۶ بنای تاریخی در رفسنجان در حال مرمت است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان گفت: ۶ اثر و بنای تاریخی از جمله تیمچه معین، ۲ برج، یک مسجد تاریخی و... در حال مرمت و بازسازی است.

حسن حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان بیان کرد: اختصاص بودجه جهت مرمت آثار و بناهای تاریخی خیلی وقت است که از سیاست های وزارت میراث فرهنگی خارج است لذا مرمت این آثار با همکاری نهادهای عمومی که مالک بناهای تارخی هستند یا سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می شود.

 

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان با اشاره به اینکه مرمت آثار تاریخی تحت نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام می شود؛ تصریح کرد: شهرداری رفسنجان طی دو سال گذشته در حوزه میراث فرهنگی فعالیت های خوبی داشته و در محله قطب آباد، بناهای بادگیر معین و گذر بنفشه و نیز خیابان ارجمندی را مرمت و بازسازی کرده است.

 

 

حسینی با بیان اینکه اخیراً 6 بنای تاریخی در شهرستان رفسنجان در دست اقدام است؛ بیان کرد: مرمت تیمچه معین در اختیار شهرداری قرار گرفته که در محدوده بازار تاریخی رفسنجان قرار دارد، با بودجه شهرداری این کار شروع شد و ما هم در بحث مرمت اضطراری و هم در تهیه طرح این بنا نظارت داریم.

 

 

وی افزود: در راستای مرمت آثار تاریخی با همت نهادهای عمومی و بخش خصوصی در روستای داوران هم 3 بنای تاریخی شامل 2 برج و یک مسجد تاریخی در حال تعمیر است.

 

 

حسینی با افزودن اینکه مرمت آب انبار تاریخی در روستای همت آباد با همت دهیاری و شواری اسلامی در دست اقدام است؛ گفت: تیمچه پرویز جنب مسجد جامع رفسنجان هم که جزو آثار ملی به ثبت رسیده در حال مرمت است و قرار است بخشی از این تیمچه در اختیار موسسه خیریه سیدالشهداجهت امور خیرخواهانه  واگذار شود.

 

 

وی تصریح کرد: بزرگترین مشکل در بحث مرمت بناهای تاریخی مالکیت ابنیه ها است که اکثرا" مالکیت شخصی هستند؛ 300 اثر تاریخی  در رفسنجان شناسایی شده که بیشتر آن مالکیت شخصی دارد و بخشی هم وقفی هستند و 3 بنای تاریخی کاروانسرای کبوترخان، کاروانسرای کشکوئیه و عمارت کلاه فرنگی در سعادت آباد هم دولتی هستند.

 

 

حسینی خاطرنشان کرد: بناها بیشتر شخصی هستند و مراجعه کننده زیادی برای سرمایه گذاری در حوزه مرمت آثار تاریخی داریم امّا متأسفانه نمی توانند با مالکین به توافق برسند.

 

 

وی ادامه داد: اگر بحث مالکیت ها نبود ظرف چند سال اخیر بیش از 50 اثر در رفسنجان تعمیر می شد و به بهره برداری می رسید.

کد خبر 949366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha