قراردادهای میلیون خرید نرم‌افزارهای جاسوسی به شیخ‌نشین‌ها

بر اساس قانون اساسی بریتانیا فروش ابزارهای جاسوسی برای سرکوب شهروندان به دولت ها ممنوع اعلام شده است .

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المسیره، بر اساس مدارک و شواهد موجود انگلیس بیش از یک دو جین کشور جهان را از نظر داشتن نرم افزارهای جاسوسی تغذیه می کند. سیستم های جاسوسی این کشور در فضای مجازی به بسیاری از کشورهای جهان فروخته می شود.

 

بر اساس قانون اساسی بریتانیا فروش ابزارهای جاسوسی برای سرکوب شهروندان به دولت ها ممنوع اعلام شده است ولی در لیست 17 کشوری که انگلیس به آنها ابزار جاسوسی می فروشد، کشورهایی مثل عربستان، بحرین و امارات دیده می شود.

 

قوانین کاملاً واضح است. انگلیس نباید کالاهای امنیتی را به کشورهایی صادر کند که ممکن است از آنها برای سرکوب داخلی استفاده کند. با این حال در طی 5 سال گذشته بیش از 11میلیون پوند نرم افزار جاسوسی به این سه کشور عربی فروخته شده است که اکثراً برای جاسوسی از شهروندان این کشورها استفاده شده است.

 

هنگ کنگ ، ضمن سرکوب اعتراضات 2 میلیون پوند نرم افزار از انگلیس خریداری کرده است. در فیلیپین نیز که به قتل های غیرقانونی پلیس مشهور است بسیاری از سیستم های نظارتی انگلیس وجود دارد.

 

«امیلی تورنبری» یکی از اعضای حزب کارگر و دولت در سایه انگلیس به روزنامه ایندیپندنت گفت: در این کشور تنها چیزی که رعایت نمی شود قانون اساسی است. دولت باید بر کالاهایی که به کشورهای دیگر برای سرکوب مردم استفاده می شود نظارت بیشتری داشته باشد.

کد خبر 949008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha