جهاد روحانیون در ایام کرونایی/وضع معیشتی ۸۰ درصد از طلاب زیر خط فقر است

طلاب و روحانیون یکی از اقشار جامعه هستند که دیدگاه‌های متفاوتی که در رابطه با آنها وجود دارد و عامه مردم به دلیل حجم بالای تبلیغات سوء بر علیه شان فکر می‌کنند آنها قشری مرفه هستند اما باید دید واقعیت چیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس؛ جنگ، سیل، زلزله، کرونا و تمام سختی هایی که برای مردم پیش آمد یک شریک دلسوز مشترک داشت؛ کسانی که از مثل برخی صاحب تریبون ها از پشت صفحه گوشی با مردم صحبت نمی کردند و از توئیتر، اینستاگرام، واتس اپ و تلگرام خارج شده و وارد صحنه آوارهای سر پل ذهاب شده بودند، رد پای این مردان بی ادعا بر روی گل و لای های آق قلا، معمولان، جاسک و خوزستان محفوظ شده است و قطعا مردمان ایران زمین این رشادت ها را فراموش نخواهند کرد.

 

سوژه امروز ما کسانی هستند که در دوران کرونا پرچمدار جمع آوری و توزیع بسته های معیشتی برای کمک مومنانه به همنوعانشان هستند ولی شاید کمتر کسی از وضعیت معیشت آن ها خبر داشته باشد.

 

کسانی که همه خرابکاری های رجال سیاسی به پایشان نوشته می شود اما در ردیف بودجه هایی که از این جیب به آن جیب می رود هیچ سهمی ندارند و روز به روز معیشتشان ضعیف تر و ضعیف تر می شود.

 

چندی پیش  آیت الله  محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) میهمان برنامه دستخط در شبکه تهران بود.


وی در این برنامه از معیشت طلاب سخن گفت و وضعیت  آن را قبل انقلاب به نسبت امروز بهتر دانست و این جملات را بیان کرد: 

 

" یک طلبه مثل من با یک‌سوم حقوقی که ماهانه می‌گرفتیم می‌توانستیم اجاره خانه بدهیم. اما الان یک حقوقی که طلبه می‌گیرد، دو برابر را روی این حقوق بگذارد نمی‌تواند اجاره خانه خود را بدهد! وضع معیشتی ۸۰ و بلکه بیش از ۸۰ درصد طلاب از خط فقر بسیار پائین‌تر است. ۱۵-۱۰ درصدی که شغل دولتی دارند، زندگی مرفهی دارند و مردم این‌ها را می‌بینند و همه را به یک چوب می‌رانند. "


بعد از پخش سخنان آیت الله فاصل لنکرانی


حجت الاسلام ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز مطالبی را در این مورد بیان کرد و شهریه طلاب را زیر 800 هزار تومان دانست که با آن حتی نمی توانند زیر زمینی در حاشیه شهرها اجاره کنند؛ آیت الله العضمی نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان نیز در دو روز گذشته با ابراز نگرانی از وضعیت معیشت طلاب خواستار توجه به حل مشکلات آن ها شد.

 

ورود به وادی طلبگی و روحانیت محدودیت های بسیاری را به طلاب ایجاد   می کند که یکی از آن ها در کنار تمام محدودیت هایی که وجود دارد محدودیت در اشتغال و کسب و کار است زیرا اکثر طلاب علوم دینی که در حوزه های علمیه مشغول به کار هستند به دلیل تحصیل و موظف بودن به حضور در کلاس، مطالعه و مباحثه قسمتی از روز را که باید به کسب و کار مشغول باشند را مشغول درس هستند از طرفی هم بسیاری از مشاغل را هم بخاطر رعایت ذی طلبگی نمی توانند اختیار کنند و از طرفی هم سایر مشاغل نیاز به سرمایه دارد که از این حیث هم طلاب و روحانیون در مضیقه هستند.

 

با تمام این تفاسیری که گفته شد اما در این چند سال گذشته به حدی وضعیت معیشت طلاب خراب شده است که بسیاری از  آن ها مشغول مشاغل خدماتی مانند پیک موتوری و کار در منازل و ... در شهر بندرعباس شده اند.

 

شهریه طلاب حوزه علمیه که بیشترین میزان دریافتی شان 105 هزار تومان شهریه رهبری است و با تمام کمک هایی که سایر مراجع انجام می دهند سر جمع به 500 هزار تومان هم برای طلاب متاهل نمی رسد و برای طلاب مجرد نصف این مبلغ دریافتی می باشد.

 

تعداد انگشت شماری از روحانیون و طلاب به کارهای اداری مشغول و یا داری شغل ثابت هستند و اکثریت طلاب حتی اشتغال مناسبی هم ندارند.

 

علی ستاری طلبه سطح یک حوزه علمیه بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بندرعباس اظهارداشت: متاسفانه وضعیت معیشت طلاب بسیار بدتر از بقیه اقشار است اما هیچ توجهی به معیشت آن ها نمی شود.

 

وی افزود: در حالی که قیمت اجناس به خصوص مواد غذایی در این چندسال به صورت نجومی افزایش یافته است اما هیچ تغییری در شهریه دریافتی طلبه ها صورت نپذیرفته است و همان مبلغی را که قبل دریافت می کردند را دریافت می کنند.

 

ستاری تاکید کرد: محوریت معیشت طلاب به نگاه برکت مدارانه است و اعتقاد کامل دارند که روزی آن ها از جانب خداوند می رسد زیرا خداوند روزی اهل علم را تضمین کرده است.

 

 

 

 

 

کد خبر 948558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha