روحانی موفق کسی است که از پیامبر (ص) الگو بگیرد

حجت الاسلام حدائق با اشاره به اینکه روحانی موفق کسی است که از پیامبر (ص) الگو بگیرد، گفت: امام جماعتی که سریع نماز بخواند و از مسجد خارج شود، نمی تواند امام جماعت موفقی باشد، پیامبر (ص) بعد از نماز به سوی مردم بر می گشتند و پیگیر مشکلات مردم بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، حجت الاسلام «علیرضا حدائق»، امروز (یکشنبه 29 تیر) در جمع خبرنگاران که در مدرسه علمیه «منصوریه» شیراز برگزار شد، گفت: حوزه علمیه منصوریه شیراز یکی از افتخارات شیراز است، این مدرسه سند تشییع شیراز به تعبیر آیت الله «ایمانی»، امام جمعه فقید شیراز، محسوب می شود.

مسئول مدرسه علمیه «منصوریه» شیراز با اشاره به اینکه این مدرسه از کهن ترین مدارس علمیه کشور و فارس است که در سال 815 با حمایت «سید شهید» و «سید سند»، راه اندازی شد، تاکید کرد: این منطقه 600 سال قبل معروف به دشتک شیراز بوده است که از کهن ترین نقاط شیراز محسوب می شود.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) فارس با تاکید بر اینکه حدود 9 سال قبل 24 سال نفر از فلاسفه آلمانی بر سر قبر این عالم بزرگ در مدرسه حضور یافتند، افزود: فلاسفه غرب به آثار قلمی این علما افتخار می کنند اما در شیراز ناشناخته است.

حجت الاسلام حدائق با تاکید بر اینکه این مدرسه سه طبقه بوده است که در زلزله 190 سال پیش 2 طبقه آن از بین می رود، یادآور شد: شیراز معروف به دارالعلم بوده و بخشی از علما در این مدرسه درس گرفته اند که نمونه آن ملاصدرا بوده است.

حجت الاسلام حدائق با یادآوری این مطلب که این حوزه یکی از فعالین حوزه در استان است، افزود: طلاب چندین پایه هر سال به عنوان برتر در استان معرفی می شوند و بیش از 200 دانش پژوه و طلبه در این حوزه مشغول به تحصیل هستند.

وی با تاکید بر اینکه این مدرسه چهار شهید دفاع مقدس به اسلام و انقلاب تقدیم کرد، اظهار کرد: مرحوم آیت الله العظمی «سید عبدالله شیرازی»، مرحوم آیت الله «محی الدین حائری شیرازی»، مرحوم آیت الله «صدرالدین حائری شیرازی»، مرحوم آیت الله «سید محمدمهدی دستغیب» و آیت الله «سید شرف الدین ملک حسینی» از جمله علمایی هستند که از این مدرسه درس آموختند.

حجت الاسلام حدائق با تاکید بر اینکه مرحوم آیت الله «یوسف حدائق» جز پنج روحانی اول مشروطه اول بود که با شهید مدرس دوستی نزدیک داشت و در زمان محمدعلی شاه قاجار به مصر به مدت 2 سال تبعید شد که عکس های وی در مجلس اول وجود دارد، افزود: امامت مسجد جامع «عتیق» توسط وی به شهید آیت الله «سید عبدالحسین دستغیب» اعطا شد و پیکر وی در ایوان حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) دفن شده است و به زودی کتاب زندگانی وی چاپ می شود.

وی با اشاره به اینکه مستند و کتابی پیرامون معرفی در این قرن اخیر در این مدرسه پرورش یافته اند، تدوین می شود، افزود: در دوران غیر کرونا بیش از یکصد طلبه در این حوزه زندگی می کردند.

حجت الاسلام حدائق با یادآوری این مطلب که وقف نامه «منصوریه» به گونه ای بود اولین درآمدها به ترمیم این مدرسه شود هیچ ابهامی در وقف نامه نیست، افزود: شیراز باید به عنوان پایگاه اهل بیت (ع)، معرفی شود و بدرخشد این شهر 400 سال قبل، دارالعلم بوده اما هنوز به آن جایگاه واقعی خودش نرسید.

حجت الاسلام حدائق با تاکید بر اینکه اردیبهشت 98 جلسه ای برای تجلیل از تربیت یافتگان این مدرسه برگزار شد، افزود: امسال هم مقرر شد این مراسم برگزار شود که شیوع کرونا آن را لغو کرد.

وی با اشاره به اینکه روحانی موفق آن کسی است که از پیامبر (ص) الگو بگیرد، پیامبر (ص) کوچه به کوچه و چهره به چهره به دنبال افراد می رفتند، امروز روحانیت باید روش پیغمبر (ص) پیش بگیرد، تاکید کرد: روحانیون موفق، روحانیونی هستند که راه پیامبر (ص) را ادامه دهد، پیغمبر (ص) هم بودند هم بی تفاوت نبودند، ما گاهی هستیم ولی بی تفاوت، گاهی نیستیم و بی خبریم.

حجت الاسلام حدائق با یادآوری این مطلب که امام جماعتی که سریع نماز را بخواند و از مسجد خارج شود، نمی تواند امام جماعت موفقی باشد، پیامبر (ص) بعد از نماز به سوی مردم بر می گشتند و پیگیر مشکلات مردم بودند، افزود: مسئول موفق مسئولی است که در دسترس باشد در مجموعه ای مدیر موفق، آن کسی است که آبدارچی راحت تر بتواند او را پیدا کند و هرچه به این اصول نزدیک تر شویم موفق تر خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به امور نیازمندان در جریان کرونا، کاری ضروری است چرا که برخی ها به خاطر تعطیلی کرونا کار خود را از دست داده اند، تاکید کرد: کسی که گرفتار است حرفی نیست، اما کسی که وضع مالی خوبی دارند، بی انصافی است که اجاره بها را افزایش دهد آنان باید خدا را در نظر نگرفتند.

حجت الاسلام حدائق با تاکید بر اینکه برای برخی ها عبادت نیست، عادت است؛ نماز نیست، نرمش است و روزه نیست، رژیم غذایی است، تاکید کرد: خیلی ها از این شرایط می توانند آخرت خوبی برای خود رقم بزنند، سرافرازی برای آنانی که خوب کار کردند و سرافکندگی برای کسانی که مردود می شوند و کمک های مومنانه باید ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: پیرامون حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، پس از زیارت حرم مطهر به حضرت شاهچراغ (ع) عرض کردم هرکس بهتر خدمت می کند، همان فرد انتخاب شود، اعتقاد دارم کسی که می آید باید فارغ از کارهای دیگر باشد چرا که در همه ابعاد این حرم باید توسعه یابد اما من اشتغال فراوانی دارم.

 

کد خبر 950755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha