نسخه‌های خطی زیارت‌ امام رضا(ع) در گنجینه رضوی موجود است

سوزنچی گفت: یکی از نفایس موجود در گنجینه رضوی، نسخۀ خطی «المزار» شیخ مفید به شمارۀ ۳۴۱۳ است که یکی از معتبرترین منابع زیارتی و ادعیه مشتمل بر مناسک زیارت ائمۀ معصومین (ع) است.

«علی سوزنچی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد گفت: یکی از نفایس موجود در گنجینۀ رضوی، نسخۀ خطی «المزار» شیخ مفید به شمارۀ ۳۴۱۳ است که از معتبرترین منابع زیارتی و ادعیه مشتمل بر مناسک زیارت ائمۀ معصومین(ع) است.

 

مدیر مخطوطات سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی دربارۀ این نسخه اظهارکرد: تاريخ کتابت آن، آخر محرم ۹۵۷ هجری قمری است که به خط نسخ ۱۵ سطری در ۷۷ برگ با تزیینایی همچون عناوين شنگرف، يك سرلوح در زمينۀ طلا، صفحات مجدول به لاجورد و تحرير، کتابت شده و به دست میرزارضا نایینی وقف حرم رضوی شده است.

 

وی به نسخۀ دیگری که در قرن سیزدهم هجری قمری و زمان حیات مؤلف کتابت شده اشاره و افزود: «تحفه الرضویه» نوروزعلی‌بن محمدباقر معروف به فاضل بسطامی(۱۲۲۷-۱۳۰۹ق) به شمارۀ ۲۰۸۸۲ دیگر نسخۀ خطی نفیس این مجموعه است که در فضيلت زيارت امام رضا(ع)، معجزات و كرامات، تاريخ و آداب زيارت آن حضرت در چهارباب و خاتمه نگارش یافته است و به قلم «عبدالرحيم» به خط نسخ ۱۹‌سطري در سال ۱۲۷۸ قمری کتابت شده است و برگ اول آن، داراي كتيبه و سرلوح مذهّب و منقّش است.

 

سوزنچی ادامه داد: «تحفه الزائر» علامه مجلسی به شمارۀ ۱۷۱۹۶ در مبحث زیارات و مشتمل بر یک مقدمه و دوازده باب است که تاریخ تألیف آن، ماه صفر ۱۰۸۵ و تاریخ کتابت آن، رمضان ۱۱۰۴ است.

 

مدیر مخطوطات سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی افزود: این نسخه به قلم «محمّد حسین» به خط نسخ ۲۳ سطری در ۲۸۴برگ کاغذ حنائی با عناوین به سرخی کتابت شده که صفحه اوّل نونویسی شده و کل نسخه، با نسخۀ اصلی در اصفهان مقابله و تصحیح شده است.

کد خبر 949943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha