۱۰۴۲ روستای دارای ظرفیت تشکیل انجمن میراث فرهنگی شناسایی‌ شده است

مکرمی فر به ظرفیت‌های میراث فرهنگی در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۰۴۲ روستای دارای ظرفیت تشکیل انجمن میراث فرهنگی شناسایی‌ شده همچنین از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۵۱۰ انجمن میراث فرهنگی تشکیل‌شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «ابوالفضل مکرمی ‌فر» امروز(۲۴ تیر) در جمع خبرنگاران گفت: انجمن‌های میراث فرهنگی با استناد ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۱۳۸۲ برحسب ضرورت و به تشخیص سازمان، در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها، بخش‌ها، دهستان‌ها و روستاهای کشور و به نام همان محل موردنظر تشکیل می‌شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: هدف از تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی، جلب مشارکت، همکاري و همیاري تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهاي عمومی غیردولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و دیگر افراد جامعه با سازمان، جهت حمایت، حفاظت، احیاء، پژوهش، معرفی، آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی و کمک به پیشگیري از وقوع جرائم علیه میراث فرهنگی است.

 

مکرمی‌فر درباره وظایف و اختیارات انجمن‌های میراث فرهنگی اظهار کرد: آگاهی بخشی و ترغیب مردم به حفظ ارزش‌های میراث فرهنگی و رعایت قوانین و مقررات ناظر بر آن باهدف پیشگیري از وقوع جرائم میراث فرهنگی، تهیه و اجراي برنامه‌های جلب مشارکت عمومی و جذب مساعدت‌های مالی و معنوي مردم در کلیه مراحل شناسایی، ثبت، حفاظت، معرفی، پژوهش، آموزش میراث فرهنگی و همچنین همکاري با مراجع ذیصلاح براي برخورد با متخلفین از ضوابط و مقررات میراث فرهنگی ازجمله وظایف قانونی انجمن‌های میراث فرهنگی است.

 

وی با بیان این‌که جلسات بیش از ۱۰ انجمن شهرستان به‌صورت منظم برگزارشده است، افزود: هم‌چنین بررسی و ارائه مشاوره فرهنگی و اجتماعی به‌منظور اجراي مطلوب برنامه‌های مرتبط با میراث فرهنگی در حوزه فعالیت خود متناسب با مقتضیات و امکانات محل و پیشنهاد آن به سازمان، پیشنهاد راهکارهاي عملی جلوگیري از هرگونه اقدام غیرقانونی در زمینهٔ حفاری‌های غیرمجاز، تخریب آثار تاریخی، خریدوفروش غیرمجاز اموال فرهنگی به سازمان از دیگر وظایف این انجمن‌هاست.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی به ظرفیت‌های میراث فرهنگی در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۰۴۲ روستای دارای ظرفیت تشکیل انجمن میراث فرهنگی شناسایی‌ شده همچنین از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۵۱۰ انجمن میراث فرهنگی تشکیل‌شده است.

 

مکرمی فر تصریح کرد: بیشترین انجمن را شهرستان قوچان با ۴۵ انجمن و پس‌ازآن شهرستان نیشابور و سبزوار به ترتیب ۴۳ و ۳۶ انجمن تشکیل داده‌اند.

کد خبر 949171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha