زیست مومنانه التیام بخش دغدغه های مستأجران

رشد فرهنگ عمومی مردم در قاب زیست مومنانه التیام بخش دغدغه مستأجرانی است، که مالکان اجاره بهاء خود را می بخشند و یا اجاره بهاء را به اندازه معقول بالا می برند.

خبرگزاری شبستان – البرز: سخن مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در جریان تشریح پیشنهادهای وزارت راه و شهرسازی در خصوص اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی مبنی بر اینکه مالکانی که واحدهای خالی خود را تا شهریورماه سال جاری اجاره دهند از مالیات معاف می شوند مانند چند مصوبه اخیر در خصوص وام مسکن به مستأجران و نظارت بر روند رشد صعودی اجاره بهاء خانه ها تیتر یک رسانه های کشور شد.

 

عده ای این مصوبات و پیشنهادها را از ویترین دکه های مطبوعات پیگیری می کنند و عده ای دیگر در مسیر رسیدن به محل کار از رادیو می شنوند و شاید امید و روزنه ای شود برای آن دسته مستأجرانی که دغدغه سقفی برای زندگی دارند. آن وقت است که در لابه لای اعتراض ها و گلایه ها باز هم سعی می کنند نسبت به اقدامات متولیان و مسئولان امر خوش بین و امیدوار باشند.

 

آنچنان که « محمد قمی» در گفت و گو با خبرنگار رادیو البرز صبح شنبه ۲۸ تیرماه سال جاری گفت: هیچ مصوبه ای در خصوص روند هزینه های اجاره بهاء با توجه به شیوع بیماری کرونا و فصل جابه جایی ها وجود ندارد.

 

رئیس اتحادیه املاک استان البرز افزود: تصمیم در خصوص اجاره بهاء یک تعامل دوطرفه میان مالک و مستأجر است و در عین حال بحث تمدید مدت اجاره بهاء به دلیل شیوع بیماری کرونا وجود دارد.

 

به گفته قمی، رشد صعودی هزینه اجاره بهاء و ودیعه در سطح استان کاملا محسوس است و یک دلیل آن نیز می تواند رشد هزینه ها در پایتخت و سر ریز شدن مستأجران به کرج باشد.

 

به واقع چند فرض بیشتر متصور این جریان نیست:

 

روند صعودی هزینه اجاره بهاء در شهر کرج بیش از دیگر شهرهای استان البرز محسوس است و همین امر زمینه حاشیه نشینی را بیش از پیش فراهم می کند.

 

در جریان این فرآیند شاهد رشد حاشیه نشینی خواهیم بود که با توجه به آمار متولیان امر این آمار در خصوص حاشیه نشینی در کرج بیش از هفتاد درصد بوده است و حال باید شاهد یک بحران حاشیه نشینی جدی به ظن مشاهدات خبرنگار شبستان در البرز باشیم.

 

 

این امکان هم هست که خانواده های زندانیان پنج زندان بزرگ کشور در کرج از اقامت دائم در این شهر منصرف شوند و شاید هم مسئولان تدابیری اتخاد کنند که هر زندانی که در کرج دستگیر می شود به زندان نزدیک محل سکونت خود منتقل گردد.

 

همچنین می توان انتظار داشت که در یک حرکت تبیینی و بشارتی از طرف بزرگان هر محله با محوریت مسجد تدابیری برای پیشگیری هزینه های اجاره بهاء منازل مسکونی اتخاذ شود که این مهم نیز یک عزم عمومی برمبنای ایمان و رئوفت مومنانه می طلبد.

 

حیرت مستأجران از قیمت ها

 

کارگری جوان به همراه همسرش روبه روی یک املاک در چهارراه مصباح کرج ایستاده است، به سراغش می روم و نظرش را در خصوص رشد قیمت ها می پرسم. پاسخ ام را نداده، آه می کشد و با حسرت می گوید « نمی دانم دیگر باید چه کنم؟ سال گذشته وام گرفتم برای پول پیش ولی حالا می بینم که در کنار اقساط وام، کرایه ها رشد فزونی پیدا کرده و این در حالی است که حقوق ام کفایت زندگی ام را نمی کند، شرمنده خانواده ام و شاید هم بهتر باشد از این شهر به شهر دیگر برویم که آن هم می دانم کار پیدا نخواهم کرد».

 

حال گرفته و پریشانش اجازه ادامه حرفهایش را نمی دهد، همسرش پیش قدم می شود و با ناراحتی می گوید: « کسی حال مستأجر را نمی داند، بنگاه داران از صاحبخانه ها حمایت می کنند و به صورت معمول دخل و تصرفی در نظر آن ها برای افزایش اجاره بهاء ندارند».

 

 

نگاهی به متراژ منازل استیجاری روی برد املاک می اندازم، به نظر می آید برای هر متر مربع برآورد یک و نیم میلیون تومان پول پیش در نظر گرفته شده است و اجاره بهاء هایی که از یک میلیون به بالا هستند. این مطلب در این منطقه قدیمی و البته پرجمعیت بسیاری از کارگران را به سمت مناطقی چون حصارک، حیدرآباد، حصار بالا و ... سوق می دهد که معمولا بافت شهری و زیر ساخت های منازل استانداردی ندارند.

 

به سراغ املاک عظیمیه کرج می رویم. قیمت ها سر به فلک می کشد. اما اوضاع آقازاده ها خوب است. خانه های گران ویژه طبقه مرفه جامعه است و دیگر اهمیتی ندارد که مجرد هستی و یا متأهل. متأهل بودن یکی از شروط اجاره خانه در سبک زندگی اسلامی ایرانی است که این روزها به دلیل رشد دانشجویانی که از خوابگاه های دانشجویی استفاده نمی کنند و یا بالا رفتن سن ازدواج ها دیگر از رونق افتاده است. به ویژه در مناطق خاص شهری که معمولا طبقه خاصی از مردم در آن بسر می برند.

 

به همراه یکی از بنگاه داران از واحد آپارتمانی در عظیمیه بازدید می کنم. فاصله غنی و فقیر در بسیاری از خیابان ها از همان سنگ بناهای منازل پیداست. هرچند ویترین خوش نشینی در مناطقی مانند مهرشهر کرج، عظیمیه، کسری و ... نمی تواند درصد قابل توجه حاشیه نشینان این کلانشهر را پنهان کند.

 

قداست روحانیت برای موثر بودن است نه بودن

 

«حجت الاسلام دهقاندار » در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص تدابیر امامان مساجد در هر محل گفت: نباید این نکته را از نظر دور داشت که بسیاری از مالکان ارتزاق زندگی شان از همین اجاره بهاء است.

 

مشاور امور روحانیون هیئت های مذهبی کشور افزود: از طرف دیگر شاهد اقدام مالکان منصفی هستیم که اجاره بهاء خانه و مغازه های خود را از 2 تا سه ماه بخشیده اند.

 

وی مطرح کرد: امام مسجد برای ترویج و تبلیغ این اقدام صاحب خانه ها نقش ویژه ای دارند اینکه از مالکانی که انصاف را رعایت می کنند معرفی و قدردانی کند حتی برای اهمیت کار ارزشمند آنان آئین تجلیلی در مسجد گرفته شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری ولایت عشق مطرح کرد: همانطور که از یک ورزشکار و هنرمند در جریان موفقیت ها تجلیل و تقدیر می شود جای آن دارد که از مالکانی که از حق خود به دلیل شرائط ظهور ویروس کرونا می گذرند و اجاره بهاء خود را می بخشند تقدیر کنیم.

 

حجت الاسلام دهقاندار نقش روحانیت در موثر بودن و اثرگذاری است همچنان که رسانه نیز رسالت و تکلیفی دارد، تصریح کرد: در این میان نقش رسانه و جایگاه اصلی آن در ایجاد روحیه مودت و خیرخواهی و گذشت مالک نسبت به مستأجر اهمیت دارد.

 

مشاور امور روحانیون هیئت های مذهبی کشور خاطرنشان کرد: بخشی از مطالبات مردم در خصوص رشد صعودی اجاره بهاء ها به مسئولان برمی گردد و جای دارد که متولیان امر در خصوص اعمال نظر موثر داشته باشند.

 

نقش اجتماعی رسانه نسبت به رفع معضلات و پیگیری مطالبات ایجاب می کند که در شرائط خاص کنونی نسبت به طرح خواسته های مردم و انعکاس پاسخ مسئولان اهتمام داشته باشد.

 

با این وجود بیشترین تأثیرگذاری را رشد فرهنگ عمومی مردم در قاب زیست مومنانه دارد اینکه در این تنگنای معیشتی با وجود هجمه های متعدد امید خود را از دست ندهند و هر فرد با باور به سهم خود برای رسیدن به یک زندگی تشکیلاتی ایمانی تلاش کند.

 

فصل مهر و مهربانی یگانه عنصری نیست که مردم با باور به آن سختی ها و مرارت های زندگی را پشت سر می گذارند، بلکه در سایه سار یک باور و رشد فکری زیست مومنانه را برای فصل ها و سال های بعد ترسیم می کنند و به امید زندگی بهتر در تلاش برای فردا بهتر هستند.

 

 

کد خبر 950288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha