معضل تشخیص آنفولانزا با جدی نگرفتن چرخه انتقال کرونا  در مهرماه/فعالیت مجدد ۲ نقاهتگاه در تهران

مالمیر با بیان اینکه اگر چرخه انتقال کرونا جدی گرفته نشود در مهرماه با شیوع آنفولانزا در تشخیص بیماری با معضل مواجه هستیم گفت:در مرحله دوم شیوع کرونا ۲ نقاهتگاه در تهران فعالیت مجدد خود را آغاز کرده و نقاهتگاههای برپا شده مرحله اول استقرار دارند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: شیوع ویروس کرونا از اسفندماه در کشور موجب شدن تا شاهد فعالیت شبانه روزی کادر پزکی و درمانی کشور برای مهار این بیماری و قطع زنجیره انتقال این ویروس باشیم که در این زمینه بسیج جامعه پزشکی کشور اقدامات موثری را در مرحله اول و دوم  شیوع این ویروس ارایه کرده است که در  همین رابطه گفتگویی با «عیسی مالمیر»، رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ به شرح زیر ارایه می شود.

 

 در مورد فعالیت های بسیج جامعه پزشکی تهران در مرحله دوم اپیدمی شیوع ویروس کرونا توضیح بفرمایید؟

 

 شاخص ترین اقدام بسیج جامعه پزشکی تهران در مرحله دوم غربالگری و انجام تست ویروس کرونا است که با هماهنگی سه دانشگاه تاکنون هزار نفر غربالگری و تست شده اند. پیش از این نیز موضوع غربالگری به صورت پراکنده با توجه به درخواست سازمان ها و نهادهای مختلف انجام شده است.

 

آیا در مرحله دوم شیوع اپیدمی ویروس کرونا قرارگاه بهداشتی امام رضا(ع) فعال شده است؟

 

با توجه به آغاز مرحله دوم اپیدمی کرونا، پیرو دستور سپاه تهران مجددا قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا (ع) در سپاه تهران فعال شده است. این قرارگاه تصمیم گرفته که از 8 نقاهتگاهی که در مرحله اول برپا شده بود، دو نقاهتگاه فعال شود که در منطقه سرخ حصار و 17 شهریور آماده ارایه خدمت به هموطنان است. ۸ نقاهتگاهی که در مرحله اول برپا شده اند، هنوز برقرار هستند و در صورت نیاز از آنها نیز استفاده می شود. 2 نقاهتگاه نام برده شده امکانات لجستیک و نیروی انسانی خود را فعال کرده اند.

 

آیا در مرحله دوم شیوع ویروس در مورد توزیع اقلام بهداشتی و درمانی اقدامی صورت گرفته است؟

اقدام دوم در موضوع توزیع و تولید اقلام بهداشتی و درمانی بود که با توجه به رایزنی های انجام شده برای اخذ تجهیزات حفاظت فردی انجام شد و بیش از 10 هزار ماسک و مواد ضد عفونی کننده تامین و میان زیرمجموعه های مربوطه توزیع شد.

 

 

در حوره نیروی انسانی متخصص چه اقدامی در مرحله دوم شیوع ویروس انجام می شود؟

آنچه در بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ مورد توجه قرار دارد، موضوع فرسایش و خستگی نیروهای انسانی کادر درمانی است که به عنوان یک موضوع مهم مورد بررسی قرار گرفته و فراخوانی در این زمینه ابلاغ شد و تا امروز بیش از 238 نفر پزشک و پرستار و بهیار اعلام آمادگی کرده اند که در صورت اعلام واحدهای بهداشتی و بیمارستانی به مراکز مورد نیاز اعزام شوند.

 

چه خدماتی در سامانه 4030 در مرحله دوم اپیدمی این ویروس انجام می شود؟

بیش از 150 نفر پزشک و پرستار مجددا به مرکز سامانه 4030 برای ارایه خدمات مشاوره پزشکی تزریق شده و در حال ارایه خدمات هستند. همچنین از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور نیز قریب به 300 پزشک و پرستار به صورت همزمان در  سامانه 4030 در حال ارایه خدمات مشاوره هستند.

 

آیا تخت های مراکز نقاهتگاهی مورد استفاده قرار گرفته است ؟

 

 در مرحله اول برخی از تخت های نقاهتگاه های نام برده شده مورد استفاده قرار گرفت و در مرحله دوم نیز هنوز مورد استفاده قرار نگرفته اند اما آماده خدمت رسانی به هموطنان هستند. 

 

توصیه بهداشتی و ایمنی شما به هموطنان چیست؟

سه اصل پذیرفته شده در سازمان بهداشت جهانی WHO‌ و ستاد ملی کرونا در مورد شستن دست ها به صورت مرتب، زدن ماسک و فاصله گذاری از توصیه های مهم پزشکی است که بسیار تاثیرگذار و راهبردی در کاهش شیوع اپیدمی مورد تاکید قرار دارد.

 

اگر اپیدمی کرونا از سوی مردم جدی گرفته نشود چه اتفاقی رخ می دهد؟

همچنین بحث روانی موضوع کرونا برای مردم بسیار جدی است و همه باید موضوع کنونی کرونا را جدی بگیرند. اگر امروز پیشگیری نکنیم در اوایل مهر ماه با شیوع آنفولانزا و موج این بیماری تشخیص و افتراق این دو بیماری یعنی بیماری کرونا و آنفولانزا به یک معضل بزرگ بهداشتی و درمانی تبدیل می شود؛ بنابراین لازم است در دو ماه پیش رو پیشگیری را جدی بگیریم تا زنجیره انتقال ویروس منحوس قطع شود و در مواجهه با کرونا با جدیت بیشتر در حوزه پیشگیری اقدام کنیم.

 

کمک مومنانه بسیج جامعه پزشکی را توضیح دهید؟

مراکز و کانون های بسیج در دانشگاه های کشور در دو مرحله اقدام به جمع آوری کمک های مومنانه کردند که این مبالغ به یک حساب ویژه در سپاه تهران واریز و به جای بسته معیشتی وجه مورد نظر در قالب کارت هدیه به مبلغ 300 هزار تومان در اختیار نیازمندان قرار گرفت.

 

خلاصه عملکرد بسیج جامعه پزشکی تهران در مرحله اول را توضیح دهید؟

در مرحله اول بسیج ملی غربالگری با امضای تفاهم نامه میان سازمان بسیج مستضعفان و وزارت بهداشت انجام شد و بیش از هزار نفر برای ارایه خدمات به مراکز بهداشتی و درمانی معرفی شدند و در سامانه سیب نسبت به غربالگری افراد در موضوع کرونا پرداختند.

 سیب سامانه یکپارچه بهداشت است که در مراکز بهداشتی کل کشور مستقر بوده و اطلاعات بهداشتی و درمانی را به صورت روزانه و مستمر وارد سامانه می کند و این امر در مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور نیز پیاده شد.

 

در مرحله اول موضوع نقاهتگاه ها نیز به صورت جدی پیگیری شد و در هشت نقطه تهران فعال شدند. همچنین با توجه به فشار کاری پرسنل پزشکی کشور بسیج جامعه پزشکی تهران در دلجویی از کادر پزشکی کشور اقدام کرد. همچنین حمایت از گروه های جهادی طلاب برای حضور در بیمارستان ها، هماهنگی با مسئول بنیاد کرامت برای توزیع اقلام معیشتی و بهداشتی درمانی که با هماهنگی بنیاد کرامت انجام شد از دیگر اقدامات بسیج جامعه پرشکی تهران است.

 

توصیه و پیشنهاد شما به هموطنان چیست؟

به تمام هموطنان عرض می کنم که موضوع اپیدمی کرونا را جدی بگیرند و همان گونه که می دانید بیمارستان های ما مملو از حضور بیمارانی است که ممکن است در برخی موارد متاسفانه از کیفیت خوب خدمات بهداشتی و درمانی بهره مند نشوند و این خدمات دچار اخلال شود اما با اندکی توجه و دقت و همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند با استفاده ساده از یک ماسک می توان جلوی شیوع این بیماری را گرفت. امیدواریم با این اقدام ساده از زنجیره انتقال ویروس کرونا جلوگیری کنیم و این زنجیره قطع شود.

 

زمان و تاریخ قطع چرخه انتقال ویروس کرونا چه زمانی است؟

سی بی سی به عنوان مرکز مراقبت از بیماری های واگیر در کشورهای پیشرفته در موضوع اپیدمی کرونا اعلام کرده است که نمی توان به طور یقین زمان پایان ویروس را اعلام کرد. این مرکز به عنوان مرکز مطالعاتی پیشرفته در انتقال بیماری های واگیر در موضوع چرخه انتقال ویروس کرونا اعلام کرده است که نظری ندارد و این موضوع بستگی به رفتار مردم دارد. امیدوارم مردم بیش از پیش چرخه انتقال ویروس کرونا را جدی بگیرند.

 

خوشبختانه  مردم در استفاده از ماسک در برخی از شهرها تا 80 درصد به این موضوع اهمیت می دهند که قبلا استفاده از ماسک تنها 20 درصد بود، در تهران نیز آمار استفاده از ماسک به 60 درصد رسیده است. امیدواریم با این اقدام از سوی مردم شاهد قطع چرخه انتقال ویروس کرونا باشیم./

 

 

 

 

 

 

کد خبر 949200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha