شماره جدید فصلنامه فرهنگی، پژوهشی «فرهنگ زنجان» منتشر شد

کرباسی از انتشار شماره ۵۴ فصلنامه فرهنگی، پژوهشی «فرهنگ زنجان» در قالب ۹ مقاله، تازه های حوزه «کتاب و نشر» و نوشته ای در خصوص کمال الدین زنجانی خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان گفت: شماره 54 فصلنامه فرهنگی – پژوهشی فرهنگ زنجان با مقاله های خانقاه و مسکین خانه براق بابا در سلطانیه، میرزاعلی خطیب لوی خمسه ای از روزنامه نگاران دوره قاجار، زنجان در جنگ جهانی اول و قحطی بزرگ، گذری بر تاریخچه اولین دبیرستان دولتی پسرانه زنجان، معرفی ابریق برنجی موزه باستان شناسی شهر زنجان، آیین های عروسی در زنگان، حومه و سلطانیه، عمارت گنج آباد یادگاری از خانه های اربابی دوره قاجار در منطقه انگوران، نگاهی بر سند قنات جعفر آباد سلطانیه، کمال الدین زنجان، زنجان رود و تازه های نشر به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان منتشر شد.

 

به گفته فاطمه کرباسی، دغدغه ی توسعه و پیشرفت از امور مهم و سرنوشت سازی است که در هر جامعه ای مورد بحث قرار می گیرد. هر توسعه ای مستلزم پذیرش تغییرات است و این مساله جز با تغییرات عمیق در ساختارهای فرهنگی و اجتماعی محقق نخواهد شد.

 

وی ادامه داد: بعد فرهنگی توسعه تنها یکی از اجزای توسعه نیست بلکه عامل اساسی و نیروی پیوند دهنده سایر اجزا است. توسعه ای که نتواند حیات فرهنگی را تشخیص داده و از آن بهره مند شود یا از نظام های ارزشی، سنت ها و باورها و ... چشم پوشی کند موفق نخواهد بود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: در اولین مقاله این شماره مهدی و ابوالفضل افضلی در مقاله ای با عنوان «خانقاه و مسکین خانه براق بابا در سلطانیه» به یکی از مجموعه بناهای به جا مانده از شهر باستانی سلطانیه شامل مقبره شیخ براق یا چلبی اوغلو پرداخته اند.

 

کرباسی افزود: در مقاله دوم بهمن خطیبی نگاهی دارد به «زندگی و فعالیت میرزا علی خان خطیبی(خطیب لو) خمسه ای از روزنامه نگاران دوره قاجار» که از اهالی قلم و اصحاب مطبوعات و روزنامه نگاران برجسته در دوران حساس مشروطه و اواخر دوره قاجار بود.

 

وی ادامه داد: مقاله سوم با عنوان «زنجان در جنگ جهانی اول و قحطی بزرگ» از ذبیح الله شاه محمدی به اوضاع سیاسی و اجتماعی کشورمان در سال های جنگ جهانی اول می پردازد.

 

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، علی نوراللهی نیز در مقاله پنجم به معرفی «ابریق برنجی موزه باستان شناسی شهر زنجان» پرداخته است؛ محمد ملکی در مقاله ششم این فصلنامه با عنوان «آیین های عروسی در زنگان حومه و سلطانیه» درگذشته نه چندان دور، رسوم و آداب متداول آیین های عروسی در گذشته شهر زنجان را بررسی کرده است.

 

این مقام مسئول افزود: ابوالفضل عالی در مقاله هفتم با عنوان «عمارت گنج آباد یادگاری از خانه های اربابی دوره قاجار در منطقه انگوران» به ساختمان های بزرگ و متفاوت با دیگر بناها در روستاها که به خانه های اربابی معروف هستند پرداخته است.

 

وی با بیان اینکه سارا علی لو در مقاله هشتم با عنوان «نگاهی به سند قنات جعفر آباد در سلطانیه»، به سند این قنات که بیان کننده وضعیت اراضی و آب کشاورزی در اواخر دوره قاجار بوده پرداخته است، افزود: در مقاله نهم با عنوان «زنجان رود» به قلم حمید صدیقیان نگاهی دارد به وضعیت زنجان رود؛ در بخش پایانی این فصلنامه «تازه های حوزه کتاب و نشر» در استان جهت اطلاع خوانندگان فرهنگ دوست منتشر شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: ضمیمه این شماره نوشته تحقیقی حسن حسینعلی درباره «کمال الدین زنجانی» شاعر قرن هفتم و هشتم هجری است.

کد خبر 951022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha