میزان بالای چرای دام در مراتع برای عرصه های طبیعی زیان بار است

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: میزان بالای چرای دام در مراتع این شهرستان برای عرصه های طبیعی زیان بار است.

«مصطفی سیامکی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: چرای دام در مراتع شیروان، دو برابر ظرفیت است که این امر برای عرصه های طبیعی شهرستان زیان‌بار است.

 


مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان بیان کرد: کار کنترل پروانه های چرا در مراتع این شهرستان آغاز شده که دامداران غیرمجاز و دام مازاد توسط یگان حفاظت منابع طبیعی کنترل و به جرایم آنان رسیدگی خواهد شد.

 


سیامکی با بیان اینکه دامداران به ازای چرای هر دام غیرمجاز در مرتع، جریمه می شوند، عنوان کرد: کنترل دام های غیرمجاز با هدف برقراری تعادل بین دام و ظرفیت مراتع، کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از خسارات ناشی از تخریب مراتع امری ضروری و از اولویت های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است.

 


وی درصد وابستگی دام و دامدار به مرتع را ۸۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون ۲۲۰ هزار هکتار، معادل ۸۵ درصد از مراتع این شهرستان ممیزی شده که مجوز لازم برای چرای ۱۳۲ هزار راس دام در این عرصه‌ها داده شده است.

 

 

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان خاطرنشان کرد: مراتع ممیزی شده شامل ۱۴۵ سامان عرفی با پنج هزار و ۲۷۷ بهره بردار است.

 


سیامکی تصریح کرد: مرتع نقش عمده‌ای در حفاظت از آب و خاک و حیات ‌وحش دارد و باید از این ظرفیت طبیعی حفاظت شود.

 


وی اظهارداشت: مراتع از مهم ترین و با ارزش ترین منابع ملی هستند که بهره برداری صحیح توأم با عملیات اصلاح و احیای آنها می‌تواند نقش اساسی در حفظ آب و خاک و تأمین نیازمندی های منطقه در تولید فرآورده های پروتئینی داشته باشد.

 


وی بیان کرد: گستره شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار است که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار جزو مستثنیات قانونی شخصی شامل زمین های زراعی، باغ ها، جاده ها و محوطه های روستا و شهرهاست.

 


به گفته سیامکی ۴۷۵ هزار راس دام سبک و ۱۸ هزار راس دام سنگین در شهرستان شیروان نگهداری می شود.

 

 

 

کد خبر 950162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha