خبرگزاری شبستان در ایام کرونا صدای مردم بود/نقش خبرگزاری شبستان در استحکام بخشی اندیشه های دینی

بیکی گفت: خبرگزاری شبستان در ایام کرونا صدای مردم بود و روح امید، توکل و تلاش را به مردم تزریق کرد.

خبرگزاری شبستان- گرگان؛ رسانه ها از دیرباز نقش مهمی در اطلاع رسانی مردم جامعه داشته اند و توانسته اند با اطلاع رسانی جوامع مختلف را از آخرین رویدادها و واقعیت ها مطلع کنند.

 

در این بین رسانه های دینی نیز نقش مهمی در ترویج و گسترش فرهنگ دینی در جامعه دارند و با تولید محتواهای دینی و انتشار آن در رسانه های خود می توانند در تقویت اعتقادات دینی مردم موثر باشند.

 

در این بین خبرگزاری شبستان به عنوان یک رسانه فعال در حوزه های مختلف به ویژه دین به رسالت خطیر خود در امر اطلاع رسانی می پردازد.

 

به منظور بررسی نقش خبرگزاری شبستان در جامعه، «مهدی بیکی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان در گفتگویی به سوالات خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان پاسخ داد.

 

*خبرگزاری شبستان چه نقشی در استحکام بخشی اندیشه های دینی جامعه دارد؟

خبرگزاری شبستان به عنوان یک رسانه فعال، با توجه به حوزه فعالیتش می تواند نقش پر رنگی را در ایجاد تفکرات دینی در جوانان و استحکام بخشی مبانی دینی در جامعه ایفا کند، با توجه به اینکه اخبار، گزارشات و یادداشت هایی که از سوی خبرگزاری شبستان تولید می شود عمدتا در حوزه اندیشه و دین و مرتبط با مسائل دینی است می تواند به طور غیر مستقیم تاثیرات مثبت دینی بر افکار عمومی داشته باشد.

 

انعکاس نظرات صاحبنظران دینی، علما، ائمه جمعه، مدیران کانون های مساجد از یک سو و از طرف دیگر تولید اخبار دینی از فعالیت های فرهنگی و هنری و اماکن مذهبی هم گستردگی فعالیت های دینی در کشور را نشان می دهد و هم باعث انگیزه سازی و ترغیب جامعه به سمت فعالیت های دینی می شود. از همین روی خبرگزاری شبستان می تواند نقش تاثیرگذاری در استحکام بخشی اندیشه های دینی جامعه داشته باشد.

 

*تاثیرات خبرگزاری شبستان در معرفی و پوشش اخبار فعالیت های کانون های مساجد چگونه است؟

انصافا در این سال های اخیر خبرگزاری شبستان توجه ویژه ای به فعالیت های کانون های مساجد داشته است که این مسئله باعث شده هم فعالیت های کانون ها گسترش پیدا کند و هم عمق بخشی و کیفیت سازی فعالیت ها بالا رود.

 

* خبرگزاری شبستان به عنوان یک رسانه چه موضوعات و سوژه هایی را باید بیشتر در مساجد پوشش دهد؟

با توجه به اینکه مسجد در سراسر ایران و جهان به عنوان یک مکان مقدس و یک نهاد مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود و جایگاه ویژه ای در نزد مسلمانان دارد و از سوی دیگر ادیان هم مورد توجه است؛ رسانه های دینی باید به طور ویژه آن را نشان دهند، البته خبرگزاری شبستان اخبار مسجدی را به خوبی منعکس می کند؛ اما این مسئله باید مهندسی شده تر باشد، به نظر بنده گزارشات تصویری از مساجد برتر کشور و معرفی مساجد نمونه کشور از لحاظ کارکرد به عنوان یک بخش ویژه در صفحه اصلی خبرگزاری گنجانده شود یقینا تاثیرات زیادی را در معرفی برنامه های مساجد خواهد داشت.

 

*مهمترین خصوصیات یک رسانه پویا و پیشرو و تاثیرگذار چیست؟

مهمترین و تاثیرگذارترین خصوصیت یک رسانه پویا و پیشرو، صداقت و درستی است، معمولا افکار عمومی به سمت رسانه ای جذب می شوند که این خصوصیت مهم را داشته باشد، این خصوصیت به عنوان یک عامل مهم برای هر رسانه موفق است.

 

در کنار این خصوصیت، عوامل دیگری هم در پویایی و پیشرو بودن رسانه نقش دارند، عواملی نظیر؛ استفاده از تکنیک های روز رسانه ای، سرعت، شجاعت، سوژه های جذاب، تیترهای زیبا و غیره.

 

*در کنار خصوصیات مهمی که درباره پویایی و پیشرو بودن رسانه اشاره کردید، سوژه های جذاب را یکی از عوامل این پویایی نام بردید، معمولا چه سوژه هایی در خبرگزاری حوزه دین جذاب هستند؟

به نظر من سوژه های جذاب و مورد توجه افکار عمومی، سوژه هایی هستند که مردم نقش داشته باشند و فکر و آداب و سنن را به خوبی نشان دهد و گاهی هم موضوعات غیرمنتظره اما واقعی بسیار جذاب است، مثلا اگر یک روحانی در یک روستایی در کنار فعالیت های تبلیغی به کار کشاورزی می پردازد و یا فرد نابینا تحصیلات عالیه دارد و در کنار امرار معاش خانواده در یک مسجدی مدیریت فرهنگی اش را به عهده گرفته است، از این قبیل سوژه ها که در آن زندگی فردی افراد را نشان می دهد و روح همت و پشتکار در آن نهفته است؛ می تواند برای مخاطب جذاب باشد.

 

*به نظر شما در ایام کرونایی خبرگزاری شبستان در مقایسه با دیگر رسانه ها چگونه عمل کرد؟

انصافا در ایام کرونا خبرگزاری شبستان صدای مردم بود و روح امید، توکل و تلاش را به مردم تزریق کرد.

 

پوشش اخبار کرونایی به روش های مختلف و گستردگی فراوان توسط خبرگزاری شبستان نشان از یک برنامه ریزی و مدیریت موفق بود.

 

کد خبر 951049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha