پیشرفت ۸۰ درصدی مرمت  اثر تاریخی چهارتاقی تیموری

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: مرمت اثر تاریخی چهارتاقی تیموری واقع در شهر زیارت شیروان، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

«علی مستوفیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: با توجه به پیشرفت ۸۰ درصدی اثر تاریخی چهارتاقی تیموری، ۲۰ درصد باقی مانده کار تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید.

 


معاون اداره میراث فرهنگی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی بیان کرد: با توجه به حساسیت مرمت آثار تاریخی و بارندگی های شهرستان در فصول مختلف، دو مرحله مرمت این اثر که از چند سال پیش آغاز شده بود، پارسال به اتمام  رسید.

 


مستوفیان با بیان اینکه برای ۲۰ درصد مابقی کار تکمیلی این اثر تاریخی ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار لازم است، خاطرنشان کرد: تاکنون محوطه سازی، کف فرش، اصلاح و مرمت اثر انجام شده که نیاز به حفاظت و نگهداری دارد.

 


وی در خصوص اعتبارات هزینه شده اثر و اعتبارات مصوب سال جاری عنوان کرد: اعتبارات به صورت سرفصل است و اولویت اعتبارات با آثار تاریخی مهمی است که مرمت آن باید حتما در دستور کار قرار گیرد.

 


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی تصریح کرد: بر اثر بارندگی های بهار امسال، سقف این بنا دچار آسیب و رطوبت زدگی شده بود که در دستور کار مرمت قرار گرفت و مرمت محوطه آن برای جلوگیری از تجمع آب های سطحی در اطراف این بنا انجام می شود.

 


مستوفیان گفت: مرحله سوم مرمت بنای تاریخی چهارتاقی تیموری در شهر زیارت شیروان، در چند روز اخیر آغاز شده است.

 


به گفته وی بنای تاریخی و کهن چهارتاقی تیموری که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در نوشته برخی مورخان به عنوان بنای چهارتاقی یا مقبره تیموری، مربوط به اوایل دوره تیموریان دانسته شده که در سنگ نبشته قبر داخل مقبره نیز تاریخ بنای این اثر تاریخی ۷۸۵ هجری قمری عنوان شده است.

 


وی افزود: براساس نوشته های تاریخی، این مقبره متعلق به یکی از سرداران معروف تیمور گورگانی به نام «عید خواجه» است که بارزترین خصوصیت ویژگی این بنا استفاده از خشت و تزیینات آن بوده و کتیبه هایی که در قسمت فوقانی داخل بنا نقش شده از جمله دیگر ویژگی های این بنای مهم تاریخی است.

 


مستوفیان بیان کرد: بنای چهارتاقی تیموری در بخش شمال شرقی مقبره امام زاده حمزه رضا(ع) و حدود پنج کیلومتری جاده اصلی بجنورد به شیروان قرار دارد.

 


فاصله بنای چهار طاقی تیموری یا بنای امام زاده حمزه رضا در حدود ۵۰ متر بوده که مقبره در جهت شمال شرقی آن واقع شده است.

 


این بنا با شماره ۴۸۰۸ در ۱۹ بهمن ماه سال ۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

 

 

کد خبر 950997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha