طرح «رویش همدلی عید قربان» اجرا می‌شود/ اطعام غدیر و رسیدگی به طلاب محروم در دهه امامت و ولایت

سهیلی با اعلام اجرای طرح «رویش همدلی عید قربان» با محوریت قربانی مشارکتی در کمک مومنانه به محرومان، گفت: اطعام فقرا در طول دهه امامت و ولایت و کمک معیشتی به طلاب محروم، از دیگر خدمات فرهنگی و جهادی «حضرت مهدی(عج)» در ایام ذی‌الحجه است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، شیوع کرونا و ضرورت رسیدگی به آسیب دیدگان اقتصادی آن به ویژه پس از مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش مواسات و کمک مومنانه، گروه های جهادی را بیش از پیش به عرصه رسیدگی به محرومان و نیازمندان وارد کرد و موجی از دستگیری از محرومان را در سراسر کشور به راه انداخت.

مجموعه فرهنگی و جهادی «حضرت مهدی(عج)» ازجمله این مجموعه ها است که در لبیک به دومین مطالبه رهبری معظم انقلاب در این باره، با پویش «رویش همدلی عید قربان» وارد میدان کمک های مومنانه شده است در این راستا با «مهرشاد سهیلی»، مدیر این مجموعه جهادی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

 

طرح رویش همدلی عید قربان آغاز شد/ اجرای طرح قربانی مشارکتی

 

 

طرح «رویش همدلی عید قربان» با چه کیفیتی و اهدافی در آستانه عید سعید قربان، عید بندگی اجرا می شود؟

 

مجموعه فرهنگی جهادی حضرت مهدی(عج) از سال 96 در استان ایلام فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه هایی همچون فرهنگسازی غدیر، برگزاری اردوهای فرهنگی زیارتی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ... فعال است.

این مجموعه به منظور رسیدگی به محرومان پویش «همدلی عید قربان» را در لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری درباره رزمایش مواسات و کمک های مومنانه اجرا می کند. این اقدام فرهنگی هر ساله به صورت خودجوش و همراه با همبستگی جوانان و نوجوانان انقلابی در سراسر کشور اجرا شده و نیازمندان بسیاری از آن بهره مند می شدند.

علاوه بر قربانی عید قربان، راه اندازی کاروان های شادی با همکاری ستاد غدیر و پرچم گردانی در خیابان ها نیز ذیل این پویش در قالب سنتی سالانه اجرا می شود اما امسال به دلیل شیوع کرونا بسیاری از برنامه ها تحت شعاع قرار گرفته است.

لذا درصدد برآمدیم جشن ها و شادی های این ایام را به مسیر کمک های مومنانه به محرومان و آسیب دیدگان از شیوع کرونا هدایت کنیم.

 

چرا محور کمک های مومنانه این طرح را قربانی و توزیع گوشت گرم انتخاب کردید؟

 

از امام باقر(ع) روایت شده که فرمودند: صاحب قربانی بخشیده می شود با اولین قطره خونی که از قربانی ریخته می شود. این عمل به قدری اهمیت دارد که در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده حتی برای قربانی کردن، قرض کنید. این تاکید، بر فضیلت قربانی تصریح دارد.

لذا پویش همدلی عید قربان را بر محور قربانی و توزیع گوشت گرم بین محرومان انتخاب و این فرصت را ایجاد کرده ایم که هر کس با هر میزان توان مالی بتواند در آن شرکت کند و از همه خیران حقیقی و حقوقی که توان آن را دارند، دعوت می شود با حداقل ظرفیت پای کار بیایند.

 

 

 

 

با توجه به اینکه گفتید قبلا هم این طرح در سطحی محدود اجرا شده است، درباره سابقه آن توضیح دهید.

 

نخستین بار این طرح در استان ایلام، شهرستان دهلران و با همکاری آستان مقدس حضرت معصومه(س) و کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه سلام الله علیها در مساجد شهر کلید خورد و 30- 40 روستا را پوشش دادیم. در سال های بعد بر استان های مجری و تحت پوشش افزوده شد. امسال هم به تناسب شرایط تحمیلی کرونا، مقرر است حجم و گستره کار وسعت بیابد. از جوار آستان کریمه اهل بیت(ع) این طرح را اجرا و گوشت های قربانی را به مناطق محروم ارسال می کنیم.

خوشبختانه تعدادی از نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از اجرای این طرح حمایت و استقبال کرده اند.

 

جز پویش «رویش همدلی عید قربان» برای ایام ذی الحجه و دهه امامت و ولایت چه تدارکاتی دیده اید؟

 

اطعام غدیر به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی نیز در موسسه به عنوان یکی از راه های بزرگداشت عید سعید غدیر دنبال می شود به ویژه آنکه امسال به دلیل شیوع کرونا بسیاری از برنامه ها متوقف شده است، دستگیری از نیازمندان و محرومان را با جدیت بیشتری دنبال می کنیم.

سال های گذشته در استان ها نزدیک به 15 هزار پرس غذای گرم توزیع می کردیم امسال نیاز بیشتری است به ویژه برای آسیب دیدگان اقتصادی کرونا که رسیدگی به آنها هم باید وجهه همت ما باشد لذا درصدد هستیم این رقم را به دو تا سه برابر در روستاها و مناطق محروم، افزایش دهیم.

این اطعام ها در طول دهه امامت و ولایت همسو با سنت حسنه اطعام غدیر، انجام می شود.

 

 

 

 

 

آیا مخاطبان خاصی هم در تخصیص کمک های مومنانه دارید؟

 

بله، حمایت از طلاب محروم که بسیاری از آنها در این شرایط تحت فشارهای بسیار هستند دیگر وجه همت ما در انجام کمک های مومنانه است، تا حداقل بخشی از هزینه های معیشتی این طلاب را تامین کنیم. در این راستا تعدادی از مدارس علمیه را در شهرستان ها پایش کرده ایم که در فاز نخست بسته های گوشت گرم قربانی را برای توزیع میان طلاب محروم، در اختیار آنها قرار می دهیم.

 

چه دستگاه ها و نهادهایی برای تامین زیرساخت ها و اجرای هر چه بهتر و گسترده تر این طرح با مجموعه جهادی فرهنگی حضرت مهدی(عج) همراه شده اند؟

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه ملی هم پای کار آمده اند، طلاب جهادی، موسسات علمی فرهنگی، کانون های فرهنگی هنری مساجد و ... هم به میدان آمده اند و زیرساخت ها فراهم شده است.

رایتل و همراه اول هم برای فراخوان عمومی وارد فاز همکاری شده اند. البته همچون گذشته انتظار اول را از مردم داریم چراکه همیشه پای کار بوده و هستند و تجربه هایی همچون سیل سال 98 این پای کار بودن آنها را ثابت می کند.

 

کد خبر 950825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha