بودند سند اجاره ای تنظیم کردیم.

 

گلایه های مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی از دستگاه های اجرایی استان

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه بسیاری از مدارس استان در اراضی موقوفه ساخته شده اند، گفت: اکثر ادارات استان در اراضی موقوفه ساخته شده اند اما حق موقوفه را پرداخت نمی کنند و ما از طریق مراجع قضایی به دنبال این هستیم تا این ادارات حق موقوفه را به قیمت روز پرداخت کنند.

 

وی در ادامه گلایه کرد: 2هزار و 700 ملک موقوفه در جهاد کشاورزی داریم اما تاکنون این سازمان اجاره و پذیره ای پرداخت نکرده است در صورتی که قراداد اجاره دارند اما هیچ اجاره ای را اوقاف پرداخت نکرده اند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: در بشرویه زمینی با سه هزار و 900 متر داریم اما متاسفانه یک دستگاه اجرایی به دلیل عدم آگاهی 16 حلقه چاه در این اراضی حفر کرده در حالی که این زمین برای 57 نیت وقف شده است و مردم فکر می کنند که این اراضی را اوقاف واگذار کرده است در صورتی که این طور نیست و ما به دنبال حل این موضوع هستیم تا در صورت کنار آمدن اداره منابع طبیعی این اراضی را در نیات خودش به کار ببریم.

 

حجت الاسلام بخشی پور با تاکید بر اینکه واگذاری اراضی اوقاف فقط در صورت قرارداد و مشارکت صورت می گیرد، گفت: تفاهم نامه ای با وزارت راه با عنوان طرح مسکن ماندگار منعقد کرده ایم تا در اراضی اوقاف سرمایه گذاری کنند و در این طرح هم حق موقوفه و هم حق مردم در نظر گرفته می شود.

 

وی به زمین ها و خانه های اوقاف در بیرجند اشاره کرد و افزود: از این اراضی چیزی باقی نمانده است و تنها در سمت انقلاب اراضی وجود دارد؛ بسیاری از اراضی را واگذار کردیم و پولی گرفته نشده است و بسیاری از این اراضی متولی دارند و مال اوقاف نیست اما به اسم اوقاف یاد برده می شود.

 

4هزار بسته غذایی در بین نیازمندان استان توزیع شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به بحث کمک های مومنانه گفت: در این راستا سه هزار و 50 بسته بهداشتی توزیع کردیم و 31 هزار ماسک در استان تولید و توزیع شد و چهار هزار و 360 بسته غذایی توزیع کردیم و محافل انس با قرآن در چهار بیمارستان استان نیز برگزار شد.

 

حجت الاسلام بخشی پور در ادامه بیان کرد: در این راستا 200 پرس غذای گرم در بیمارستان ها توزیع کردیم و همزمان با شیوع ویروس کرونا 49 بقعه متبرکه در استان ضدعفونی شدند و 6هزار و 300 غذای گرم نیز بین نیازمندان در سطح استان توزیع کردیم.

 

وی در پایان با بیان اینکه 14 هزار و 517 نیت برای موقوفات در استان داریم، افزود: این نیات در 6 بخش تقسیم شده اندکه در بخش مذهبی هفت هزار و 599، بخش اجتماعی 2هزار و 124، بخش خیریه یک هزار و 52، بخش مساجد سه هزار و 505، بقاع متبرکه 247 نیت و مابقی نیات مربوط به حوزه های علمیه است.

 

 

 

کد خبر 948469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha